همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند اگر توفان خورشیدی شدیدی که در جهت کره زمین ایجاد شده است، به سیاره ما برخورد کند، ممکن است باعث اختلال شدیدی در شبکه‌های متصل به هم برق در سراسر جهان ایجاد کند.

sun storm

به گزارش اسپیس دات حاضران در چهارمین "اجلاس امنیت زیربنای الکتریکی" واشنگتن می‌گویند توفان‌های شدید خورشیدی علاوه بر ایجاد شفق‌های قطبی می‌تواند کارکرد طبیعی بسیاری از تجهیزات الکتریکی مورد نیاز برای ادامه زندگی در  آمریکا و در سراسر جهان را مختل کنند.

دانیل بیکر، رئیس آزمایشگاه فیزیک جوی فضایی در دانشگاه کلرادو می‌گوید: "توفان خورشیدی حتی اگر باعث قطع برق در مقیاس قاره‌ای نشود- احتمال زیادی دارد که قطع برق منطقه‌ای ایجاد کند."

دانشمندان انتظار دارند هنگامی که خورشید امسال به اوج چرخه 11 ساله‌اش برسد، نواحی فعال این ستاره - که لکه‌های خورشیدی نامید می‌شوند- فوران خواهند کرد. توفان‌های خورشیدی جزئی همچنین می‌توانند باعث قطع موقت رادیو یا اختلال ناوبری جی پی اس شوند.

اما این وضعیت به معنای آن نیست که فوران‌های خورشیدی بر کره زمین تاثیر دارند. اغلب فوران‌های توده تاجی خورشید به سمت سیاره زمین جهت‌گیری نشده‌اند، و در عوض بدون اینکه آسیبی ایجاد کنند به درون بخش‌های دیگر منظومه شمسی پراکنده می‌شوند. اما به گفته بیکر هر یک قرن یک بار انتظار می‌رود توفان خورشیدی شدیدی به کره زمین برخود کند.

آخرین توفان خورشیدی ثبت‌شده در این مقیاس "حادثه کارینگتون" نامیده می‌شود. در این حادثه ذرات پراکنده شده ناشی از فوران باعث پربار شدن سیم‌های تلگراف و آتش گرفتن پیام‌های کاغذی در سال 1859 شد.

پیش‌بینی کردن این نوع توفان‌های ساطع‌شده از خورشید را به طور ویژه مشکل است. کارشناسان شرایط کلی که در آن توفان‌های خورشیدی رخ می‌‌دهد، درک می‌کنند، اما کارل شریجور، دانشمند علوم خورشیدی می‌گوید مشکل است پیش‌بینی کرد که این توفان‌ها چقدر قدرتمند هستند.

شریجور می‌گوید: "ممکن است دو تا چهار روز طول بکشد تا فوران توده تاج خورشیدی به کره زمین برسد، بنابراین اگر امکانات رصدی بیشتری در اختیار باشد تا حرکت آن را نقشه‌برداری کرد- و اگر اندازه‌گیری‌هایی از ساختار توفانی که دارد به ما برخورد می‌کند، در دست باشد- راه‌هایی برای بهبود بخشیدن به قطعیت این پیش‌بینی وجود دارد.

دانشمندان می‌توانند از ماهواره‌های رصد خورشیدی مانند " رصدخانه دینامیک خورشیدی" ناسا برای تحت نظرگرفتن و احتمالا پیش‌بینی کردن توفان‌های خورشیدی که به سمت سیاره زمین می‌آیند، استفاده کنند.

کد خبر 215308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز