مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین تصاویر رصد‌خانه دینامیک خورشیدی یا SDO سه سال پیش به زمین ارسال شدند، از آن زمان تا به امروز این رصد‌خانه فعالانه به تصویربرداری از زمین ادامه داده و فعال‌ترین و خاموش‌ترین لحظه‌های خورشیدی را به ثبت رسانده است.

خورشید

براساس گزارش اسپیس، ناسا پس از سه سال این تصاویر دیدنی از زندگی سه سال گذشته خورشید را در قالب فیلم ویدیویی سه دقیقه‌ای منتشر کرده‌است.

SDO که در 11 فوریه 2010 توسط راکت اطلس به فضا پرتاب شد، ارشد‌ترین مامور ناسا برای مطالعه بروری خورشید به شمار می‌رود. این ماهواره یکی از دو ماهواره برنامه‌ای است که برای افزایش درک بشر از جنبه‌هایی از خورشید و سامانه خورشیدی که بر روی زندگی انسان اثرگذار هستند،‌به فضا پرتاب شده‌است. ماهواره دیگر کاوشگر ون‌آلن است که در آگوست 2012 با هدف تعیین بررسی ذرات کیهانی نزدیک به زمین پرتاب شد.

ماموریت SDO مطالعه برروی فعالیت‌های خورشیدی و چگونگی تاثیر آن بر روی آب‌و هوای فضایی است. این فعالیت در قالب تغییراتی در تشعشعات،‌ بادهای خورشیدی، میدان‌های مغناطیسی و دیگر عوامل دیده می‌شود که بر روی آب و هوای زمین اثرگذار هستند.

SDO بخش درونی خورشید،‌ زادگاه میدان‌های مغناطیسی را تحت نظر دارد و درعین حال سطح خورشید را برای محاسبه میدان‌های مغناطیسی و اتمسفر خورشیدی و تابش‌های فرابنفش، مورد مطالعه قرار می‌دهد. مطالعات این رصد‌خانه فضایی به دانشمندان کمک کرده تا بتوانند پیش‌بینی دقیق‌تری از پرتوهای خورشیدی داشته‌باشند.

خورشید

دوربین AIA این رصد‌خانه هر12 ثانیه یکبار در 10 طول موج مختلف از خورشید عکاسی می‌کندو هرروز 15 ترابایت اطلاعات به زمین ارسال می‌کند. ناسا نیز این اطلاعات را طی سه سال گذشته جمع‌آوری کرده و اکنون در قالب فیلمی سه‌دقیقه‌ای منتشر کرده است، سه سال از زندگی خورشید در سه دقیقه!

بخشی از این فیلم خورشید را در طول موج 171 انگستروم نمایش داده و امکان دیدن مواد خورشیدی را با درجه حرارت 600 هزار درجه کلوین به وجود آورده‌است. همچنین می‌توان در این فیلم به خوبی شاهد افزایش فعالیت های خورشیدی بود. برای دیدن فیلم سه‌دقیقه‌ای خورشید اینجا کلیک کنید.

کد خبر 211662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز