گروه سیاسی: مسئول مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شنبه شب پس از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لیسبون پرتغال و با اشاره به احتمال تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت تحت فشارهای غرب علیه ایران هشدار داد: طبیعی است برخی می‌خواهند روند مذاکرات را تخریب کنند، اما برای اکثر کشورها، حاکم بودن آرامش مهم تر است.

علی لاریجانی پس از 4 ساعت مذاکره با خاویر سولانا خاطرنشان کرد: تحریم های بیشتر علیه ایران می تواند روند مذاکرات جاری را به خطر اندازد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه جامعه بین المللی باید به دنبال حفظ روند مذاکرات باشد از آمریکا و هم‌پیمانانش که برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به سبب پافشاری بر حقوق مسلم هسته ای خود تلاش می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش مهر، خاویر سولانا نیز در کنفرانس خبری پس از مذاکره با لاریجانی در کاخ نسسیدادی (مقر وزارت امور خارجه‌ پرتغال) این مذاکرات را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: دو طرف در نظر دارند بعد از بررسی های کارشناسی مذاکرات، ظرف 3 هفته آینده بار دیگر با یکدیگر ملاقات کنند.

سخنگوی سولانا نیز در لیسبون گفت: اتحادیه اروپا خواهان باز نگه‌داشتن راه‌های ارتباطی با ایران به منظور انجام گفت‌وگوهای کامل بین تهران و جامعه بین المللی است.کریستینا گالاچ تصریح کرد: ما خواهان ایجاد شرایطی برای آغاز گفت‌وگوها هستیم.

گالاچ در عین حال ادعا کرد: توجه به قطعنامه های شورای امنیت پیش از آنکه مذاکرات رسمی بتواند آغاز شود، امری کلیدی است.

وی همچنین مدعی شد: مرحله مقدماتی برای آغاز گفت‌وگوهای کامل خیلی طول کشید، زیرا متاسفانه ایران به درخواست‌های جامعه بین المللی برای تعلیق غنی سازی پاسخ نداده است.[در همین ارتباط]

لاریجانی روز یکشنبه لیسبون را به مقصد تهران ترک کرد. در همین حال، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته خبر مذاکرات میان متحدین آمریکا درباره‌ رویکرد جدید به برنامه هسته‌ای ایران مبنی بر غنی‌سازی محدود را حرافی خواند و آنرا رد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقاماتی در وین گزارش داده بود که انگلیس، فرانسه و آلمان بحث درباره‌ این مساله را آغاز کرده‌اند که آیا تعلیق نسبی غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بپذیرند یا خیر.

به گزارش ایسنا، رایس در راه سفر دو روزه‌  فرانسه به پاریس برای شرکت در کنفرانس بین المللی دارفور، گفت: نمی‌دانم این اخبار از کجا می‌آید. وی افزود که در مذاکراتش با دیگر دیپلمات‌ها هیچ تمایلی را برای عقب‌نشینی از شرایطی که طرف‌های اروپایی و سازمان ملل برای مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند، احساس نکرده است.

رایس با اشاره به اینکه این واژه برایش بی‌معناست، خاطرنشان کرد:‌ نمی‌دانم تعلیق نسبی شبیه چه چیزی خواهد بود و به نظر من مسیر چندان عاقلانه‌ای نیست.

در همین حال یکی از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا بر این باور است که مقام‌های ایرانی در مسائل اصلی امنیتی به یک اجماع خاص رسیده اند و از سال 2005 تاکنون موضع خود را در قبال برنامه هسته ای کشورشان تغییر نداده اند، بر این اساس احتمال کنار گذاشتن پیش شرط تعلیق در آینده نزدیک وجود دارد.

ری تاکیه، کارشناس برجسته شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی  خاطر نشان کرد: نخبگان دولت ایران در مسائل اصلی امنیتی به یک اجماع خاص رسیده اند؛ آنها به ویژه همگی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که ایران باید یک قدرت راهبر در منطقه باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: در این میان خطوط قرمز آمریکا چندین بار تغییر کرده و در نهایت موضع آن در بسیاری موارد تقلیل یافته به جز در یک پیش شرط باقیمانده مبنی بر تعلیق برنامه هسته‌ای ایران پیش از آغاز مذاکرات جامع و البته این پیش شرط هم ممکن است به زودی کنار گذاشته شود.

کد خبر 25055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز