مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

بخش‌هایی از بوستان‌های گلریزان درمنطقه یک، میعـــاد در منطقــه‌۵، هنرمندان در منطقه‌۶، فدک در منطقه‌۸ و بوستان شهدای یافت‌آباد در منطقه‌۱۸برای طراحی و ساخت فضایی ویژه نابینان درنظر گرفته شده‌اند.


قرار است در بخش‌هاي خاصي از اين بوستان‌ها گياهان معطر، صداي آب، آواي پرندگان و... به‌عنوان عواملي كه توسط نابينايان قابل درك هستند، بيشتر استفاده شود. به گزارش همشهري از سال گذشته به‌دنبال تصويب طرح الزام شهرداري تهران به ايجاد باغ گل نابينايان در بوستان‌هاي بزرگ شهري، سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران پژوهش و اقدامات اوليه به اين منظور را آغاز كرده است.

هدف از اين تحقيق، ارائه ضوابط و دستورالعمل‌هاي طراحي براي باغ گل مناسب افراد نابينا و كم بينا در فضاي سبز شهري به‌منظور كمك به برقراري حس تطابق و سازگاري با محيط اطراف و ايجاد تحرك، نشاط و تقويت استقلال فردي در استفاده از اين فضاهاست.

دراين باره علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرتهران در مصاحبه با همشهري گفت: در طراحي و ساخت فضاهاي سبز عمومي نظير بوستان‌ها، توجه به نيازهاي تمام شهروندان با هرگونه توانايي جسمي و حركتي الزامي است، بنابراين لزوم توجه به نيازهاي افرادي كه داراي محدوديت بينايي هستند مانند افراد كم‌بينا، نابينا يا سالمندان و... مانند ساير اقشار جامعه بايد در فضاهاي عمومي، به‌ويژه فضاهاي سبز شهري مدنظر قرار گيرد.

از نظر مختاري عدم‌دسترسي به فضاهاي عمومي و شناخت ناكافي از ابعاد و اشكال المان‌هاي موجود، باعث كاهش اعتمادبه‌نفس و برقراري ارتباط مناسب نابينايان با محيط اطراف مي‌شود علاوه براين با توجه به اينكه افرادي كه داراي مشكلات بينايي هستند بيشتر از ديگر حواس خود مانند لامسه و شنوايي استفاده مي‌كنند، بنابراين درنظر گرفتن تمهيداتي كه بيشتر با كمك گرفتن از اين حواس قابل درك باشد، حائزاهميت است. مختاري افزود: همچنين قرار است علاوه بر بوستان‌هاي مورد اشاره امكان‌سنجي در ساير بوستان‌هاي شهر تهران نظير بوستان‌شهر منطقه 12، باغ ملك در منطقه يك، بوستان گل‌ها در منطقه2، بوستان چهارباغ واقع در منطقه3، بوستان دوستداركودك در منطقه18، بوستان ايرانيان منطقه19، بوستان دانش و طبيعت منطقه19به‌عنوان بوستان‌هاي در دست ساخت فضاي خاصي ويژه نابينان طراحي و درنظر گرفته شود.

افتتاح ششمين نمايشگاه فصلي گل‌و گياه و جشنواره گل‌هاي پاييزي؛ 28مهرماه

معاون خدمات شهري شهرداري تهران از افتتاح ششمين نمايشگاه فصلي گل و گياه و جشنواره گل‌هاي پاييزي از 28مهرماه لغايت 2 آبان‌ماه خبر داد. مجتبي عبداللهي با اعلام اينكه ششمين نمايشگاه فصلي گل و گياه و جشنواره گل‌هاي پاييزي از اواخر مهرماه در بوستان گفت‌وگو آغاز به‌كار خواهد كرد، گفت: نمايشگاه گل‌هاي پاييزي از روز دوشنبه 28مهرماه لغايت جمعه 2آبان‌ماه جاري از ساعت 10الي 21آماده خدمات‌رساني به شهروندان است. معاون شهردار تهران افزود: هزينه بازديد از نمايشگاه گل و گياه مانند هر سال در طول مدت برگزاري براي تمامي بازديد‌كنندگان رايگان است. وي با بيان اينكه در نمايشگاه‌هاي فصلي گل‌و‌گياه امكان خريد كالاهاي عرضه شده تنها در روز جمعه 2 آبان‌ماه امكان‌پذير است، اظهار كرد: اين در حالي است كه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گل و‌گياه كالاهاي نمايشي فقط در ساعات پاياني آخرين روز نمايشگاه توسط برخي غرفه‌ها به فروش مي‌رسيد.
هرساله نمايشگاه گل‌هاي تخصصي شهرداري تهران در بوستان گفت‌وگو بزرگراه شهيد حكيم، خروجي شهيد چمران جنوب، ضلع جنوب بوستان برگزار مي‌شود.

ترويج فرهنگ گياه‌پروري هدف نمايشگاه گل‌هاي پاييزي

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به اينكه ازجمله اهداف برپايي نمايشگاه گل‌هاي پاييزي ترويج فرهنگ گياه‌پروري و فضاي سبز بين شهروندان است، افزود: جلب مشاركت‌هاي مردمي در افزايش سرانه فضاي سبز، حفظ و حراست از محيط‌زيست و آشنايي شهروندان با گونه‌هاي مختلف گل و گياه داخلي و خارجي از مواردي است كه مي‌توان از آنها نام برد. عبداللهي با تأكيد براينكه اشتغالزايي و حمايت از توليدكنندگان داخلي از مواردي است كه در برپايي نمايشگاه گل‌هاي پاييزي مدنظر شهرداري تهران است، افزود: معرفي توانمندي‌ها و نوآوري‌هاي توليدكنندگان و دست‌اندركاران عرصه توليد و صادرات گل و گياه كشور مي‌تواند به رونق اين صنعت كمك كند.

 

کد خبر 274155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha