همشهری آنلاین: به دنبال ادامه پدیده وارونگی و آلودگی شدید هوا در پکن که منجر به مراجعه افراد بسیاری به بیمارستان‌ها و افزایش فروش دستگاه‌های تصفیه هوای منازل شد، دولت دستور تعطیلی برخی کارخانه‌های آلاینده را صادر کرد.

آلودگی هوا در چین

به گزارش ایسنا، وزارت حفاظت از محیط زیست چین، تیمی از متخصصان را مامور شناسایی صنایع و کارخانجات آلاینده کرد که طی آن این صنایع دودزا، جریمه و تعطیل خواهند شد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تعلیق فعالیت برخی از کارخانجات و کوره‌های آجرپزی خارج از پکن است.

با این حال تعطیلی کارخانجات کمترین تاثیر را در پایان دادن به آلودگی شدید چهار روزه در پکن داشته است. هیچ‌یک از این راهکارها هنوز نتوانسته‌ تردیدهای شهروندان و متخصصان خارجی را نسبت به تعهد چین در حفاظت از محیط زیست مرتفع کند.

«الکس ونگ»، مدرس حقوق دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: چین قوانین زیست‌محیطی متعددی دارد و دانش و توان کافی را برای نظارت بر منابع انتشار آلودگی دارد.

ونگ که در گذشته ریاست وزارت حفاظت از منابع طبیعی چین را برعهده داشته است، تاکید کرد: مشکل چین بی‌اطلاعی از منبع آلودگی هوا نیست بلکه مشکل اصلی این است که سازمان‌های نظارتی از اختیار و قدرت کافی در برخورد با صنایع آلاینده و قانون‌شکن برخوردار نیستند.

روزنامه اینترنتی میامی هرالد در این باره نوشت: پنج میلیون خودرو که روزانه در حال تردد در پکن هستند یکی از منابع اصلی آلودگی هوای این شهر محسوب می‌شوند اما به نظر می‌رسد بزرگترین منشا این آلودگی‌ها صنایع، کارخانجات ذوب فلزات، کارگاه‌های خارج این شهر هستند که انرژی آنها از راه سوخت زغال سنگ تامین می‌شود.

موج جدید وارونگی در پکن از بیش از یک هفته پیش آغاز شده و روز جمعه گذشته به اوج خود رسید که مقامات این شهر را مجبور به اعلام «وضعیت نارنجی» کرد که از باقی ماندن وضعیت آلودگی هوا در شرایط بحرانی طی سه روز مداوم خبر می‌داد. پس از راه‌اندازی سیستم اعلام هشدار رنگی این نخستین بار است که در پکن «وضعیت نارنجی» اعلام می‌شود. در این سیستم اعلام «وضعیت قرمز» به منزله شرایط «به شدت بحرانی» است.

کد خبر 251058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز