گروه شهری: یکی ازمهم‌ترین مباحثی که در صحن علنی شورای شهر مطرح شد مربوط به بررسی لایحه متمم بودجه سال ۱۳۹۲شهرداری تهران بود که دست‌کم ۱۵عضو شورای شهر در موافقت یا مخالفت با آن به بحث پرداختند و سرانجام با ۱۹رای موافق مبلغ ۳هزار و ۴۴۹میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به‌عنوان متمم بودجه امسال شهرداری به تصویب رسید.

طبق این مصوبه شهرداری تهران اجازه دارد در سال جاری اعتبار یاد شده را به بودجه خود اضافه کند.به گزارش همشهری، احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این رای‌گیری که مربوط به حوزه درآمدی شهرداری تهران بود، تأکید کرد که ظرف یک هفته بحث مربوط به هزینه‌های بودجه سال 92شهرداری نیز به سرانجام برسد. به‌نظر می‌رسد تأکید مسجد‌جامعی از آن روست که شورای شهر چهارم باید هرچه سریع‌تر خود را آماده بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری تهران کند.

دیروز اسماعیل دوستی، محمد سالاری، احمد حکیمی پور، مسعود سلطانی فر، محسن سرخو، محمد حقانی، محمد‌مهدی تند‌گویان در مخالفت و احمد دنیا‌مالی، رضا تقی‌پور، اقبال شاکری، مجتبی شاکری، محسن پیرهادی، پرویز سروری، رحمت‌الله حافظی و مرتضی طلایی در موافقت با این متمم صحبت کردند. دوستی با تشکر از محمدباقر قالیباف که بودجه غیرنقدی را بودجه نمی‌داند، گفت: ویژگی‌های بودجه شفافیت، انعطاف و واقعی بودن است اما بودجه غیرنقدی ارائه شده به‌دلیل اینکه پیوست ندارد از این ویژگی‌ها برخوردار نیست.

دنیا‌مالی نیز ضمن تأکید بر لزوم شفاف‌سازی‌ و ارائه مستندات در حوزه مالی خواستار تصویب متمم بودجه بود. از نظر وی شورای شهر سوم باید پاسخ دهد که چرا سال گذشته بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را که برابر با 13هزار و 500 میلیارد تومان بود، 10هزار و 400 میلیارد تومان تصویب کرده بدون اینکه درنظر بگیرد این بودجه نقد یا غیرنقد بالاخره باید از کجا تأمین شود. محمد سالاری از دیگر اعضای شورا همگام با سایرین بر شفاف‌سازی‌ مباحث نقد و غیرنقدی در بودجه تأکید کرد تا بحث تهاترها قابل بررسی باشد.

وی درعین حال معتقد بود اگر بحث متمم بودجه و درآمد‌زایی مطرح است باید بحث هزینه هم داشته باشیم تا هرگونه هزینه‌کرد بر مبنای نظر شورا صورت گیرد. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان این ایده‌ها را در میانه سال و وسط بودجه اعمال کرد خواستار آن شد تا اعضای شورای نظارت جدید انرژی خود را بر بودجه 93شهرداری اعمال کنند. تقی‌پور اظهارات مخالفان تصویب متمم بودجه را دور باطل خواند وگفت: درآمدهای شهرداری قانونا اخذ شده و ما نمی‌توانیم درباره میزانش بحث کنیم. حکیمی‌پور که اصرار بر توجیه و قانع‌شدن شورای شهر درباره نحوه درآمد و هزینه کردهای شهرداری داشت گفت: طبق قانون استقراض وام، اصل وام، بهره زمانی، بازپرداخت وضمانت بازپرداخت همه اینها باید به تصویب شورای شهر برسد در غیراین صورت بی‌انضباطی مالی محسوب می‌شود.

سلطانی فر لایحه متمم مطروحه در صحن علنی شورای شهر را دومین متمم بودجه از ابتدای سال دانست وپیش‌بینی کرد در بهمن یا اسفند‌ماه آینده نیز حتما مواجه با متمم سوم خواهیم بود که نوعی بی‌انضباطی مالی محسوب می‌شود و ناشی از آن است که شورای شهرسوم لایحه بودجه 13هزار میلیاردی شهرداری را 10هزار میلیارد می‌کند و از طرفی هنوز تکلیف بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی شهرداری نیز معلوم نیست. مجتبی شاکری در عین حال‌که اظهارات مخالفان متمم بودجه را درست اعلام کرد گفت:

با درنظر گرفتن محدودیت زمانی اگر این متمم به تصویب نرسد شهروندان متضرر و پروژه‌های شهری دچار اختلال می‌شوند. در پایان بحث‌های مطروحه میان مخالفان و موافقان این طرح مسجد‌جامعی با اشاره به اینکه برخی از این اظهارات و سؤالات یکشنبه گذشته در جلسه غیرعلنی مطرح شده،گفت: در نهایت تصمیم گرفته شد تا کمیسیون تلفیق با شرکت روسای 5کمیسیون وهریک از اعضا که تمایل داشته باشند تشکیل شود و این موضوع را بررسی کند.

رئیس شورای شهر تهران در عین حال از عملکرد شهرداری تهران در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی دفاع کرد و گفت: 7سال پیش زمانی که شورای شهر سوم تشکیل شد نظام مالی شهرداری اینگونه که الان هست نبود. به واسطه کارهای خوب انجام شده ظرف این مدت هم‌اکنون قدم‌های مهمی در حوزه شفاف‌سازی‌ بودجه برداشته شده است.

کد خبر 240294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز