چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان پس از وقوع مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌ها و کشف نشانه‌های افزایش سطح مواد مذاب آتشفشانی در کوه ساکوراجیما در جزیره کیوشا در جنوب ژاپن هشدار دادند این کشور در آستانه وقوع فورانی عظیم قرار گرفته‌است.

آتشفشان

براساس گزارش ساينس الرت، فعاليت‌هاي زمين‌شناسي كه به تازگي در ژاپن رخ داده،‌ يادآور فوران بزرگي است كه در سال 1914 در ژاپن رخ داد و جان 35 نفر را گرفت. سازمان هواشناسي ژاپن اكنون سطح هشدار در اين زمينه را به چهار افزايش داده است و اين به آن معني است كه ساكنان نزديكي آتشفشان بايد آماده تخليه باشند. سطح پنج بالاترين سطح هشدار موجود درباره فوران آتشفشان‌ها است.

اگرچه هشدار تنها متوجه چهار هزار ساكن جزيره ساكوراجيما است، اما اين نگراني نيز وجود دارد كه فوراني بزرگ منجر به تعطيل شدن نيروگاه هسته‌اي تازه فعال شده سنداي در 50 كيلومتري جزيره شود. همچنين متناسب با جهت باد و حجم موادي كه به بيرون فوران خواهند كرد، ممكن است شهر كاگوشيما نيز تحت تاثير اين رويداد قرار گيرد.

به گفته محققان، فعاليت‌هاي زميني در اطراف ساكوراجيما غيرمنتظره نيستند، زيرا اين منطقه يكي از فعال‌ترين مناطق آتشفشاني در ژاپن به شمار مي‌رود كه سالانه صدها انفجار فوارني كوچك را خلق مي‌كند. با اين‌همه آنچه محققان را نگران كرده، تغييرات شديدي است كه در ميزان سطح ماگماي اين آتشفشان در بدنه اصلي آن رديابي شده‌است.

ساكوراجيما بخشي از آيرا كالدرا است كه درحدود 22000 سال پيش در اثر فوراني ويرانگر تشكيل شده‌است و اگرچه برخي از دانشمندان نگرانند كه فوراني به عظمت آنچه 22 هزار سال پيش رخ داده، دوباره در اين منطقه تكرار شود، اما هنوز هيچ نشانه قانع‌كننده‌اي از احتمال وقوع چنين فاجعه‌اي به دست نيامده‌است.

آخرين فوران انفجاري اين آتشفشان در سال 2013 رخ داده‌است، زماني كه توده‌هاي خاكستر از دل اين كوه تا ارتفاع 6 كيلومتري به بالا پرتاب مي‌شدند،‌اما از آن زمان تا به امروز ميزان فعاليت زميني در اين منطقه نسبتا كم بوده‌است. دانشمندان هنوز از شدت فوران احتمالي كه در آينده رخ خواهد‌داد اطمينان به دست نياورده‌اند از اين رو با كمك گرفتن از دوربين‌هاي مدار بسته اين آتشفشان را از نزديك تحت نظر گرفته‌اند.

کد خبر 304390

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha