مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: مالکیت پارک پردیسان برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است ولی نگهداری و مناسب‌سازی این پارک به زودی به شهرداری تهران واگذار می‌شود تا این پارک برای استفاده عموم شهروندان مهیا شود.

به گزارش فارس، علی‌محمد مختاری در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تجهیزات پارکی و صنایع وابسته اظهار داشت: این نمایشگاه از تاریخ 29 اردیبهشت ماه لغایت 29 خرداد به مدت 5 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری واقع در ضلع جنوبی بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ساعت کار این نمایشگاه از ساعت 10 لغایت 21 است و شهروندان می‌توانند جهت بازدید همه روزه در این ساعات به نمایشگاه مراجعه کنند. در روز پایانی نمایشگاه تمامی اقلام گیاهی جهت فروش به شهروندان متقاضی و علاقمندان عرضه می‌شود و در 4 روز نخست فروش اقلام گیاهی نخواهیم داشت.

مختاری اظهار داشت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با حدود بیش از 134 تولید‌کننده داخلی در زمینه گل و گیاه و تجهیزات پارکی و صنایع وابسته و 32 شرکت خارجی از جمله در کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، چین، اسپانیا، ترکیه، ارمنستان و سریلانکا آغاز به کار خواهد کرد.

مختاری بیان داشت: طی سالیان اخیر که 11 نمایشگاه بین‌المللی و 5 نمایشگاه فصلی گل و گیاه برگزار شده شاهد تحولات مثبت در صنعت گل و گیاه کشور و ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران  گفت: با توجه به تنوع بسیار بالای گونه‌های گیاهی در کشور ما با انجام بررسی و تحقیقات علمی و برنامه ریزی صحیح برای حفاظت از این گونه‌های بومی و ازدیاد اصولی انواع گل و گیاه که مناسب استفاده‌های زینتی هستند می‌توان به ایجاد خودکفایی در این صنعت کمک کرد.

مختاری خاطرنشان کرد: طبق روال سالیان گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه کاروانی از احجام تزئین‌شده با گل و کیفیتی برتر از روز آغاز به کار نمایشگاه در سطح شهر تهران به گردش در خواهد آمد.

بوستان‌های جدید تهران کدام‌اند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران بیان داشت: اهم فعالیت‌های در دست اجرای سازمان پارک‌ها، احداث 52 بوستان در سطوح محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به مساحت تقریبی 250 هکتار از جمله طراحی و آغاز فاز اول اجرایی بوستان‌های موضوعی و فرامنطقه‌ای نظیر بوستان گلها در محدوده منطقه 2، بوستان کودک در محدوده منطقه 18، بوستان دانش و طبیعت و بوستان ایرانیان در محدوده منطقه 19، بوستان مادر لویزان در محدوده منطقه 4، بوستان باغ ملک در محدوده منطقه یک، باغ بهشت در اراضی مصلای امام خمینی (ره) و طراحی بوستان فناوران در محدوده منطقه 15 است.

وی گفت: احداث فضای سبز به مساحت تقریبی 230 هکتار در حاشیه بزرگراه‌ها، لچکی‌ها و معابر شهری تهران، توسعه کمربند سبز شهر تهران در دامنه جنوبی البرز به مساحت 2000 هکتار، پیش‌بینی حداقل کاشت 3 میلیون اصله نهال در شهر تهران در سال جاری از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می‌آید.

مختاری ادامه داد: در حال حاضر حدود 50 هزار متر مربع فضای سبز عمودی در شهر تهران اجرا شده و در سال جاری نیز حدود 25 هزار متر مربع فضای عمودی به صورت پایلوت بر روی ساختمان‌های شهرداری تهران و متقاضیان حقیقی و حقوقی انجام خواهد شد.

وی افزود: تاکنون در حدود 159 هکتار از 8 دره شهر تهران ساماندهی و تبدیل به فضای سبز عمومی شده است و در سال 93 نیز حدود 80 هکتار از دره‌های کن، اوین و درکه به فضای سبز تبدیل می‌شود.

مختاری خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی بوستان‌های شهر تهران جهت استفاده جانبازان، معلولین و سالمندان از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می‌آید گفت: بوستان‌های سطح شهر به گونه‌ای طراحی و مناسب‌سازی خواهد شد که افراد دارای محدودیت‌های جدی نیز بتوانند از این فضا به درستی استفاده کنند.

آخرین وضعیت بوستان پردیسان

در ادامه این نشست مختاری در خصوص واگذاری بوستان پردیسان به شهرداری تهران اظهار داشت: مالکیت پارک پردیسان برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است ولی نگهداری و مناسب‌سازی این پارک به زودی به شهرداری تهران واگذار می‌شود تا این پارک برای استفاده عموم شهروندان مهیا شود.

وی درباره استفاده آب خام برای گیاهان و فضای سبز اظهار داشت: صد در صد فضای سبز شهر تهران از آب غیرشرب و خام استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته با احداث مخازن ذخیره آب از نزولات آسمانی اقدام شد و این مخازن در مناطق 22 گانه شهر تهران نصب شد تا در مواقع بحران و کمبود آب از این مخازن استفاده شود.

وی گفت: 300 مخزن ذخیره آب با گنجایش 555 هزار متر مکعب از ذخیره آب غیر شرب داریم و امسال با توجه به تدابیر شهرداری تهران مقرر شده 150 مخزن دیگر با گنجایش 250 هزار متر مکعب در مناطق 22 گانه تهران نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی استان‌های مناطق 22 گانه شهر تهران که قدیمی هستند مناسب‌سازی برای معلولان، جانبازان و سالمندان خواهد شد.

بیش از 400 بوستان را تقریبا مناسب‌سازی کرده‌ایم

وی به میزان سرانه فضای سبز برای هر نفر در شهر تهران اشاره کرد و گفت: 15.5 متر مربع سرانه فضای سبز برای هر شهروند ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بافت فشرده مسکونی در بعضی از مناطق شهر تهران سرانه فضای سبز کمتر شده است.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران اعلام می‌کند که در جهت توسعه فضای سبز و تامین سرانه خدماتی تمامی مساجد و مدارس شهر تهران که می‌خواهند در محوطه مدارس و مساجد فضای سبز ایجاد کنند این سازمان به طور رایگان می‌تواند نسبت به ساخت فضای سبز در این فضاها اقدام کند.

مختاری درباره تخریب باغ‌ها اظهار داشت: در کلانشهر تهران افراد سودجویی هستند و ما تحت هیچ عنوانی زیرسلطه این افراد نخواهیم رفت و با قاطعیت از فضای سبز حفاظت می‌کنیم و از طریق مراجع ذیصلاح برخوردهای قانونی با افرادی که تخریب و قطع درختان باغات و درختان را دارند می‌شود.

قطع درختان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر قطع درختان برای ساخت ساختمان و خشک شدن درختان حاشیه ولیعصر اظهار داشت: در زمان مدیریت بنده اجازه یک اصله درخت در شهر تهران صادر نشده است. افراد سودجو برای خشک کردن درختان مواد شیمیایی پای درختان می‌ریزند تا درخت خشک شود و در صورتی که این اقدام توسط کارشناسان مشخص شود از طریق مراجع ذیصلاح شکایت خواهیم کرد و آن فرد جریمه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قطع درخت به عنوان یک موجود زنده قتل محسوب می‌شود تاکید کرد: خشکی عمدی درخت حتی اگر در منزل مسکونی باشد صاحب خانه جریمه خواهد شد.

مختاری درباره خشک شدن درختان حاشیه خیابان ولیعصر اظهار داشت: خشک شدن بعضی از این درختان به دلیل فاضلاب بوده است و برخی دیگر نیز به دلیل رعایت نشدن فاصله کاشت درختان بوده است که تیمی از اساتید دانشگاه تهران جمعه‌های هر هفته درختان حاشیه خیابان ولیعصر را بررسی می‌کند.

کد خبر 259407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز