مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا از بروز نقص فنی در تلسکوپ کپلر، نخستین تلسکوپی که برای رصد سیاره های مشابه کره زمین به فضا ارسال شده است، خبر می‌دهند.

kepler

به موجب این گزارش سامانه موقعیت یابی این تلسکوپ از کار افتاده است و این امر ادامه ماموریت این تلسکوپ فضایی را با تهدید مواجه کرده است.

تلسکوپ فضایی کپلر که در سال 2009 به فضا پرتاب شد ، انقلابی در مطالعات نجومی در بخش اکتشاف سیارات ناشناخته به وجود آورد . دانشمندان ناسا به کمک این تلسکوپ تاکنون موفق به کشف 130 ستاره دوردست در کهکشان شده‌اند.

تلسکوپ کپلر به نحوی طراحی شده است که می تواند به طور دائم 100000 ستاره مشابه خورشید را در دوردست‌ها رصد کند و به دنبال سیارات مشابه کره زمین بگردد. شناسایی و ردیابی کمترین شعاع نوری که از سیارات در حال عبور از برابر ستاره‌ها در فضا ساطع می شود ، مستلزم بهره مندی از سامانه های بسیار دقیق رصد است که تلسکوپ کپلر به آنها مجهز بوده است. ولی به گفته دانشمندان احتمالا از روز سه شنبه این سیستم دچار مشکل شده است.

جان گرانسفلد یکی از مقامات ناسا اعلام کرد تلسکوپ کپلر در حال حاضر در فاصله 40 میلیون مایلی از کره زمین قرار دارد و تحت این شرایط تعمیر آن از طریق اعزام فضانورد ممکن نیست .

وی با این همه ماموریت کپلر را پایان یافته ندانست و تاکید کرد مهندسان ناسا افزون بر تلاش برای راه اندازی این سیستم ، به دنبال راه های جایگزین فعال سازی مجدد تلسکوپ کپلر هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، دانشمندان همچنین در حال ارزیابی این مسئله هستند که آیا می توان این تلسکوپ را در دیگر برنامه رصد های نجومی مورد استفاده قرار داد یا خیر.

ماموریت اصلی تلسکوپ کپلر یافتن سیارات مشابه کره زمین اعلام شده بود که در فاصله ای مناسب از خورشید خود قرار دارند و بدین تریب از شرایط مطلوب دمایی و وجود آب در سطح خود برای زیست انسان بهرمندند.

هزینه ساخت تلسکوپ فضایی کپلر بالغ بر 600 میلیون دلار برآورد شده است . این تلسکوپ تاکنون 2700 سیاره مشابه زمین را شناسایی کرده است که البته تعداد اندکی از آنها ممکن است برای انسان قابل سکونت باشند.

دانشمندان در شرایط کنونی قصد دارند میزان مصرف سوخت تلسکوپ فضایی را به حداقل کاهش دهند و آن را در فاصله 64 میلیون کیلومتری از زمین در فضا متوقف سازند

کد خبر 214481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز