مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین دانشمندان می‌گویند یک ماده ناشی از سوخت و ساز کلسترول ممکن است رشد و انتشار سرطان پستان را تشدید کند.

به گزارش بی بی سی نتایج این پژوهش که در ژورنال "ساینس" منتشر شده است، ممکن است به توضیح این یافته که چاقی عامل خطرساز عمده‌ای برای سرطان پستان است، کمک کند.

چاقی با بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، روده بزرگ و رحم مربوط دانسته شده است.

چربی زیاد در افراد دارای اضافه وزن می‌تواند هورمون‌هایی مانند استروژن‌ها را تولید کند که رشد سرطان‌ها را تشدید می‌کند.

گروهی از دانشمندان در مرکز پزشکی دانشگاه دوک در آمریکا در یک بررسی جدید نشان دادند که کلسترول نیز اثر مشابهی دارد.

کلسترول در بدن به "27- هیدروکلسترول" (27HC) بدل می‌شود که می‌تواند اثر استروژن را تقلید کند و همان اثر این هورمون را در برخی بافت‌ها ایجاد کند.

تجربیات بر روی موش‌ها نشان داد که رژیم غذایی پرچربی باعث افزایش 27HC در خون می‌شود و به ایجاد تومورهایی در آنها می‌انجامد که 30 درصد بزرگتر از تومورهای موش‌های با رژیم غذایی طبیعی است.

تومورها در این شرایط همچنین با احتمال بیشتری ممکن است انتشار پیدا کنند. و هنگامی که بافت سرطان پستان انسانی در آزمایشگاه با 27HC تغذیه می‌شود، با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

به گفته این پژوهشگران، پیش از این بررسی‌های متعددی رابطه میان چاقی و سرطان پستان را نشان داده‌اند، و به خصوص بالا بودن میزان کلسترول خون با خطر بالاتر سرطان پستان همراه است، اما تا به حال سازوکار این ارتباط معلوم نشده بود.

اما در این بررسی جدید نشان می‌دهد مولکولی - نه خود کلسترول بلکه یک متابولیت آن- می‌تواند اثر مشابه هورمون استروژن بر بافت سرطانی داشته باشد و به طور مستقل رشد سرطان پستان را تشدید کند.

این یافته‌ها احتمال مصرف داروهای استاتینی کاهنده کلسترول را برای کاهش خطر دچار شدن به سرطان پستان مطرح می‌کند. داروهای استاتینی را میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای کاهش خطر بیماری قلبی مصرف می‌کنند. بررسی‌های پیشین همچنین بیانگر آن بوده‌اند که استاتین‌ها ممکن است خطر سرطان پستان را کاهش دهند.

اما کارشناسان می‌گویند گرچه یافته‌های این بررسی امیدوارکننده است، پژوهش‌های بیشتری لازم است رابطه میان کلسترول و سرطان پستان کاملا روشن شود و تا آن زمان بهترین شیوه برای پیشگیری از سرطان پستان طبیعی طبیعی نگه داشتن وزن و فعال ماندن از لحاظ جسمی است.

کد خبر 240994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز