همشهری‌آنلاین: در این کتاب زندگی و تلاش رابرت پیری برای کشف قطب شمال به صورت داستانی خواندنی روایت شده است.

بـر  بـام جهـان

پیش از رابرت پیری مردان بسیاری در اقدامی متهورانه تلاش کرده بودند تا به قطب شمال برسند. در پی، تاریخچه تلاش برای فتح قطب شمال و مردانی که در این راه کوشیدند، از نظر خوانندگان می‌گذرد:

1607 ـ هنری هودسن، اهل بریتانیا، که با حمایت بازرگانان انگلیسی، امیدوار بود با عبور از قطب به چین برسد، در اشپیتز برگن در 50 79 در یخ گیر کرد.

1827 ـ فرمانده ویلیام ادوارد پری،‌ اهل بریتانیا، با حمایت نیروی دریایی، از اشپیتز برگن شمالی با یک قایق سورتمه‌ای که به وسیله انسان کشیده می‌شد، حرکت کرد. یخی که با سرعتی بیش از آنچه که او به سمت شمال می‌رفت، به سمت جنوب حرکت می‌‌کرد، او را مجبور کرد که از نقطه 45 82 مراجعت کند.

1853ـ الیشاکنت کین، اهل آمریکا، با حمایت هنری گرینل، سلطان کشتیرانی در شهر نیویورک، موسوم به «پدر کشف قطب شمال در آمریکا». کین زمستان را در حوزه‌ای که به نام خود اوست گذراند، و تنگه کندی را در نقطه 35 80 کشف کرد.

1860ـ دکتر هیز، اهل آمریکا، با حمایت گرنیل، هیچ پیشرفتی نداشت.

1871ـ چارلز فرانسیس هال، اهل آمریکا، با حمایت گرینل، با کشتی پلاریس عزیمت کرد، و از نقطه 11 82 وارد آبراه روبن گردید.

1879ـ ستوان جرج دیلانگ، اهل آمریکا، با حمایت جیمز گوردن پنت، طریق تنگه برنیک حرکت نمود و امیدوار بود که میان سیبری و قطب به زنجیره‌ای از جزایر برسد. کشتی او در یخ‌ گیر کرد، و تا سال 1881 همراه یخ در حرکت بود و در نقطه 15 77 غرق شد.

1895ـ فریتیوف نالسن و هیالمار جانسن، اهل نروژ، با حمایت دولتشان با رسیدن به نقطه13 86 همه رکوردهای قبلی را شکستند.

1897ـ سلمون آندره، بالونیست سوئدی، برای پرواز بر فراز قطب برنامه‌ریزی کرد. آخرین پیام او دو روز پس از صعودش دریافت شد.

1900ـ کاپیتان اومبرتو کاگنی، دستیار ایتالیایی دوک آبروتسی، رکورد نانسن را به میزان 22 میل شکست و به نقطه 34 88 رسید.

1909ـ سرانجام فرمانده رابرت پیری و ماتیو هنسن، اهالی آمریکا، به قطب شمال رسیدند.

این کتاب، داستان چگونگی تلاش «رابرت پیری» برای غلبه بر «اهریمن شمال» است که پیش از آن باعث مرگ و یا عقب‌نشینی پیشگامان کشف قطب شمال شده بود. رابرت پیری توانست این اهریمن شمال را به زانو درآورده و بالاخره قدم بر فراز بام جهان بگذارد.

شناسنامه کتاب:موضوع: داستان شگفت‌انگیز کشف قطب شمال / نوشته پولین اینجل/ ترجمه محمدحسین وقار / قطع رقعی/ 344 صفحه /چاپ اول / سال چاپ 1377 / شمارگان 1350.

کد خبر 250191
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز