مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه شهری: بوستان اکو به‌عنوان نماد مشترک کشورهای عضو اکو در اراضی عباس‌آباد تهران باحضور شهردار تهران و جمعی از دیپلمات‌های داخلی و خارجی افتتاح شد.

در این مراسم که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، شامیل عسکروف دبیرکل اکو، افتخار حسین عارف رئیس فرهنگی اکو، وزرا، سفرا و نمایندگانی از کشورهای عضو، شهردار تهران را همراهی می‌کردند، پیشنهاد ساخت بوستان اکو در پایتخت کشورهای حاضر ارائه شد و مورد استقبال وزیر خارجه و نمایندگان خارجی قرار گرفت. همچنین قرار شد در آینده‌ای نزدیک، نشست شهرداران پایتخت‌ها، کلانشهرها و شهرهای تاریخی منطقه در تهران برگزار شود تا زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی میان اعضا شود.

«شهرداری تهران اهمیت ویژه‌ای برای همکاری‌های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو قائل است. این منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک قابل تعریف است و مبادلات فرهنگی میان ما نه‌تنها یک رسالت که ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای حفظ میراث مشترک تمدنی، فرهنگی و دینی ما و انتقال آن به نسل‌های آینده است.»

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از بوستان اکو سخنانی گفت که مورد تمجید وزیر امور خارجه قرار گرفت. وی گفت: مبادلات فرهنگی در جهانی که با جریان سلطه‌طلبی و تهاجم فرهنگی روبه‌روست، منجر به حفظ هویت و میراث تمدنی ، ملی و منطقه‌ای ما می‌شود. به‌گفته قالیباف دیپلماسی تأثیرگذار ریشه در حرکت‌های فرهنگی دارد.

به زعم وی، شهرداری تهران علاوه بر اقدامات نمادین مانند ساخت بوستان اکو علاقه‌مند است با حمایت و مشارکت دولت‌ها و مقامات محلی منطقه برنامه‌ای مدون و درازمدت برای کمک به حفظ و حراست از این میراث گرانبها تهیه و اجرا کند و در این مسیر به تلاش و همت وزرای محترم امور خارجه کشورهای منطقه نیازمند است.

کلانشهر تهران به سرعت در حال تبدیل‌شدن به شهری پیشرفته و قابل اتکا برای اینگونه فعالیت‌هاست و از امکانات و ظرفیت‌های زیربنایی خوبی از نظر فنی، فناوری و نیروی متخصص برخوردار است. شهردار تهران اعلام کرد: ما آمادگی داریم با همکاری نهادهای فرهنگی و هنری کشورهای عضو اکو این امکانات و تسهیلات را در مسیر تقویت مناسبات و تبادلات فرهنگی و شهروندی مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

براساس سخنان قالیباف، شهرداری تهران قصد دارد درصورت علاقه‌مندی و مشارکت شهرهای منطقه در آینده‌ای نزدیک نشست شهرداران پایتخت‌ها، کلانشهرها و نیز شهرهای تاریخی منطقه را با هدف تدوین برنامه راهبردی به‌منظور تبادلات فرهنگی در حوزه شهری در تهران برگزار کند.این بوستان برای برگزاری برنامه‌ها و هفته‌های فرهنگی کشورهای عضو اکو در اختیار سفارتخانه‌ها، انجمن‌های دوستی و شهرداری‌های شهرهای منطقه خواهد بود.

درخواست را بپذیرید

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در سخنانی با تبریک به شهردار تهران اعلام کرد: باعث افتخار بنده است که در این نماد همبستگی و اشتراک حضور یابم. از شهردار فرهنگ دوست و شورای شهری که ریاستش را وزیر سابق فرهنگ بر عهده دارد، جز این انتظار نمی‌رود که نمادهای فرهنگی را به این شکل در مرکز شهر به نمایش بگذارند. وی پیشنهاد بجای شهردار تهران در ایجاد بوستان‌های اکو در پایتخت کشورهای عضو را جالب و ارزشمند خواند و تصریح کرد: همکاری‌های بین‌المللی فارغ از زمینه‌های سیاسی با اقدامات فرهنگی ایجاد می‌شود. وی همچنین از اعضای اکو خواست پیشنهاد شهردار تهران در راه‌اندازی بوستان اکو را بپذیرند.

پروفسور افتخار حسین عارف رئیس فرهنگی اکو در این مراسم تهران را چهارراه اتصال کشورهای عضو اکو نامید و با ابراز رضایت از اختصاص بوستانی بزرگ به اکو اعلام کرد: تهران در فضاسازی شهری به فرم آرمانی خودش نزدیک شده است.

کد خبر 240293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز