همشهری‌آنلاین: هیات تحقیق وابسته به سازمان ملل متحد گفت روسای دستگاه‌های امنیتی در کره شمالی و احتمالا شخص کیم جونگ اون باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

kim jung un

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی از ژنو به قلم استفانی نبهای و تام مایلز نوشت:

هیات تحقیق وابسته به سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد  روسای دستگاه‌های امنیتی در کره شمالی و احتمالا شخص کیم جونگ اون، رهبر این کشور باید به علت صدور فرمان شکنجه و گرسنگی‌دادن و قتل افراد به شکل سازمان‌یافته که به حد کشتار جمعی می‌رسد، در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

این محققان خطاب به رهبر کره شمالی اعلام کردند به سازمان ملل متحد توصیه خواهند کرد پرونده کره شمالی را به دیوان بین‌المللی کیفری بفرستد تا گناهکاران بازخواست شوند و احتمال دارد این درخواست شامل حال کیم جونگ اون هم بشود.

کره شمالی اعلام کرد قاطعانه و به طور کامل اتهامات مطرح شده در گزارش محققان را رد می‌کند. کره شمالی این گزارش را «نتیجه سیاسی‌کردن مسئله حقوق بشر از سوی اتحادیه‌اروپا و ژاپن هم‌سو با سیاست تجاوزکارانه آمریکا» می‌داند.

هشدار علنی و بی‌سابقه محققان به رهبر کره شمالی و توبیخ‌شدن او در کمیته تحقیق وابسته به سازمان ملل متحد، به احتمال زیاد تلاش‌ها را برای متقاعدکردن پیونگ یانگ به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و توقف رویارویی‌های خصمانه با کره جنوبی و غرب، پیچیده خواهد کرد.

محققان سازمان ملل همچنین اعلام کردند به چین به عنوان متحد اصلی کره شمالی اطلاع دادند که با بازگرداندن مهاجران و ناراضیان به کره شمالی، احتمالا به وقوع جرائم ضدانسانی دامن می‌زند و به آن کمک می‌کند زیرا این افراد در بازگشت به کشورشان با شکنجه و اعدام مواجه می‌شوند. مسئولان چینی این اتهام را رد کرده‌اند.

منابع دیپلماتیک و منابع وابسته به سازمان ملل متحد به رویترز گفتند از نظر منطقی، امید به ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه کیفری بین‌المللی به علت احتمال اعتراض چین به چنین اقدامی در شورای امنیت، ضعیف به نظر می‌رسد؛ از این رو برای تاسیس دادگاه ویژه درباره کره شمالی تلاش می‌شود.

یک دیپلمات گفت: «همه مدارک را جمع‌آوری کرده‌ایم و نمی‌توانیم 10 سال منتظر بمانیم. نظر ما این است که به تلاش ادامه دهیم».

محققان مستقل در گزارش 372 صفحه‌ای خود، دستگاه‌های امنیتی کره شمالی را به ارتکاب جرائمی مانند قتل، شکنجه، تجاوز به عنف، آدم ربایی، به بردگی‌گرفتن، گرسنگی‌دادن و اعدام‌کردن متهم کرده‌اند.

این گزارش خلاصه تحقیقاتی یک ساله است که شامل شهادت‌های علنی ناراضیان کره شمالی در جلساتی می‌شود که در کره‌جنوبی و ژاپن و انگلیس و آمریکا برگزار شده است.

در این گزارش آمده است بخش اعظم موارد نقض حقوق بشر را مسئولان دستگاه‌هایی مرتکب شده‌اند که در نهایت گزارش آنها برای کیم جونگ اون ارسال می‌شود. محققان به سازمان ملل متحد توصیه کردند که تحریم‌هایی را علیه مسئولان غیرنظامی و فرماندهان نظامی کره شمالی که مظنون به ارتکاب جرائم شده‌اند در نظر بگیرند. در این گزارش به اسامی افراد اشاره نشده‌است.

در گزارش محققان آمده است پیونگ یانگ از غذا به عنوان ابزار کنترل مردم و از گرسنگی‌دادن برای مجازات زندانیان سیاسی و عادی استفاده می‌کند.

هر نوع اعتراضی در این کشور به طور گسترده سرکوب می‌شود و مسیحیان مورد ستم قرار دارند و زنان با تبعیض آشکار مواجه هستند. همچنین مردم به بازداشت‌گاه ها فرستاده می‌شوند بدون آن که امیدی به آزادی داشته باشند.

محققان نتوانستد ادعاها درباره آزمایش سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی روی معلولان و زندانیان سیاسی را ثابت کنند ولی از لزوم تحقیقات بیشتر در این باره سخن گفتند.

کد خبر 250097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز