شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

همشهری آنلاین: مجله تایم در لیستی که سالانه از 100 انسان قدرتمند جهان منتشر می‌کند،‌ امسال نام هشت دانشمند را نیز گنجانده‌است.

مجله تایم

بر اساس گزارش تایم، در لیست 2013 تاثیرگذارترین‌های مجله تایم، نام چندین دانشمند نیز به چشم می‌خورد. الون ماسک کار‌آفرین حوزه فضا و نجوم، کیمبرلی بَکووِل محقق در زمینه سرطان سینه، دان یئومانز شکارچی سیارک‌ها، رئیس پروژه کاوشگر کنجکاوی ناسا و دانشمندی که  توانست ایدز را در یک کودک درمان کند از جمله این دانشمندان هستند.

برترین‌های پزشکی

کیمبرلی بَکوول 44 ساله رئیس برنامه سرطان سینه در موسسه سرطان داک به خاطر تلاش‌هایش برای درمان این بیماری مرگبار به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سال معرفی شده‌است.  مطالعات وی بر روی نوعی بسیار وخیم از این بیماری متمرکز است و تاکنون منجر به تولید نوعی داروی هوشمند به نام بمب هوشمند شده که از توانایی شناسایی و نابودی تومور بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم بدن برخوردار است. هانا گای، کاترین لوژوریاگا و دبورا پِرسود نیز به خاطر درمان ایدز در یک نوزاد به عنوان تاثیرگذارترین‌های تایم انتخاب شده‌اند.

پیشگامان فضایی

بنیان‌گذار شرکت فضایی SpaceX نیز در میان دانشمندان و محققانی قرار دارد که نام آنها در لیست تاثیرگذارترین‌های جهان عنوان شده‌است. الون ماسک 41 ساله که تصویرش به صورت مجزا بر روی جلد مجله تایم طراحی شده، در گروه تیتان‌ها یا بزرگان دسته‌بندی شده‌است. ماسک علاوه بر دستاورد‌های زیادی که در زمینه فضانوردی خصوصی به دست آورده است، بنیانگذار شرکت PayPal، تسلا موتورز و SolarCity نیز بوده و در زمینه تولید انرژی پاک و قابل تجدید نیز فعالیت دارد.

دیگر دانشمند فضایی که نامش در این لیست حک شده،‌دان یئومان 70 ساله است که نامش در گروه پیشگامان به ثبت رسیده‌است. فعالیت وی در زمینه یافتن و تعقیب کردن سیارک‌های نزدیک به زمین است. وی رهبری تیمی از محققان ناسا را در JPL به عهده دارد که با استفاده از داده‌‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ‌های سرتاسر جهان مسیر حرکت سنگ‌های کیهانی را که می‌توانند زمین را تا یک سال یا ده سال دیگر تهدید کنند، پیش‌بینی می‌کنند.

پیتر تیسینجر و ریچارد کوک، مدیران پروژه مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا نیز از جمله دیگر دانشمندانی هستند که در لیست تاثیر‌گذارترین‌های جهان دانش حضور دارند. موفقیت این‌دو در هدایت تیم پروژه برای فرود‌آوردن کنجکاوی بر روی سطح مریخ و همچنین ادامه یافتن ماموریت کنجکاوی و موفقیت این مریخ‌نورد در ارسال مداوم اطلاعات جدید عامل انتخاب این دو به عنوان دو تن از تاثیرگذارترین چهره‌های مجله تایم بوده‌است.