سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چاپ تازه‌ای از رمان ستارخان؛ از مبارزان ملی دوره مشروطه در نزدیک به ۸۰۰ صفحه از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

به گزارش ایبنا عباس پناهی ماکویی در رمان «ستارخان» داستان زندگی ستارخان قره‌داغی، یکی از سرداران جنبش مشروطه ایران را که به سردار ملی ملقب بود، روایت می‌کند.

برخی این رمان را بزرگ‌ترین و نخستین رمان تاریخى درباره انقلاب مشروطیت می‌دانند؛ رمانی که نخستین‌بار در سال 1957 در شهر باکو به چاپ رسید. 6 سال بعد متن روسى‌اش با برگردان «ک. گُرابونوا» و از سوی بنگاه مطبوعاتى «ساویتسکى پیساتل» با شمارگان 100 هزار نسخه در مسکو چاپ و منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «رمان ستّارخان یکى از بزرگ‌ترین آثار هنرى عباس پناهى ماکوئى است که درباره انقلاب مشروطیت ایران آگاهى‌هاى بس گرانبهایى را به دست مى‌دهد و مطالبی را درباره رهبرى تواناى این جنبش، سازمان رزمى و سرانجام درباره ستّارخان و همرزمان‌اش بازگو مى‌کند. پناهى در این رمان از جنبش‌هاى آزادی‌بخش ملّى، زندگى قشرها و طبقه‌هاى گوناگون ایرانیان، به ویژه آذربایجان و تبریزیان و تاریخچه پیکارهاى سیاسى و نظامى مردم سخن به میان مى‌آورد و چهره‌هاى وابسته به ملیت‌هاى گوناگون ایران (فارس و آذربایجانى و کرد و ارمنى) و نقش آن‌ها در روند جنبش مردمىِ مشروطه و نیز فعالیت‌هاى نمایندگان دولت‌هاى امپریالیستى مقیم ایران را در آن زمان به خوبى نشان مى‌دهد.»

ترجمه فارسی این اثر نخستین‌بار در سال 1357 توسط کیخسرو کشاورزى از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.

چاپ دوم رمان «ستارخان» اثر عباس پناهی ماکویی با ترجمه غلام خاتون در 792 صفحه و به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

کد خبر 253871
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز