گروه شهری: کار ساخت رینگ اول بوستان ۱۸۰هکتاری ایرانیان در منطقه ۱۹شهر تهران آغاز شد.

مناطق شهر

این بوستان با یک اجماع فکری بین تمامی استان‌ها، سازمان میراث فرهنگی و متولیان امر قرار است به محلی برای وحدت، صمیمیت و همدلی اقوام مختلف ایران تبدیل شود. علاوه بر این افزایش فضای تنفسی و سبز شهر تهران، رفاه حال شهروندان، استفاده از فضای سبز مناسب به‌منظور کاهش آلودگی هوا، ارزش افزوده از نظر اقتصادی و اجتماعی و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه ازجمله دیگر اهداف ساخت بوستان ایرانیان است.

رضا نثاری، شهردار منطقه 19تهران با بیان اینکه این بوستان در جنوبی‌ترین نقطه شهر و بین بزرگراه آزادگان و شقایق واقع‌شده، گفت: بوستان ایرانیان تنها یک بوستان نیست و با کمک گروه‌های کارشناسی فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقوام قرار است از محتوای غنی اجتماعی و فرهنگی برخوردار شود.

نثاری با تأکید بر اینکه طراحی این بوستان دارای حساسیت خاصی است، تصریح کرد: برای اینکه از تجربیات تمامی مشاوران استفاده کنیم، مشاور طرح جامع شهر تهران را به‌عنوان مشاور مادر طرح بوستان ایرانیان انتخاب کرده‌ایم. وی درباره هزینه ساخت بوستان ایرانیان گفت: این بوستان با اعتبار حدود ۷۰ میلیارد ریال در مرحله طراحی تملک و توسعه فضای سبز است، 70هکتار این بوستان با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصدی مواجه است و مابقی آن از املاک خصوصی موقوفه است که در مرحله تملک قراردارد.

به گفته شهردار منطقه 19پس از احداث این بوستان مردم می‌توانند ضمن برخورداری از امکانات تفریحی و تفرجگاهی، با سنت‌ها و ارزش‌های گوناگون کشور آشنا شده و آگاهی آنان نسبت به فرهنگ ویژه مناطق ایران اسلامی افزایش یابد. منطقه 19در میان مناطق جنوبی شهر تهران از سرانه فضای سبز مناسبی برخوردار است، با این حال نثاری از اضافه شدن 60هکتار دیگر به فضای سبز منطقه 19در سال‌جاری خبر داد.

بنا براین گزارش، با درنظر گرفتن توصیه‌ رهبر معظم انقلاب نسبت به توسعه فضای سبز به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز از رشد 115درصدی سرانه فضای سبز در یکی از جنوبی‌ترین نقاط شهر تهران سخن گفت و افزود: در شهرری از سال 84تاکنون 37بوستان شهری ساخته شده و 455هزارمترمربع به فضای سبز این منطقه اضافه شده است. علاوه براین، وی از احداث بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در محل قدیمی پادگان قلعه مرغی سخن گفت که نشان از تغییر تفکر مدیریت شهری و رویکرد عدالت محوری در توزیع فضای سبز شهری دارد.

این در حالی است که سرانه فضای سبز شهر تهران تا قبل از سال84 فاصله بسیاری با حداقل استانداردهای بین‌المللی داشت اما به گفته مختاری از سال84حدود 900پارک و بالای 16هزار هکتار جنگلکاری به مجموعه فضای سبز شهر تهران افزوده شد تا اینکه سرانه فضای سبز برای هر شهروند تهرانی به 15مترمربع در داخل شهر و 23متر در خارج شهر برسد.

هم‌اکنون در شهرتهران 2هزار بوستان فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و محلی در 4پهنه قرار دارد که درمیان آنها مهم‌ترین بوستان‌های جنوب شهر تهران یکی بوستان ولایت و دیگری بوستان بزرگ و مدرن آزادگان با مساحت 112هکتار است.بوستان پامچال به مساحت 52هکتار، پارک جنگلی توسکا، پارک مادر جنب بوستان آزادگان با مساحت 27هکتار، بوستان جنگلی افرا و پارک بعثت با مساحت حدود 53هکتار ازجمله بوستان‌هایی است که با قرار داشتن در مناطق جنوبی شهر تهران نقش مؤثری در تلطیف هوا و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مناطق جنوب شهر تهران ایفا می‌کند.

کد خبر 237936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز