همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت قرارگیری در معرض آلودگی هوا را مسئول یک مرگ از هشت مرگ رخ داده در سراسر جهان می‌خواند.

به گزارش لایوساینس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت درباره میزان مرگ و میز ناشی از آلودگی هوا که روز ۲۵ مارس منتشر شد، با دوبرابر کردن تخمین‌های گذشته در این باره می‌گوید آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ باعث مرگ ۷ میلیون نفر شده و به این ترتیب عامل خطرآفرین شماره یک زیست‌محیطی برای سلامت انسان است.

مدت‌هاست که بیماری‌های تنفسی را با آلودگی هوا مربوط کرده‌اند، اما هوای آلوده اثرات زیانبار بیشتری بر سلامت هم دارد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گوید رابطه محکم‌تری میان قرارگیری در معرض الودگی هوا درون خانه و بیرون از خانه و بیماری‌های قلبی- عروقی یافته‌اند؛ سکته مغزی و بیماری ایسکمیک قلب (بیماری ناشی از اختلال خونرسانی قلب) در مجموع عامل ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای خارج از خانه را تشکیل می‌دهند.

آلودگی هوا فقط عاملی تهدیدکننده در شهرهای بزرگ مانند پکن که لایه ضخیم مه‌دود بر فراز آن گاهی از فضا هم دیده می‌شود، نیست. پخت و پز با اجاق‌های زغالسنگ، چوب و بیوماس‌سوز می‌تواند باعث آلودگی هوای درون خانه شود که بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت عامل ۴.۳ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ بوده است. این نوع آ‌لودگی هوا بیش از دیگران، زنان و کودکان فقیر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دکتر فلاویا بوسترئو، معاون دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در امور سلامت خانواده، زنان و کودکان در این باره گفت: «زنان و کودکان فقیر به علت آلودگی هوای درون خانه تاوان سنگینی را می‌پردازند، چرا که زمان بیشتری را در خانه به تنفس دود و دوده ناشی از اجاق‌های آشپزی چوب و زغالسنگ‌سوز می‌گذرانند.»

دکتر ماریا نیرا، رئیس بخش‌های بهداشت عمومی، زیست‌محیطی و اجتماعی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «خطرات ناشی از آلودگی هوا اکنون بسیار بزرگتر از حدی است که قبلا تصور می‌شد، به خصوص از لحاظ بیماری قلبی و سکته مغزی. عوامل خطرساز معدودی وجود دارند که تاثیرشان بر سلامت جهانی بیش از آلودگی هوا باشد.»

این گزارش بر اساس داده‌های مرگ و میر سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ و تخمین‌های جدید از میزان قرارگیری در معرض آلودگی هوا برمبنای داده‌های ماهواره‌ای و اندازه‌گیری‌های پایشی در سطح زمین است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵