یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: کره‌شمالی همیشه به‌عنوان مرموزترین کشور جهان مشهور بوده است.

در این کشور که همیشه خبرهای پشت‌پرده زیادی داشته، در هفته‌های گذشته تحولاتی ازجمله محو شدن ۵ نفر از دایره قدرت رخ داده که توجه جهان را بیشتر از گذشته به این کشور مرموز جلب کرده است.تبدیل‌شدن چانگ سونگ تائک، شوهر عمه رهبر کره‌شمالی در مدت کوتاهی از دومین فرد قدرتمند این کشور به یک خائن و اعدام سریع او در روزهای اخیر تنها یکی از موارد عجیب و غریب در این کشور است.

از کیم کیونگ هی، عمه رهبر کره‌شمالی پس از اعدام شوهرش خبری در دست نبود اما اکنون گزارش‌ها نشان می‌د‌هد که با وجود اعدام این مهره مهم، همسر او همچنان در دایره قدرت قرار دارد و حتی برخی رسانه‌ها گفته‌اند که او در جریان ماجرا بوده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرده که کیم کیونگ هی، ۶۷ ساله به عضویت یک کمیته ویژه برگزاری مراسم خاکسپاری یکی از اعضای حزب حاکم منصوب شده؛ سمتی که نشان می‌دهد او هنوز مورد اعتماد رهبر این کشور قرار دارد.

اتفاق‌های عجیب و غریب در صحنه سیاست کره‌شمالی اما به همین جا ختم نمی‌شود. زمانی که تصاویر خاکسپاری کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره‌شمالی در سال ۲۰۱۱ پخش شد، در کنار خودروی حامل تابوت او علاوه بر پسرش، ۷مقام ارشد این کشور قرار داشتند. از میان این گروه ۷ نفره اما با‌گذشت ۲ سال از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون، تنها ۲ نفر در پست‌های خود باقی مانده‌اند و بقیه در تحولات این کشور محو شده‌اند.

اتفاقاً تنها کسی که سرنوشتش از این جمع مشخص است، چانگ سونگ تائک است که با اعدام از صحنه حذف شد. یوتانگ چوک، رئیس دستگاه امنیتی این کشور ناپدید شده، کیم جونگ گاک، وزیر نیروهای مسلح از مقامش برکنار شده، کیم یونگ چون، از ژنرال‌‌های عالی‌رتبه ارتش تنزل درجه پیدا کرده و ری یونگ هو، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور هم مفقود شده است. متلاشی‌شدن این دایره قدرت نشان می‌دهد که اوضاع در این کشور به‌صورت عجیبی تغییر کرده است.

دولت کره‌شمالی به‌تازگی از تجار خود در چین هم خواسته است تا به کشور برگردند. گفته می‌شود رهبر جوان کره‌شمالی در حال تصفیه افرادی است که به چانگ سونگ تائک نزدیک بوده‌اند. کیم جونگ اون، که حالا به‌خاطر اعدام یکی از بستگانش در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد، روز گذشته اما در خونسردی از پروژه ساخت یک پیست اسکی بزرگ بازدید کرد. درحالی‌که مردم کره‌شمالی در وضعیت اقتصادی بدی به‌سرمی‌برند او قصد دارد به‌خاطر علاقه‌اش یکی از بهترین پیست‌های اسکی را افتتاح کند.

مردم کره‌شمالی همیشه با کمبود انرژی دست و پنجه نرم کرده‌‌اند و حتی در پایتخت این کشور ساعت‌ها در روز برق قطع می‌شود. رهبر جوان این کشور اما در جریان بازدیدش به مسئولان پروژه گفته است کاری کنند که در هنگام شب هم امکان اسکی باشد. مجله فوربس به‌تازگی در فهرست مشهور خود کیم جونگ اون را به‌عنوان یکی از 10سیاستمدار ثروتمند جهان معرفی کرده است. رهبر جوان کره‌شمالی علاوه بر افتتاح پروژه‌های غیرعادی مانند پارک آبی و سینمای چهاربعدی در این کشور دچار مشکلات اقتصادی فراوان، حالا به‌صورت علنی نشان داده که در سیاست این کشور هم رفتار عجیب و غریبی دارد و هرروز باید منتظر اتفاق‌های جدیدی در این کشور پر رمز و راز بود.

کد خبر 242607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز