همشهری آنلاین: چاپ یازدهم کتاب «روشن‌تر از خاموشی» (برگزیده شعر امروز ایران) با تدوین مرتضی کاخی پس از چهار سال توقیف مجددا منتشر می‌شود.

مرتضی کاخی

این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت به ایسنا، گفت: چاپ اول این کتاب در دوران وزارت خاتمی در سال 68 منتشر شد. بعد از چهار بار تجدید چاپ،‌ متوقف شد و تا چند سال اجازه انتشار نداشت،‌ پس از مدتی دوباره چاپ شد، اما باز دچار گرفتاری شد. حالا بعد از حدود چهار سال توقیف، چاپ یازدهم آن از سوی نشر آگه منتشر می‌شود.

او افزود: هیچ بخشی از این کتاب حذف نشده‌ و همه مطالبش عینا چاپ می‌شود. این کتاب برگزیده شعر امروز ایران از نیما تا اول انقلاب است. البته کتاب تنها گزیده شعر نیست؛ من بر آن 70 صفحه مقدمه هم نوشته‌ام. همچنین کتاب همراه با زیرنویس و اظهارنظرهای متعدد است و در‌ آن مسائل مربوط به شعرها، اشتباهاتی که بعضی شعرها داشته‌اند و مسائل این‌چنینی را بررسی کرده‌ام. در واقع این کتاب مثل کارهای دوستم‌، آقای شفیعی کدکنی‌، نوعی مطالعه است و در آن از هر شاعر‌، نمونه شعر و اظهارنظر درباره آن شاعر را آورده‌ام.

کاخی همچنین اظهار کرد: ترجمه کتاب «اندیشه سیاسی از افلاطون تا ناتو» نوشته برایان ردهد نیز کتاب دیگرم است که در انتشارات آگاه منتشر شده و بعد از شش - هفت بار تجدید چاپ، متوقف شده است. من هم دیگر وضعیت آن را پیگیری نکرده‌ام.

کتاب‌های «باغ بی‌برگی؛ یادنامه مهدی اخوان ثالث»، «گفت‌وگوی شاعران: مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، م. آزاد تهرانی»، «صدای حیرت بیدار؛ گفت‌وگوهای مهدی اخوان ثالث» و همچنین «قدر مجموعه گل» (برگزیده‌ای از غزل فارسی از آغاز تا امروز همراه با شرح و توضیح) از دیگر آثار منتشرشده مرتضی کاخی هستند.

کد خبر 247416
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز