شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه دوازدهم خرداد با نخست وزیر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر در کاخ نخست وزیری الجزایر دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه ،آقای منوچهر متکی و  عبدالعزیز بلخادم  در این دیدار درباره مسایل مختلف دو جانبه و بین المللی مورد علاقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

متکی ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر الجزایر،برگزاری موفق انتخابات اخیر مجلس در این کشور را به دولت و ملت الجزایر تبریک گفت و آن را نشانه اصرار بر لزوم پیگیری راههای مسالمت آمیز و دموکراتیک برای حل مشکلات کشور دانست .

وی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه اصلاحات و توسعه در الجزایر بر افزایش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

عبدالعزیز بلخادم نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار گفت:استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی حق ایران است.

وی تاکید کرد که پیمان منع گسترش سلاح هسته یی این حق را به همه کشورهای عضو پیمان ان پی تی داده است.

نخست وزیر الجزایر افزود:طبق مفاد این پیمان هیچ کس نمی تواند حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی را از کشورهای عضو پیمان سلب کند.

وزیر امور خارجه کشورمان عصر جمعه یازدهم خرداد به دعوت محمد بجاوی همتای الجزایری خود در صدر یک هیات سیاسی اقتصادی برای دیدار با مسوولان بلندپایه الجزایر وارد این کشور شد.

وی هنگام ورود به الجزایر هدف از سفرش را تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور و گفتگو درباره مسایل دو جانبه و بین المللی مورد علاقه دو کشور ذکر کرد.

وزیر امور خارجه ایران بلافاصله پس از ورود مذاکرات خود با بجاوی را آغاز کرد و دو هیات آخرین راه های تقویت روابط سیاسی و اقتصادی را بررسی و در خصوص تحولات بین المللی گفت و گو کردند.

آقای متکی درباره محور این مذاکرات و نتیجه آن به خبرنگاران گفت:مذاکرات خوبی در چارچوب ادامه مشورت ها با کشور برادر الجزایر درباره مسایل مختلف دو جانبه،منطقه ای و بین المللی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:دو طرف از جمله درباره مسایل عراق ، افغانستان ، لبنان و فلسطین با هم گفت و گو کردند و بیشتر با نظرات یکدیگر آشنا شدند.

آقای متکی با اشاره به نزدیکی دیدگاه های دو کشور در بسیاری از مسایل بین المللی ، علاقمندی مسؤولان دو کشور بویژه رییسان جمهوری بر گسترش روابط همه جانبه را زمینه خوبی برای تقویت مناسبات میان تهران و الجزیره دانست.

وی گفت:جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط همه جانبه با الجزایر در زمینه های سیاسی و اقتصادی تلاش می کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود:روابط سیاسی خوبی بین دو کشور وجود دارد، اما سطح روابط اقتصادی مطلوب نیست و باید گسترش یابد و ما در این زمینه تلاش می کنیم.

آقای متکی به پتانسیل خوب دو کشور برای همکاری در زمینه های مختلف اشاره کرد و دیدارهای شنبه با عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری و عبدالعزیز بلخادم نخست وزیر الجزایر را در این زمینه بسیار مفید دانست.

وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این سفر همچنین در آیین های گشایش نمایندگی شرکت ایران خودرو و آغاز احداث ساختمان جدید سفارت حضور می یابد.

کد خبر 23490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز