سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرهنگستان علوم چین بودجه ۸۱ میلیون دلاری را برای ساخت بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات دود جهان در پکن پیشنهاد کرده است.

ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه دود در پکن

به گزارش مهر، محققان چین قصد دارند با ساخت این مرکز راهی برای مبارزه با هوای آلوده در این کشور پیدا کنند.

"هی هونگ" یکی از مسئولین این پروژه گفت این مرکز به پژوهشگران امکان می‌دهد تا هوای دودآلود را شبیه‌سازی و آنچه را که موجب ساکن شدن آلودگی در شهر می‌شود، بررسی کنند.

این در حالی است که هنوز کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین این پروژه را تایید نکرده است. شی‌جین‌پینگ رئیس جمهوری چین، هفته گذشته آلودگی هوا را بزرگ‌ترین چالش پکن دانست.

شمال چین هفت شبانه روز شاهد لایه ضخیمی از دود بود که میزان آلایندگی هوا را به سطح خطرناک رسانده بود.

احتمالا آلودگی هوا، یکی از محورهای مذاکرات رهبران چین در نشست سالانه قانونگذاری ملی باشد که هفته جاری برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز نظارت بر محیط زیست شهری پکن، غلظت PM2.5 که خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا برای انسان است طی 24 ساعت گذشته در نزدیکی میدان تیان من در پکن به 205 میکروگرم در هر متر مربع رسید.

این عدد هشت برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی انسان نباید طی 24 ساعت در معرض بیش از 25 میکروگرم از این ماده آلاینده قرار داشته باشد.

دو برابر شدن رشد اقتصادی چین طی سه دهه اخیر نقش بسیار مهم و پررنگی در افزایش آلایندگی هوای این کشور داشته است.

اداره ملی انرژی چین در تلاش برای کاهش میزان دود در این کشور قصد دارد فرآورده‌های سوختی را به‌روز رسانی کند، مصرف زغال سنگ را کاهش داده و مدیریت کیفیت زغال سنگ را برای کنترل آلودگی بهبود دهد.

این کشور همچنین قصد دارد علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، سرعت استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی را در سال جاری بهبود بخشد تا بتواند از سوخت‌های فسیلی مانند زغال فاصله بگیرد.

کد خبر 251899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز