مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

محدثه قیدی: راه‌اندازی بوستان ویژه بانوان طرح خوب و ایده کارسازی بود.

  استفاده از نور خورشيد و قدم زدن در فضاي آزاد بدون پوشش حجاب براي بانوان زمينه تجربه يك حس متفاوت و در عين حال جذاب را فراهم مي‌كند، مثلا شيده دختري است كه به‌دليل اضافه وزن ترجيح مي‌دهد هر روز صبح به جاي فضاي بسته سالن‌هاي بدنسازي از فضاي باز و هواي تازه بوستان بهشت مادران در منطقه 3تهران استفاده كند، يك ساعت پياده‌روي يا دوچرخه سواري دراين پارك فرصت بسيار مغتنمي است براي او و ساير بانواني كه شانس سكونت در نزديكي اين بوستان را دارند.

در گوشه ديگري از همين بوستان زير يكي از آلاچيق‌ها شاهد يك قرار دورهمي 5بانوي ميانسال هستيم. هركدام از آنها اما براي رسيدن به اين پارك مسافتي نسبتا طولاني را طي كرده‌اند. آنها از وجود چنين بوستاني بسيار خرسندند اما نظراتي هم دارند. مثلا فاطمه كه در اين جمع از همه خوش‌روتر است وجود چنين بوستاني را گزينه بسيار خوبي براي پركردن اوقات فراغت در كنار دوستان و فاميل خود مي‌داند اما براي آنها كه از منطقه يك به اين نقطه از شهر آمدند شايد تكرار چنين قراري ديگر به ندرت اتفاق بيفتد. لاله افتخاري نماينده مجلس شوراي اسلامي احداث بوستان‌هاي زنان را مثبت ارزيابي كرده و مي‌گويد: بوستان‌هاي بانوان، اين فرصت را ايجاد مي‌كنند كه زنان نيز همچون مردان امكان حضور آزادانه را در فضاهاي شهري داشته باشند و بتوانند به درستي به ورزش و تفريحات سالم بپردازند.

ايده راه‌اندازي بوستان‌هايي براي بانوان



در سال 1383به ابتكار كميسيون فرهنگي واجتماعي شوراي شهر تهران طرح احداث بوستان‌هاي ويژه بانوان در صحن علني شورا به تصويب رسيد. رسول خادم كه آن زمان رياست اين كميسيون را برعهده داشت در دفاع از اين طرح از ﮔﺴﺘﺮش آپارتمان نشيني سخن گفت و اينكه بيشتر وقت زنان در چهارديواري خانه مي‌گذرد و به‌دليل اينكه نمي‌توانند به راحتي مردان در فضاهاي عمومي آزادانه تحرك داشته باشند بعضا دچار فقر حركتي و مشكلات جسماني ناشي از آن مي‌شوند.

دفاع خوب رئيس كميسيون فرهنگي واجتماعي شوراي شهر ساير اعضاي اين شورا را قانع كرد تا رأي به اجرايي شدن اين طرح بدهند. درهمان زمان تصميم بر اين شد تا در 5نقطه تهران بوستان‌هاي بزرگي براي استفاده بانوان جانمايي و احداث شود.

بر همين اساس نخستين بوستان بهشت مادران در سال 87درمنطقه 3تهران به بهره‌برداري رسيد. اين بوستان حدود 20هكتار وسعت دارد و به‌دليل نداشتن مشرف به سرعت تبديل به محيطي امن ومناسب براي خانم‌ها شد تا بدون محدوديت در پوشش از اين پارك استفاده كنند، استقبال چشمگير بانوان از اين بوستان دست اندركاران مديريت شهري را تشويق كرد تا كار ساخت بوستان مشابه را در ساير مناطق شهر تهران به‌صورت جدي دنبال كنند. به همين دليل با گذشت 5 سال، 3 پارك بانوان ديگر به نام‌هاي پرديس بانوان در آزادگان، نرگس در منطقه 18و سپس مجموعه شهربانو در بوستان بزرگ ولايت در مجموع به وسعت بيش از 770هزار مترمربع در تهران به بهره‌برداري رسيد.

برخورداري از پيست دوچرخه سواري، سالن واليبال، بسكتبال، تير و كمان، وسايل بازي كودكان، استخرهاي سرپوشيده، محوطه اسكيت، آمفي تئاتر روباز، سالن همايش و سينما، سالن مد و لباس، مركز زيبايي، گالري آزاد هنري و فروشگاه ويژه عرضه محصولات، كارتينگ اتومبيلراني، مركز مشاوره و... ازجمله امكاناتي است كه در اين اينگونه بوستان‌ها براي بانوان تدارك ديده شده است.

پنجمين بوستان بانوان تهران، در دست ساخت

يكي ديگر از پهنه‌هاي شهر تهران اين بار در شمال شرق پايتخت براي احداث بوستان بانوان درنظرگرفته شده است. عمليات اجرايي اين بوستان آغاز شده و قرار است 30هكتار از اراضي جنگلي پارك لويزان تا نيمه دوم سال آينده تبديل به پنجمين و بزرگ‌ترين بوستان ويژه بانوان شود. به‌نظر مي‌رسد كار توسعه بوستان‌هاي ويژه بانوان با محدوديت‌هايي مواجه باشد. زيرا آنطور كه علي محمد مختاري رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران مي‌گويد، بوستان بانوان بايد در محل‌هايي احداث شود كه مشرف نداشته باشد اين درحالي است متأسفانه در اين زمينه در مناطق مركزي كمبودهايي وجود دارد.

کد خبر 264251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha