همشهری‌آنلاین: کره‌شمالی سه‌شنبه ۱۵ بهمن با محکوم‌کردن شینزو آبه، او را هیتلر آسیا توصیف کرد.

خبرگزاری رسمی کره ‌شمالی در تیتری با عنوان آیا هیتلر آسیا در حال ظهور است؟ ، نوشت نخست‌وزیر ژاپن در حال دامن زدن به نگران ها در ارتباط با تهدیدات موشکی و هسته ای پیونگ یانگ به منظور توجیه کردن افزایش توان نظامی توکیو است.

کره‌شمالی شینزو آبه،نخست‌وزیر ژاپن را به افزایش قدرت نظامی به بهانه حفظ ثبات در منطقه متهم کرد.

این مطلب در خبرگزاری رسمی کره شمالی منعکس شد و در پی انتشار موضوعی در همین ارتباط در ماه گذشته در روزنامه رودونگ سینمون - متعلق به حزب حاکم در پیونگ یانگ - مطرح شد که شینزو آبه را به سبب تلاش برای اصلاح قوانین صلح‌طلبانه ژاپن ،" جنگ طلب دیوانه" توصیف کرده بود.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،نخست‌وزیر ژاپن ماه گذشته اعلام کرد قوانین صلح‌طلبانه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم - که براساس آن ارتش ژاپن در دفاع از خود با محدودیت‌هایی مواجه است - تا سال 2020 اصلاح خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین نوشت: گروه‌های افراطی راست‌گرا به رهبری آبه در تلاش برای انحراف اذهان از انتقادات بین‌المللی برضد ژاپن، به سمت دیگری است.

این خبرگزاری همچنین افزود:" بین هیتلر دیوانه فاشیست که با هدف توجیه جنگی دیگر علیه کمونیست‌ها اعلان جنگ کرد و آبه که در حال استفاده از رویارویی با کره شمالی به منظور توجیه جاه طلبی‌های نظامی جدید ژاپن است، تفاوتی وجود ندارد."

کره شمالی بارها از ژاپن به سبب ناکامی توکیو در جبران اشغال شبه جزیره کره طی سال های 1910 تا 1945 و همچنین به سبب ادعاهای ارضی‌اش در شبه جزیره کره ، انتقاد کرده است.

کره شمالی همچنین به دیدار آبه از معبد بحث برانگیز یاساکنی در ماه دسامبر اعتراض کرد.بسیاری از همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی و چین نیز دیدار آبه را از معبد یاساکنی محکوم کردند .

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد:" جدیدترین رفتار بی‌باکانه ای که سبب آشوب در منطقه شده است یادآور رفتارهای هیتلر است که برای تحریک به جنگ در آلمان پس از جنگ جهانی اول تلاش بسیاری کرد."

این خبرگزاری همچنین از نخست‌وزیر ژاپن خواست از " اقدامات جنگ‌طلبانه دست بردارد."

 ژاپن یکی از اعضای مذاکرات شش جانبه با هدف لغو برنامه های هسته ای پیونگ یانگ است.

کد خبر 248317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز