همشهری آنلاین: آلودگی هوا که آسمان پاریس را را به رنگ زرد تیره در آورده و بیشتر بلژیک را هم فراگرفته است، باعث شد مسئولان حد مجاز سرعت‌ خودروهای شخصی را پایین بیاورند و به میلیون‌ها نفر امکان استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی را بدهند.

paris

به گزارش آسوشیتدپرس کمربندی از مه‌دود صدها کیلومتر از ساحل اقیانوس اطلس در فرانسه تا بلژیک کشیده شده است و به درون آلمان هم راه یافته است. به گفته سازمان محیط زیست اروپا این مورد بدترین آلودگی هوا در فرانسه از سال ۲۰۰۷ بوده است.

تقریبا همه فرانسه در روز جمعه ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) تحت نوعی هشدار آلودگی قرار داشتند، و میزان آلودگی هوا در منطقه پاریس از حد الودگی در آلوده‌ترین شهرهای جهان مانند پکن و دهلی نو فراتر رفت.

مقامات فرانسوی برای مقابله با مه‌دود حمل و نقل عمومی در پاریس و دو شهر دیگر را از  روز جمعه تا یکشنبه به صورت رایگان درآوردند. در جاهای دیگر در فرانسه و منطقه والونیای جنوبی بلژیک نیز حمل و نقل عمومی فقط در روز جمعه به صورت رایگان درآمد.

این مه‌دود به خصوص این علت در فرانسه شدت یافته است که این کشور دارای شمار بیش از حد بالایی از خودروهای دیزلی است که گازهای اکسید نیتروژن حاصل از آنها در مخلوظ شدن با آمونیاک برخاسته از کودهای شیمیایی بهاره به ذرات آلاینده نیترات آمونیوم بدل می‌شود.

گازهای آلاینده ناشی از سوزاندن و برگ‌های و شاخه‌های ریخته نیز در آلودگی هوا نقش دارند.یک گروه زیست‌محیطی اوائل این هفته از سستی دولت فرانسه در مقابله با آلودگی هوا شکایت کرد و گفت این وضعیت زندگی شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

مدیر کیفیت‌ هوای سازمان حفاظت محیط زیست اروپا، والنتین فولتسکو، می‌گوید در اینکه آلودگی هوا اثرات فوری بر سلامت افراد، به خصوص افراد بسیار کمسن، افراد سالمند و افراد دچار اختلالات تنفسی و قلبی دارد، تردیدی نیست.

او می‌گوید: «متاسفانه برخی از افراد خواهند مرد. رابطه محکمی میان این نوع آلودگی و مرگ و میر وجود دارد.»

حد مجاز سرعت در فرانسه و بلژیک پایین آورده شده است و بیل‌بوردهای الکترونیکی در پاریس توصیه‌ها و اطلاعات فوری را نشان می‌دهند.

اما سرعت وب‌‌سایتی که ارقام دقیقه به دقیقه کیفیت هوای منطقه پاریس را نشان می‌دهد، به شدت کاهش یافته است و اداره‌کنندگان سایت از بازدیدکنندگان خواسته‌اند این ارقام را روی صفحه فیس‌بوک و توئیتر مربوط به آن دنبال کنند تا سایت از کار نیفتد.

فولتسکو می‌گوید اگر مردم از توصیه‌های دولت پیروی کنند بهبودی فوری در کیفیت هوا به وجود خواهد آمد. در غیر اینصورت به گفته او تا زمانی که أب و هوای این منطقه به طور غیرمعمول برای این فصل گرم و آفتابی بماند، آلودگی هوا ادامه خواهد یافت.

کد خبر 253241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز