همشهری‌آنلاین: کره شمالی هرگونه ارتباط با سه فروند هواپیمای بدون سرنشین سقوط کرده که در کره جنوبی پیدا شدند را به طور کامل رد کرد.

drone

این کشور همچنین سئول را به تلاش برای تخریب وجهه پیونگ یانگ متهم کرد.

وزارت دفاع کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد معتقد است سه فروند هواپیمای بدون سرنشین ابتدایی که در هفته‌های اخیر کشف شده‌اند، متعلق به کره شمالی هستند.

لاشه این سه هواپیما در سه نقطه مختلف از جمله جزیره بائنگ‌نیونگ در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه با کره‌شمالی پیدا شده‌است.

وزارت دفاع کره جنوبی افزود: در بررسی لاشه این هواپیماها قطعاتی پیدا شده که مشخصا نشان می‌دهد این هواپیماها متعلق به کره شمالی هستند.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،کمیته اتحاد مسالمت آمیز دو کره در کره شمالی اعلام کرد که اتهامات مطرح شده از سوی کره‌جنوبی بی پایه و اساس هستند.

این کمیته در بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد اعلام کرد: نیروهای دشمن با مطرح کردن حادثه مضحک هواپیماها، در حال تشدید اتهامات و جوسازی خود هستند.

در این بیانیه با اشاره به حادثه غرق شدن ناو چئونان کره جنوبی در سال 2010 در مرز کره شمالی که 46 کشته برجای گذاشت؛ افزود: این یک تلاش شرورانه برای ایجاد یک حادثه چئونان دیگر است.

تحقیقات کمیسیون بین‌المللی تحت امر کره‌جنوبی نشان داد که این ناو بر اثر اصابت یک اژدر از سوی یک زیردریایی کره شمالی غرق شده است. اتهامی که پیونگ یانگ همیشه آن را رد کرده است.

پیونگ‌یانگ یک تحقیقات مشترک را با سئول درباره اتهام ساخته‌شدن این هواپیماها در خاک کره شمالی خواستار شده است.

همچنین گروهی از بازرسان کمیسیون دفاع ملی کره شمالی روز دوشنبه در بیانیه جداگانه‌ای گفتند که پیونگ یانگ خواهان شفاف‌شدن همه چیز است و سئول را به خاطر مطرح کردن این اتهامات محکوم کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: این یک عادت بد از سوی مقامات کره جنوبی است که موارد تکان‌دهنده‌ای را پیدا می‌کنند و هر زمان که دچار بحران می‌شوند با ربط این موارد به کره شمالی، علیه پیونگ یانگ جوسازی به راه می‌اندازند.

این گروه بازرسی افزود: موضع کره شمالی مبنی بر تحقیقات مشترک درباره تمام موارد مطرح شده از جمله حادثه ناو چئونان که سئول کره شمالی را در آنها دخیل می‌داند، پابرجاست.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: هر سه هواپیمای بدون سرنشین که در کره جنوبی کشف شده‌اند به دوربین مجهز بوده و کارت حافظه حاوی تصاویری از مناطق مرزی و شهر سئول از جمله کاخ ریاست‌جمهوری بوده که البته این عکس‌ها بی کیفیت بوده‌اند.

قطعات تشکیل دهنده این هواپیماها از کشورهای مختلف شامل کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و چین بوده که کاملا در دسترس هستند.

این وزارتخانه افزود: اما هرگونه شماره سریال به طور عمدی پاک شده است و کارشناسان آمریکایی به تحقیقات بیشتر درباره این هواپیماها کمک خواهند کرد.

کد خبر 255975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز