گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حدود ۶۰هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان سینه هستند و سالانه حدود ۱۰هزار مورد جدید هم به آمار مبتلایان به سرطان سینه در ایران اضافه می‌شود.

به‌همین دلیل، کارشناسان می‌گویند که ایران بالاترین رشد ابتلا به سرطان سینه در جهان را دارد. علاوه بر این، سن ابتلا به سرطان سینه هم در ایران 5تا 10سال پایین‌تر از میانگین جهانی است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های پیشگیری و غربالگری سرطان سینه در ایران ضروری است؛ امری مهم که به هر دلیل در ایران جدی گرفته نشده است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری، میانگین سن ابتلا به سرطان سینه را 45تا 55سال اعلام کرد و گفت: سن مبتلایان به سرطان سینه در ایران 5تا 10سال جوان‌تر از بقیه کشورهاست و میزان بقای 5ساله بیماران در ایران به‌طور میانگین 71درصد و میزان بقای 10ساله این بیماری نیز حدود 64درصد است.

او معتقد است که تشخیص زودرس برای کاهش اثرات و عوارض این بیماری ضروری است به همین سبب زنان به‌ویژه آنهایی که بین سنین 45تا 55سال قرار دارند باید هر 10سال یک بار، ماموگرافی انجام دهند. بنابر اظهار متخصصان، افرادی که ازدواج نکرده‌اند، افرادی که ازدواج کرده اما باردار نشده‌اند، زنانی که بارداری داشته اما شیردهی نداشتند، زنانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، یا قد و وزن آنها متناسب نیست، دختران و زنانی که دخانیات مصرف می‌کنند و به‌ویژه قلیان می‌کشند، کسانی که به هر دلیل از هورمون‌های زنانه استفاده می‌کنند و کسانی که افراد درجه یک آنها مثل مادر و خواهر آنها مبتلا به سرطان سینه هستند، بیشتر در معرض سرطان سینه هستند.

علاوه براین، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از رابطه اختلالات روانی با سرطان سینه هم سخن گفت. به گفته او کسانی که به اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اضطراب دچار هستند هم در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند بنابراین باید از این افراد حمایت‌های ویژه صورت گیرد.اکبری درمان‌های سرطان سینه در ایران را موفقیت آمیز خواند اما در هرحال از خانواده‌های افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند خواست، از لحاظ عاطفی همراه با بیمار باشند چرا که پشتیبانی عاطفی می‌تواند به مؤثر بودن درمان‌ها کمک قابل توجهی کند.

در ایران درمان سرطان سینه هم مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر آسان‌تر شده است به‌طوری که اگر بیماران زود به پزشک مراجعه کنند بهبود می‌یابند. جراحی با تکنیک‌های جدید، سبب شده است که به گفته کارشناسان عوارض جراحی‌ها به‌شدت کاهش یابد یا به قول رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به حد صفر برسد و حدود 70درصد بیماران دچار نقص عضو نشوند. رادیوتراپی با تکنیک جدید هنگام عمل و شیمی‌درمانی هم ازجمله راه‌های درمان سرطان سینه است که البته از این میان شیمی‌درمانی برای بیماران زیاد صورت می‌گیرد تا جایی که رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از وزارت بهداشت و درمان خواست به‌دلیل آن‌که شیمی درمانی در ایران بیش از حد استاندارد انجام می‌شود براساس راهنماهای بالینی سلامت، استانداردهای لازم را تعیین کند.

سازمان بهداشت جهانی، پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان مناسب و به موقع و درمان‌های تسکینی را از راه‌های کنترل سرطان ذکر کرده شاید به همین دلیل است که دکتر محمد رضا میر، رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی تهران هم به همشهری گفت: اگر تمام این موارد برای بیماران مبتلا به سرطان انجام شود دیگر هیچ پزشکی مجبور به قطع عضو نخواهد شد.

دکتر محمد هادی‌زاده، فلوشیپ جراحی سینه هم، از سرطان سینه به‌عنوان شایع‌ترین سرطان در بین زنان دنیا نام برد و به همشهری گفت: در کشور ما هم شایع‌ترین سرطان و پنجمین عامل مرگ‌ومیردر بین زنان، سرطان سینه است.او از پیشرفت‌های ایران در درمان سرطان سینه گفت و اینکه نهمین کنگره سرطان سینه از هفتم تا نهم اسفند در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزارخواهد شود.

به گفته او در این کنگره که تعداد زیادی از متخصصان داخلی و خارجی شرکت می‌کنند علاوه بر ارائه آخرین دستاوردهای تشخیصی و درمانی، قرار است رادیوتراپی هنگام عمل نیز که تجربه جدیدی در ایران است، انجام شود. همزمان با این کنگره بین‌المللی، همایش ملی شفایافتگان سرطان هم در روز پنجشنبه هشتم اسفند برپا خواهد شد که طی آن به این افراد نیز آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد.

کد خبر 250746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز