مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فناوری توسعه یافته برای بازوهای رباتیک در فضا می‌تواند بر روی زمین به شکل یک ربات جراح برای انجام بیوپسی پستان با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد.

سرطان پستان

به گزارش ایسنا، دستگاه جدید IGAR نام دارد که از فناوری بازوهای رباتیک آژانس فضایی کانادا از جمله Canadarm و ربات Dextre ایستگاه فضایی الگوبرداری شده است.

بازوی رباتیک Canadarm برای ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی، تعمیر ماهواره‌ها و کمک به فضانوردان در زمان پیاده‌روی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه IGAR در ترکیب با یک اسکنر تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) امکان تشخیص توده‌های بالقوه خطرناک در بافت پستان را فراهم می‌کند؛ در حال حاضر از MRI برای بررسی مناطق مشکوک پستان که در ماموگرافی مشخص شده، استفاده می‌شود.

با یک نرم‌افزار خاص، رادیولوژیست برای دستگاه IGAR تعیین می‌کند که کدام مناطق را با دستگاه بیوپسی مبتنی بر سوزن باریک مورد هدف قرار داده یا از ابزار برداشتن بافت استفاده کند.

دکتر «مهران انوری» مدیر اجرایی و مدیر علمی مرکز اختراع و نوآوری جراحی کانادا تأکید می‌کند: ربات الهام‌گرفته شده از فناوری بازوهای رباتیک فضایی از دقت بسیار بالا برای وارد کردن سوزن به ضایعه مشکوک به سرطان برخوردار است.

به گفته دکتر «انوری»، دستگاه IGAR انجام نمونه‌گیری در بیماران را تسهیل کرده و به کاهش میزان درد کمک می‌کند؛ در عین حال در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود؛ در این شرایط رادیولوژیست‌ها بدون در نظر گرفتن تعداد موارد در هر سال می‌توانند درمان بیماران را از اتاق‌های عمل به رادیولوژی‌ها منتقل کنند.

دکتر «ناتالی دوشس» رادیولوژیست پستان در بیمارستان سنت ساکارمنت شهر کبک قرار است نخستین آزمایش بالینی از سه مرحله آزمایش دستگاه IGAR را انجام دهد.

در روش بیوپسی تحت گاید MRI، مراحل مختلفی برای نمونه‌برداری وجود دارد که به مهارت کاربر نیز بستگی دارد و می‌تواند بر روند نمونه‌گیری از ضایعه اثر منفی بگذارد؛ اما دستگاه IGAR می‌تواند زمان انجام بیوپسی را کاهش داده و امکان نمونه‌گیری دقیق‌تری را فراهم کند.

بر خلاف روش ماستکتومی که شامل برداشتن بخش یا کل پستان است، دستگاه IGAR می‌تواند به پزشکان در روش لامپکتومی - عمل جراحی برای برداشتن تومور و بخشی از بافت اطراف پستان - کمک کند.

برخی تومورها نیاز به لامپکتومی دارند، چرا که با ماموگرافی اشعه ایکس قابل شناسایی نیستند؛ اما دستگاه IGAR قادر به قرار دادن یک ذره ریز رادیواکتیو در نزدیکی منطقه نمونه‌برداری است که بعدا توسط یک آشکارساز قابل تشخیص بوده و به پزشکان در شناسایی و برداشتن ضایعه کمک می‌کند.

کد خبر 238944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز