همشهری آنلاین: دو سازمان مربوط به سلامت قلب در آمریکا اصول راهنمای جدیدی برای درمان کلسترول بالا اعلام کرده‌اند که ممکن است به تجویز بیشتر داروهای پایین‌‌‌آورنده چربی خون برای شمار بیشتری از افراد بینجامد.

Lipitor

به گزارش سی بی اس "کالج متخصصان قلب آمریکا" و "انجمن قلب آمریکا" (AHA) این هفته اصول راهنمایی جدیدی را برای کلسترول بالا اعلام کردند.

این راهنمای جدید افرادی را هدف قرار می‌دهد در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری قلبی ناشی از تصلب شرایین هستند.

تصلب شرایین یا آتروسکلروز بیماری است که در آن پلاک ساخته شده از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد یافت شده در خون بر روی دیواره داخلی شریان‌ها تجمع پیدا می‌کند و با باریک کردن آنها مانع رسیدن خون غنی از اکسیژن به اندام‌های بدن از جمله قلب می‌شود؛ این عارضه می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناگهانی منجر شود.

این اصول راهنمای جدید توصیه می‌کند که داروهای پایین‌آورنده کلسترول به نام استاتین‌ها برای چهار گروه از بیماران تجویز شوند که بیشترین احتمال پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی با مصرف این داروها برای آنها وجود دارد:

1- افرادی که بیماری قلبی دارند.
2- افرادی که LDL یا کلسترول بدشان 190 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر است.
3- افرادی که دچار دیابت نوع 2 هستند و سن‌شان بین 40 تا 75 سال است.
4- بیماران بین 40 تا 75 سالی که خطر تخمین‌‌زده 10 سال دچار شدن‌شان به بیماری قلبی 7.5 درصد یا بیشتر است.

اصول راهنمای قبلی بر رشته‌ای از مقادیر تعیین‌شده کلسترول LDL یا کلسترول بد تاکید داشتند، که تعیین می‌کردند که آیا بیمار در معرض خطر بالا برای بیماری قلبی است یا نه و در مرحله بعد دیابت و سایر عوامل خطرساز مورد توجه قرار می‌گرفتند. اما در اصول راهنمای جدید این چهار زیرگروه تعیین‌شده نیاز به درمان شدید با داروهای استاتینی خواهند داشت.

دکتر نیل جی استون، رئیس هیات کارشناسانی که این اصول راهنمای جدید را نوشته‌اند و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه فینبرگ در شیکاگو در این باره می‌گوید: "تاثیر احتمالی این توصیه‌هایی جدید این است که افرادی بیشتری که از استاتین‌ها سود می‌برند، از این داروها استفاده خواهند کرد، و در مقابل برای شمار کمتری از افرادی که از استاتین‌ها سود نمی‌برند، این داروها تجویز خواهد شد."

این اصول راهنمای جدید همچنین تغییری نسبت به شیوه‌های درمانی پیشین شمرده می‌شود که بر دادن دوزهای پایین استاتین در ترکیب با سایر داروهای پایین‌آورنده کلسترول متکی بودند. پیش از این به پزشکان گفته می‌شد که رویکرد "مصرف پایین‌ترین دوز بهترین است" را برای تجویز این داروها به کار گیرند.

اما این دو گروه بهداشت قلب اکنون می‌گوید تمرکز پزشکان باید بر واداشتن بیماران به در پیش گرفتن سبک زندگی سالم به علاوه تجویز دوز بالای داروهای استاتینی باشد تا نیاز به تجویز داروهای دیگر پایین‌آورنده کلسترول را برطرف کند.

استون در این باره گفت: "با توجه به همه گزینه‌های درمانی در دسترس، ما سبک زندگی سالم و درمان با داروهای استاتینی را به عنوان بهترین گزینه برای کاهش خطر دچار شدن به سکته مغزی یا حمله قلبی در 10 سال آینده توصیه می‌کنیم."

دکتر دانالد اسمیت، رئیس برنامه چربی‌ها و متابولیسم در بیمارستان مونت سینایی در نیویورک می‌گوید این اصول راهنمای جدید باعث خواهد شد که پزشکان بیماران در معرض بالاترین خطر بیماری قلبی را به شیوه‌ای تهاجمی‌تر با دوزهای بالاتر استاتین‌ها و با استفاده کمتر از داروهای اضافی مانند نیاسین و فنوفیبرات درمان کنند.

او توضیح می‌دهد که این راهنمای جدید به این علت درمان بر اساس میزان کلسترول LDL را تغییر داده است که بررسی‌های مقایسه‌کننده اثرات دوزهای بالا و پایین استاتین نشان داده‌اند که دوزهای بالاتر استاتین‌ها تاثیر درمانی بهتری نسبت به دوزهای پایین‌تر آنها دارند؛ برای مثال اگر بیماری مبتلا به دیابت با دوزهای پایین استاتین LDL اش از 100 میلی‌گرم دسی‌لیتر به 70 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر برسد، بررسی‌ها بیانگر آن است که مصرف دوزهای بالای استاتین تاثیر بهتری از لحاظ پیشگیری بیماری قلبی برای او می‌داشت.

اسمیت می‌گوید: "برای پیشگیری از بیماری قلبی دوزهای بالای استاتین مورد نیاز است."

استاتین‌ها از جمله شایع‌ترین داروهای تجویزشده در آمریکا هستند و بر اساس تخمین دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2011 حدود 32 میلیون آمریکایی این داروها را مصرف می‌کنند. اغلب افراد این داروها را به خوبی تحمل می‌کنند، اما مصرف آنها ممکن است اثرات جانبی مانند دردهای خفیف عضلانی و مفصلی (شایع‌ترین عارضه جانبی دارو)، تهوع، اسهال و یبوست ایجاد کند.

سایر عوارض جانبی وخیم‌تر بالقوه شامل آسیب کبدی، درد شدید و سایر مشکلات عضلانی، عوارض جانبی عصبی مانند نقصان حافظه یا افزایش قند خون است که ممکن است به دیابت نوع 2 منتهی شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در فوریه 2012 دستور دارد که برچسب‌های هشداردهنده درباره احتمال نقصان حافظه و گیجی در میان برخی از مصرف‌کنندگان این داروها روی بسته‌های دارو قرار داده شود. این برچسب‌ها همچنین هشدار می‌دهند که بالارفتن قند خون مربوط به دیابت در برخی از بیماران مصرف کننده این داروها مشاهده شده است.

از جمله داروهای استاتینی می‌توان به آتورواستاتین (Lipitor) و سیمواستاتین (Crestor و Zocor) اشاره کرد.

کد خبر 238765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز