مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

الهام مصدقی راد: احداث و توسعه بوستان‌ها در چند سال اخیردر شهر تهران سرعت قابل توجهی داشته است.

بوستان

اين را مقايسه آماري توسعه بوستان‌ها طي اين سال‌ها نشان مي‌دهد. همچنين افزايش سرانه فضاي سبز تهران و رسيدن آن به حد استاندارد جهاني نيز نكته ديگري است كه اين مسئله را اثبات مي‌كند.اما در كنار احداث بوستان‌هاي محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي كه به‌منظورافزايش تفرجگاه‌ها و توسعه فضاي سبز انجام مي‌شود، در چند سال اخير احداث بوستان با رويكرد جديدتري نيز در حال انجام است. بوستان‌هايي كه به غيراز فضاي سبز اهداف ديگري را هم دنبال مي‌كنند.

حتي اگر آشنايي با اصطلاح بوستان‌هاي «موضوع محور» نداشته باشيد حتما نام بوستان مينياتور، بوستان انرژي يا باغ پرندگان را شنيده يا حتي آنها را از نزديك ديده‌ايد. اينها ازجمله بوستان‌هاي موضوعي هستند كه فعاليت اصلي‌شان حول محور و موضوع معيني است. وقتي وارد باغ موزه مينياتور مي‌شويد مدل‌هاي كوچك شده بناهاي تاريخي ايران، پيش از فضاي سبز و گلكاري مجموعه، نگاه شما را مي‌دزدد. باغ پرندگان هم از نامش پيداست، در دل طراحي خاص و منحصر به‌فرد اين مجموعه با آن سطوح پلكاني و فضاي سبزچشم‌نواز، گونه‌هاي مختلف پرندگان آبزي و دشت‌چر زندگي مي‌كنند و آنقدر فضاي سبز طراحي شده اين باغ با زيستگاه پرندگان آن تناسب ايجاد كرده كه هيچ كدام قابل تفكيك از هم نيستند.

بوستان‌هاي تاريخي، دانش، گياه‌شناسي، اكوسيستم، نمايشگاهي، ورزشي، هنري، ملي و يادبود ازجمله بوستان‌هاي موضوع‌محوري هستند كه در ديگر كشورها، تجربه موفقي را پشت ‌سرگذاشته و بااستقبال خوب شهروندان روبه‌رو شده‌اند. پارك‌هاي سيتروئن و دولاويلت فرانسه و پراسپكت نيويورك نمونه‌هايي از اين پارك‌ها هستند. در سند چشم‌انداز شهر تهران، اين شهر در سال 1404جهانشهري فرهنگي، مرفه و معيار در جهان اسلام تعريف شده و جاي گرفتن در فهرست 50شهر برتر دنيا از منظر شاخص كيفيت زندگي يكي از اهداف آن است كه از اين منظر، احداث بوستان‌هاي موضوع محور به تحقق ارتقاي شاخص كيفيت زندگي در تهران كمك مي‌كند.

افزايش بوستان‌هاي موضوعي در دستور كار

بوستان‌هاي مينياتور، باغ پرندگان و گفتگو كه در بخشي از آن باغ فرانسوي و باغ ايراني احداث شده‌، بوستان علي‌محمد مختاري با نام سابق باغ ايراني، آب وآتش، بانوان و نوروز نمونه‌هاي ديگر بوستان‌هاي موضوع محور تهران هستند. به گفته مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري بوستان‌هاي موضوع محور جديدي نيز هم‌اكنون در دست طراحي و اجرا قرار دارند كه بوستان‌هاي بانوان لويزان، ايرانيان كه به بحث اقوام ايراني مي‌پردازد، دانش و طبيعت، دوستدار كودك در مناطق 18و 20، فناوري در منطقه 15، چهارباغ ياعنوان ديگر آن ايمان آفرينش و بهشت و دانش ازجمله آنها هستند.

عبداللهي بوستان‌هاي موضوعي را رويكرد جديدي مي‌داند و مي‌گويد از دلايل احداث اين بوستان‌ها شكستن يكنواختي و ايجاد تنوع به بوستان‌هاست.به گفته معاون خدمات شهري شهرداري، موضوعات مختلفي براي پرداختن به اينگونه بوستان‌ها وجود دارد كه هم‌اكنون در حال بررسي است. پارك‌هاي انرژي نمونه ديگري از بوستان‌هاي موضوعي هستند كه تا‌كنون 7پارك انرژي در تهران در مناطق 1، 2، 4، 10، 12و 15 ايجاد شده و به گفته علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران از مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در اين بوستان‌ها مي‌توان به اجراي نيروگاه خورشيدي و آبگرمكن خورشيدي اشاره كرد. راه‌اندازي 5 بوستان انرژي جديد نيز در دستور كار امسال شهرداري تهران قرار دارد.

تأكيد بر احداث بوستان‌هاي موضوعي در برنامه 5ساله شهرداري

بوستان آكواريوم يكي از نمونه‌هايي است كه شهرداري در حال بررسي احداث آن است. پيشنهاد احداث آن از سوي كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري ارائه شده و حتي در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري نيز به تصويب رسيده است. محمد حقاني عضواين كميسيون معتقد است از المان‌هاي واجب ولازم براي شهري به گستردگي و جمعيت تهران كه توجه به موضوع گردشگري در آن مورد توجه قرار گرفته، راه‌اندازي آكواريوم براي آشنايي كودكان و نوجوانان و حتي گردشگران خارجي با انواع آبزيان ايران است. اين عضو شوراي شهر نياز ديگر تهران به بوستان‌هاي تخصصي و موضوعي را، احداث سافاري پارك دانسته و مي‌گويد اين بوستان‌ها كه در فضاي بزرگ و محصوري قرار دارند و حيوانات مختلف را در شرايط زندگي خودشان و البته آزاد و رها و بدون قفس قرار داده و مي‌توانند به يكي ديگر ازجاذبه‌هاي تهران تبديل شوند.

کد خبر 265043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha