چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا مصرف بیش از حد قند مرگبار است؟ بزرگترین بررسی که در این باره انجام شده است، به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهد، دست کم اگر موضوع مشکلات قلبی مرگبار مطرح باشد.

sugar

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران در این بررسی دریافتند که مصرف بیش از حد قند که بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده مملو از آن هستند، می‌تواند خطر عوارض قلبی مرگبار را به شدت بالا ببرد.

برای مثال کافی است با قهوه صبحانه‌تان یک رول دارچینی بخورید، و موقع ناهار یک لیوان بزرگ نوشابه‌گازدار قنددار بنوشید و پس از شام یک اسکوپ بستنی بخورید تا خود را در رده افراد با بیشترین میزان خطر در این بررسی قرار دهید. و قرار گرفتن در این رده به این معناست که احتمال مردن زودرس‌تان به علت مشکلات قلبی نسبت به افرادی که فقط غذاهایی می‌خورند که قند اضافه‌شده چندانی ندارد، حدود سه برابر می‌شود.

برای در فردی که به طور طبیعی در روز ۲۰۰۰ کالری مواد غذایی می‌خورد، حتی مصرف دو قوطی نوشابه گازدار معمولی (۳۴۰ گرمی) به طور قابل‌توجهی این خطر افزایش می‌‌یابد.

سرپرست این بررسی کوانهه یانگ از «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» این نتایج را تامل‌برانگیز خواند و گفت این تحقیق برای نخستین بار در سطح ملی در آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است.

راشل جانسون، رئیس کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا و استاد تغذیه در دانشگاه ورمونت می‌گوید دانشمندان دقیقا نمی‌دانند چگونه قند باعث این مشکلات قلبی مرگبار می‌شود، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف زیاد قند به افزایش فشار خون و بالا رفتن تری‌گلیسرید و کلسترول از حد طبیعی می‌انجامد، همچنین قند زیاد ممکن است نشانه‌های التهاب را که با بیماری قلبی مربوطند، تشدید کند.

یانگ و همکارانش یافته‌های بررسی‌های ملی سلامت در آمریکا را در فاصله ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۰ که از جمله شامل پرسش‌هایی درباره رژیم غذایی افراد می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند. این دانشمندان از داده‌های ملی مرگ و میر در آمریکا برای محاسبه خطر مردن این افراد در این پیگیری ۱۵ ساله استفاده کردند.

در مجموع بیش از ۳۰ هزار نفر با میانگین سنی ۴۴ سال وارد این بررسی شدند.

بررسی‌های پیشین مصرف رژیم‌های غذایی با قند بالا را با افزایش خطر مشکلات قلبی غیرمرگبار، و نیز با چاقی که خود می‌تواند به مشکلات قلبی بینجامد، ارتباط داده‌اند. اما در بررسی جدید چاقی به تنهایی نمی‌توانست رابطه میان غذاهای پرقند و مرگ زودرس را توضیح دهد، چرا اکه این رابطه حتی در افرادی که وزن طبیعی داشتند و مقدار زیادی غذاهای با قند اضافه شده می‌‌خوردند مشاهده می‌شد.

اغلب کارشناسان بهداشتی توافق دارند که مصرف زیاد قند رفتار سالمی نیست، اما درباره اینکه مصرف چه مقدار قند بیش از حد شمرده می‌شود، اجماعی وجود ندارد.

اصول راهنمایی تغذیه‌ای که دولت آمریکا در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد می‌گوید میزان کالری‌های »تهی» شامل کالری‌‌هایی که از قندهای اضافه‌شده به دست می‌آیند، نباید بیش از ۱۵ درصد کل کالری‌های دریافتی روزانه باشد.

در این بررسی جدید بزرگسالانی که دست کم ۲۵ درصد از کالری دریافتی روزانه‌اش را از قند اضافه‌شده به دست آورده بودند، تقریبا با احتمال سه برابر بیشتر نسبت به افرادی که کمترین میزان قند اضافه‌شده را مصرف کرده بودند، دچار مرگ ناشی از مشکلات قلبی شدند.

در افرادی که بیش از ۱۵ درصد از کالری‌های دریافتی روزانه‌شان - یعنی معادل دو قوطی نوشابه گازدار قنددار در یک رژیم غذایی شامل ۲۰۰۰ کالری دریافتی در روز- از قندهای اضافه‌شده تامین شده بود، خطر مشکلات قلبی مرگبار نسبت به ایمن‌ترین حد، تقریبا ۲۰ درصد بیشتر بود.

شما ممکن است به راحتی از حد ایمن مصرف قند اضافی روزانه عبور کنید: یک قاشق چایخوری شکر حدود ۱۶ کالری انرژی دارد. یک قوطی ۳۴۰ گرمی نوشابه گازدار غیررژیمی حاوی حدو ۹ قاشق چایخوری شکر یعنی معادل حدود ۱۴۰ کالری است، و بسیاری از رول‌های دارچینی حاوی حدود ۱۳ قاشق چایخوری شکر هستد و یک اسکوپ بستنی شکلاتی حدود ۵ قاشق چایخوری شکر دارد.

دکتر جاناتان پرنل استاد انستیتوی قلب و عروق نایت در دانشگاه علوم و بهداشت اورگون می‌گوید با اینکه این پژوهش ثابت نمی‌کند که «قند می‌تواند باعث شود شما بمیرید یا دچار حمله قلبی شوید»، اما شاهدی دیگر از مجموعه فزاینده شواهدی است که نشان می‌دهند محدود کردن مصرف قند ممکن است به زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری بینجامد.

کد خبر 248473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز