مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که زنان جوانی که سیگار می‌کشند، بیشتر در معرض خطر دچار شدن به نوع شایعی از سرطان پستان هستند.

به گزارش رویترز پژوهشگران در این بررسی دریافتند که زنان ۲۰ تا ۴۴ ساله‌ای که برای دست کم ۱۰ سال  هر روز یک پاکت سیگار کشیده بودند، نسبت به زنان با مقدار کمتر سیگار کشیدن، با احتمال ۶۰ درصد بیشتر به سرطان پستان از نوعی که اصطلاحا «گیرنده استروژن مثبت» نامیده می‌شود، مبتلا می‌شوند.

دکتر کریستوفر لی سرپرست این پژوهش از مرکز پژوهش سرطان فرد هاچینسون در سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا در این باره گفت: «به نظر من شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که یک خطر بهداشتی دیگر سیگار کشیدن افزایش احتمال دچار شدن به سرطان پستان است.»

به گفته لی و همکارانش که نتایج بررسی‌شان را در ژورنال Cancer منتشر کرده‌اند، پژوهش‌های پیشین نیز رابطه‌‌هایی میان سیگار کشیدن و سرطان پستان را نشان داده بودند. اما پژوهش‌هایی که سرطان پستان در میان زنان جوانتر را بررسی کرده بودند، به نتایج متناقضی رسیده بودند.

به گفته این پژوهشگران هنوز پرسش‌هایی در این زمینه وجود دارد که آیا ممکن است سیگار کشیدن باعث افزایش خطر برخی از انواع سرطان پستان شود، و بر انواع دیگر آن تاثیری نداشته باشد.

لی گفت:«به نظر من کارشناسان به طور فزاینده‌ای دارند می‌پذیرند که سرطان پستان فقط یک سرطان منفرد نیست و شامل شمار بسیاری از زیرنوع‌ها می‌شود. در این تحقیق ما توانستیم زیرنوع‌های مولکولی متفاوت سرطان پستان و چگونگی تاثیر سیگار کشیدن بر آنها را بررسی کنیم.»

لی و همکارانش داده‌های مربوط به زنان جوان در منطقه سیاتل بزرگ را که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ دچار سرطان پستان شده بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

از میان این زنان ۷۷۸ نفر دچار نوع شایع‌تر سرطان پستان دارای گیرنده هورمون استروژن یا گیرنده استروژن مثبت بودند و ۱۸۲ نفر دچار نوع کمتر شایع و مهاجم‌تر بدون گیرنده استروژن یا «سه - منفی» بیماری بودند.

پژوهشگران همچنین اطلاعات مربوط به ۹۳۸ زن عاری از سرطان را نیز برای مقایسه به آنالیزشان اضافه کردند.

بر اساس گزارش انستیتوی ملی سرطان آمریکا از هر هشت زن آمریکایی یک نفر در نهایت به سرطان پستان مبتلا می‌شود- اما این خطر در زنان جوانتر کمتر است، برای مثال از هر ۲۲۷ زن ۳۰ ساله یک نفر - یعنی کمتر از نیم درصد آنان- پیش از ۴۰ سالگی به سرطان پستان مبتلا خواهد شد.

در این بررسی، زنان جوانی که زمانی سیگار کشیده بودند با احتمال ۳۰ درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، به همه انواع سرطان پستان مبتلا شده بودند.

هنگامی که این پژوهشگران هر نوع سرطان پستان را به طور جداگانه بررسی کردند، معلوم شد که رابطه‌ای میان سیگار کشیدن و سرطان پستان «سه- منفی» وجود ندارد.

اما زنانی که سیگاری‌های اخیر یا فعلی بودند و دست کم برای ۱۵ سال سیگار کشیده بودند با احتمال ۵۰ درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که سال‌های کمتری سیگار کشیده بودندُ به سرطان پستان از نوع دارای گیرنده استروژن مبتلا شده بودند.

و زنانی که گفته بودند برای ۱۰ سال دست کم روزی یک پاکت سیگار کشیده‌اند، نسبت به زنان با مصرف کمتر سیگار با احتمال ۶۰ درصد بیشتر به این نوع سرطان دچار شده بودند.

این پژوهشگران می‌نویسند که ممکن است برخی از مواد موجود در سیگار تاثیری شبیه به استروژن داشته باشند و باعث تشدید موارد سرطان پستان از نوع «گیرنده استروژن مثبت» شوند.

جفری کابات، متخصص اپیدمیولوژی در کالج پزشکی آلبرت اینشتین در دانشگاه یشیوای در برانکس نیویورک که در این بررسی شرکت نداشته است، می‌گوید برخی از تاثیراتی که در این بررسی یافته شده چندان عمده نیست و نمی‌توان آنها را قطعی شمرد.

او می‌گوید یافته‌های پژوهش‌های پیشین در این باره نیز »خیلی همساز» نیستند.

او می‌گوید: «ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای هر کسی بد است و هر چه زودتر سیگار کشیدن را شروع کنید با احتمال بیشتری دچار بسیاری از این پیامدهای بد خواهید شد. اما نقش سیگار کشیدن در سرطان پستان هنوز کاملا مشخص نیست. ممکن است سیگار تاثیری در ابن یاره داشته باشد یا ممکن است فقط اثر خفیفی در برخی از زیرگروه‌ها داشته باشد.»

کد خبر 249178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز