همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی و وزیر فرهنگ جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر بر گسترش همکاری های فرهنگی میان دو کشور تاکید کردند

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،خانم خلیده تومی،وزیر فرهنگ کشور الجزایر و هیات همراه که برای گشایش هفته فرهنگی الجزایر به  ایران سفر کرده است شنبه چهاردهم اردیبهشت در دیدار با محمدحسین صفار هرندی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش همکاری در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری  میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن خیر مقدم به وزیر فرهنگ جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر، نگاه جمهوری اسلامی ایران به الجزایر را نگاهی برآمده از علایق دینی و تاریخی ذکر کرد.

محمد حسین صفار هرندی  با اشاره به سابقه مقاومت مردم الجزایر در مقابل استعمارگران گفت: زمانی استعمارگران با اشغال مستقیم کشورها ،منافع خود را در تجاوز و رویارویی مستقیم جستجو می‌کردند اما امروزه دوره استعمار کهنه به سر رسیده و گونه‌ای از استعمار که حتما با اشغالگری همراه نیست در سرلوحه کار استعمارگران قرار گرفته است.

وی افزود:امروزه با دشمنانی دورو و غداری روبرو هستیم که اگر چه  ظاهری انسانی به خود گرفته  و از دمکراسی و حقوق بشر سخن می گویند، اما در باطن، تشنه خون ابنای بشر هستند و به رغم شعارهای زیبایی که سر می دهند ،زندان هایی همانند گوانتانامو و ابوغریب را مملو از  مظلومانی ساختند که می خواهند بر سرنوشت خود حاکم و به ارمان ها وفادار باشند.

 وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان از راه توسل به انواع حیله‌ها، گفت: آنان گاهی دست نشانده هایشان را برای ترور و بمب گذاری در مجامع مردمی کشورهای اسلامی برمی انگیزند و گاهی مزدوران به ظاهر فرهنگی شان را در مطبوعات و رسانه‌ها مامور می‌کنند تا به اعتقادات مسلمانان اهانت کرده و از این راه احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان جهان را به بازی و تمسخر می گیرند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از اینکه هنوز پاسخ مناسبی به این نوع جدید از نگاه  استعمارگرایانه و تجاوز از سوی دولت ها داده نشده  اظهار امیدواری کرد،دو کشور ایران و الجزایر که دارای سابقه طولانی مقاومت در برابر زیاده خواهی دولت های شیطانی هستند،در این دوره نیز علمدار مبارزه علیه رفتار پلید استعمارگران نو باشند.

صفار هرندی لزوم برقراری ارتباطی نزدیک تر میان دو کشور را خاطر نشان کرد وگفت: امیدواریم ارتباطات ما در سطوح مختلف فرهنگی و هنری،سینمایی،رسانه ای، میراث فرهنگ ماندگار و نیز پاسداری از اثار تاریخی و تبادل تجربیات میان کتابخانه های ملی دو کشور و برپایی هفته های فرهنگی و هفته های فیلم  هر روز معنا دار تر و گسترده تر از گذشته  شود.

وی سفر وزیر فرهنگ الجزایر همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را فرصت مناسبی برای بازدید از این رویداد بزرگ فرهنگی در کشور ارزیابی کرد وگفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از نظر تعداد بازدید کننده و وسعت در ردیف نمایشگاه های بزرگ جهانی است و طی مدت دو روز از برپایی این نمایشگاه بیش از یک میلیون نفر از ان بازدید کردند.

خلیده تومی  وزیر فرهنگ جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران ، عزم کشورش را برای گسترش روابط در تمامی زمینه های فرهنگی و هنری با ایران اعلام کرد.

 وی افزود: الجزایر دوستدار ملت‌هایی است که سر تسلیم در مقابل ابرقدرت ها فرو نمی‌برد از این رو به ایران به دیده احترام ، دوستی و برادری فوق العاده می نگرد.

 وی اظهار داشت: تشکیلات فرهنگی دو کشور نگاه بسیار خوبی به توسعه و گسترش روابط دارند و در این راستا گام های موثری بر می‌دارند.

 وی به برپایی موفق هفته فرهنگی ایران در الجزایر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امروز نیز شاهد برپایی هفته فرهنگی الجزایر در ایران خواهیم بود.

کد خبر 50732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز