مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در رژیم غذایی روزانه مردم، مواد غذایی وجود دارند که حاوی مواد قندی هستند اما مردم کمتر به آن‌ها توجه و این مواد غذایی را مصرف می‌کنند این درحالی‌است که مصرف بیش از حد مواد قندی، با عوارض و خطرات همراه است.

مواد قندی

انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که زنان نباید روزانه بیش از 25 گرم و مردان بیش از 38 گرم که به ترتیب معادل 6 و 9 قاشق چای خوری است، مصرف کنند. با این حال منابع پنهان قند در رژیم غذایی روزانه وجود دارند که غفلت و مصرف بیش از اندازه آن‌ها، میزان قند مصرفی روزانه را به بیش از 20 قاشق چای خوری نیز می‌رساند.

سازمان جهانی بهداشت هم اخیرا توصیه کرده است که کودکان و بزرگسالان مصرف قند خون را در روز به کمتر از 10 درصد کل کالری روزانه کاهش دهند.

با منابع پنهان قند که بدون آنکه زیاد به آن‌ها توجه کنیم، روزانه وارد رژیم غذایی می‌شوند، آشنا شويد.

  • سس گوجه فرنگی: سس گوجه، یکی از پنهان‌ترین منابع قند به حساب می‌آید و در هر نصف فنجان 12 گرم قند را در خود جای داده است.
  • سس سالاد: تمام سس‌های به ظاهر سالم سالاد، حاوی 4 گرم شکر در هر قاشق غذاخوری هستند. بنابراین بهترین انتخاب به جای این سس‌ها، می‌تواند مصرف سالاد با روغن زیتون و آب لیموی تازه باشد.
  • نان: نان‌های سفید و بدون گندم کامل می‌توانند در هر تکه، حاوی دو گرم شکر باشند.
  • ماست میوه ای: این نوع ماست‌ها معمولا حاوی مقادیر بالایی قند یعنی چیزی حدود 16 گرم قند در هر فنجان هستند. انتخاب بهتر، ماست‌های ساده و اضافه کردن قطعات میوه یا عسل طبیعی به آن است.
  •  سوپ‌هاي کنسرو: تا به حال در مورد این که سوپ‌های کنسرو منابع سرشار از سدیم هستند، شنیده بودیم، اما این سوپ‌ها حاوی شکر فراوان به عنوان نگهدارنده نیز هستند. به طوری که هر 1.5 فنجان سوپ کنسرو حاوی 15 گرم شکر است. برای خرید این نوع سوپ‌ها، لازم است به برچسب آنها دقت کنید.
  • کمپوت‌ها: کمپوت‌ها، علاوه بر میوه ای که داخل آن‌ها است مقداری شربت نیز به همراه خود دارند که باعث می‌شود یک فنجان کمپوت حدود 35 گرم قند اضافی داشته باشد. برای کم کردن میزان قند، بهتر است، محلول درون کمپوت را خالی کنید با این کار میزان قند اضافه شده به 15.5 گرم کاهش می‌یابد.
  • میوه خشک: میوه‌های خشک به ظاهر سالم به نظر می‌رسند اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها تقریبا حاوی 30 گرم قند است.
  • آب پرتقال: آب پرتقال، در هر لیوان، 9 گرم قند دارد و برای همین است که وزارت کشاورزی آمریکا توصیه کرده، میوه پرتقال را بهتر است جایگزین آب پرتقال کنیم. به طور کلی انتخاب میوه‌ها به صورت کامل بسیار بیشتر از آب آن‌ها، در کنترل دیابت نوع 2 موثر است.
  • غلات صبحانه: غلات صبحانه از غذاهای مورد علاقه کودکان و حتی بزرگسالان برای صبحانه است اما اکثر این محصولات حاوی قند اضافی هستند. تقریبا هر فنجان آن 10 تا 20 گرم قند اضافه شده دارد. به برچسب‌های روی این محصولات ( کم شکر، بدون شکر ) اطمینان نکنید و حتما مقدار مواد به کار برده شده در آن‌ها را از روی بسته بخوانید تا بتوانید محصولی خریداری کنید که کمترین قند اضافه شده را داشته باشد.
  • چای: بسیاری از چای‌های آماده مقدار زیادی شکر دارند. مثلا برخی برندهای چای سرد (یخ چای) با طعم لیمو، حدود 32 گرم شکر در هر بطری دارند. یک فنجان آب سیب 24 گرم شکر دارد.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 348120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha