شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: آریتمی قلبی ازجمله بیماری‌هایی است که باید آن را جدی تلقی کرد، در برخی از این موارد این بیماری دارای علائم واضحی نیست که بتوان مستقیما آن را به آریتمی قلبی دلالت داد.

قلب

علائم آریتمی امکان دارد از نظر افراد عادی ربطی به این بیماری نداشته باشد و حتی پزشکان نیز پس از معاینه دقیق قلب متوجه آن شوند. ازجمله علائم آریتمی می‌توان به سرگیجه، حالت غش و ضعف و بی‌حوصلگی اشاره کرد. البته برخی از بیماران نیز تپش شدید و نامنظم قلب خود را به همراه درد در قفسه سینه احساس خواهند کرد.

به‌گفته دکتر محمد حسنی متخصص قلب، آریتمی قلبی در معنای نامنظم بودن ریتم قلب به‌کار می‌رود. ضربان نامنظم قلب یا آریتمی علل متعددی دارد. اکثر موارد ضربان نامنظم قلب که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. یکی از علل ضربان نامنظم قلب که اکثر افراد در پاره‌ای از اوقات دچار آن می‌شوند و کاملاً بی‌خطر است ضربان زودرس دهلیزی است. این ضربان‌ها معمولاً با احساس لرزش در گردن و قفسه سینه مشخص می‌شوند. علت ضربان زودرس دهلیزی یک تحریک الکتریکی دوره‌ای است که به‌جای گره سینوسی دهلیزی از عضلات دهلیز آغاز می‌شود.

ضربان زودرس دهلیزی معمولاً بی‌خطر است و اکثر افراد به آن توجهی نمی‌کنند مگر آنکه تکرار آن نگران‌کننده شود. این ضربان‌ها معمولاً توسط مخدرهای محرک قلب مثل نیکوتین و کافئین ایجاد می‌شوند. خودداری از مصرف آنها معمولاً از بروز این عارضه جلوگیری می‌کند مگر آنکه زمینه بیماری قلبی وجود داشته باشد. اگر تعداد این ضربان‌ها زیاد یا باعث نگرانی شما شود، باید به پزشک مراجعه کنید. داروهای متعددی برای کاهش یا توقف این ضربان‌ها وجود دارند.

در موارد استثنایی یک دستگاه الکترونیک ضربان‌ساز که باعث ایجاد ضربان قلب می‌شود، ممکن است زیر پوست تعبیه شود تا ضربان طبیعی قلب را حفظ کند. با توجه به اینکه در این عارضه، خون به‌درستی از قلب به خارج تلمبه نمی‌شود، ممکن است در داخل دهلیزها لخته‌های خونی تشکیل شود که جداشدن و حرکت این لخته‌ها در مسیر گردش خون یا به دام افتادن آنها در مسیر رگ‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند، احتمال سکته مغزی را در این گروه از بیماران افزایش می‌دهد.

بر همین اساس آریتمی درصورت تداوم و شدت ضربان امکان دارد باعث افزایش خطر کاهش توانایی‌های ذهنی، فراموشی و زوال عقل شود. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند پس از مدتی احساس می‌کنند مانند گذشته توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را ندارند و همین موضوع موجب ناراحتی و زودرنجی آنها می‌شود. از علل بیماری آریتمی، مسمومیت با برخی داروهای بیماری‌های قلبی است؛ در نتیجه همواره باید پس از تجویز داروهای قلبی توسط پزشک معالج دوز مورد مصرف این داروها هم پرسیده شود تا در آینده مصرف این داروها بدون آگاهی از دوز مصرف آنها باعث بروز پدیده‌هایی نظیر آریتمی در فرد نشود

کد خبر 252394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز