همشهری آنلاین: درحالی که قاره آسیا در حال مبارزه با چالش فزاینده آلودگی هواست، یک شرکت انگلیسی بر این باور است که پروژه جدید آن می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد.

مجالی برای تنفس هوای پاک در پروژه پوشش حبابی

به گزارش ایسنا، آژانس طراحی Orproject در لندن به دنبال ساخت پارکی درون یک حباب بزرگ است و به گفته سازندگان، زمین‌های بازی مدارس می‌توانند در نسخه‌های کوچک‌تر سیستم‌های هوای پاک قرار داده شوند.

این پارک شامل یک باغ گیاه‌شناسی است که کاملا از جهان بیرون جدا شده و هوای کاملا پاک به درون آن پمپاژ می‌شود. همچنین دما و رطوبت این باغ در تمام طول سال کنترل می‌شود.

ساختمان‌های اطراف پارک که به سیستم هوای کنترل شده متصل هستند، می‌توانند جایگاه آپارتمان‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها و همچنین تاسیسات ورزشی یا پزشکی باشند.

طراحان برای ساخت این ساختار غیرعادی، الگوریتمی را نوشتند که توسعه رگ‌ها در برگ‌ها یا بال‌های پروانه را شبیه‌سازی می‌کند.

برق این پروژه می‌تواند از طریق سلول‌های خورشیدی قرار گرفته در سطح پوشش تامین شود و گرمایش و سرمایش هوا از طریق یک منبع زمینی سیستم تبادل حرارت انجام شود.

به گفته طراحان، کلید اصلی این پروژه یک باغ گیاه‌شناسی است که به ساکنان آن فرجه‌ای برای فرار از هوای آلوده بیرون می‌دهد.

این پارک همچنین می‌تواند از مناطق جداگانه برای بازسازی شرایط در هر نقطه از جهان برخوردار باشد. درون خانه‌های سبز، دما و رطوبت در طول سال کنترل شده که به رشد گیاهان مرتبط با هر گونه آب‌وهوا کمک خواهد کرد.

سیستم پیشنهادی سقف می‌تواند برای پوشش‌دهی یک باغ گیاه‌شناسی شهری مورد استفاده باشد، اگرچه می‌توان از آن برای کاربردهای دیگر در مقیاس‌های متفاوت بهره برد.

به گفته شرکت Orporoject، از این طرح می‌توان برای پوشش‌دهی به‌صرفه زمین‌های بازی یا حیاط مدارس استفاده کرد، همچنین می‌توان آن را برای معماری آتریم در یک ساختمان اداری یا مرکز خرید بکار برد یا به منظور پوشش‌دهی باغچه‌های یک مجتمع آپارتمانی مورد استفاده قرار داد.

کد خبر 251852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز