چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آزمایش بالینی ترکیبی جدید را آغاز کرده‌اند که می‌تواند به کاهش طولانی‌مدت کلسترول یا چربی خون منجر شود تا به این شکل از بروز عوارض قلبی ناشی از آن جلوگیری شود.

کلسترول

براساس گزارش BBC، محققان سازمان تحقیقات علمی-عملکردی هلند در مطالعه‌اي جديد به اين نتيجه رسيدند كه ممکن است بتوان با واکسینه کردن انسان را در برابر افزایش کلسترول و عوارض جانبي آن مانند تصلب شرائین و اختلالات قلبي ايمن كرد.

نقش ماده جدید که AT04A نام دارد، فعال کردن سیستم ايمن‌سازي انسان برای خارج کردن کلسترول‌ بد از خون است. به اعتقاد محققان می‌توان این ماده را به عنوان جانشین یا مکمل داروی استاتینس به کار برد که در حال حاضر میلیون‌ها نفر در جهان برای جلوگیری از افزایش خطرناک کلسترول به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند.

نتايج آزمایش داروی جدید روي موش‌های آزمایشگاهی مثبت بوده‌است. در این آزمایش‌ها به موش‌ها خوراک حاوی چربی فراوان داده شد تا باعث افزایش کلسترول و تصلب شرائین در آنها شود. پس از تجویز این ماده، میزان کلسترول خون آنها 53 درصد، آسیب به عروق 64 درصد و التهاب عروق دست کم 21 درصد کاهش یافت.

به گفته محققان از آنجا که پادتن ایجاد شده پس از تزریق این ماده به موش‌ها برای مدتی طولانی در سطحی بالا باقی ماند می‌توان احتمال داد که این ماده برای مدتی پس از تجویز هم در جلوگیری از افزایش کلسترول فعال خواهد بود و مانند واکسن، تاثیری بلند مدتی خواهد داشت. البته در صورتی که آزمایش روی انسان نیز همان نتیجه آزمایش روی موش‌ها را داشته باشد.

در حال حاضر، برخی از داروهایی که برای مقابله با افزایش کلسترول تجویز می‌شود خطر ابتلای به دیابت را افزایش می‌دهد و همين موضوع باعث شده تا محققان روي عوارض جانبي احتمالي تركيب جديد به شدت تمركز داشته‌باشند. انجام آزمايش‌هاي باليني داروي جديد روي انسان ممكن است تا 6 سال آينده ادامه داشته‌باشد.

کد خبر 373871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha