همشهری آنلاین: آقایان محمود احمدی نژاد و عبدالعزیز بوتفلیقه رؤسای جمهوری اسلامی ایران و الجزایر مذاکرات دوجانبه و خصوصی خود را آغاز کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، راه‌های گسترش روابط دوجانبه ایران و الجزایر، بسط مناسبات اقتصادی، رایزنی درباره مهم‌ترین مسائل دنیای اسلام و منطقه و گفتگو درباره مسائل مهم جهانی از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات بیان شده است.[تحکیم روابط]

آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه 15 مرداد در صدر هیاتی سیاسی - اقتصادی و برای گفتگو با مقامات الجزایری وارد الجزیره پایتخت این کشور افریقایی شد.[مصاحبه‌ رئیس‌ جمهور قبل‌ از عزیمت‌ به‌ الجزایر ]

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر در فرودگاه بین المللی حواری بومدین از آقای محمود احمدی نژاد استقبال رسمی به عمل آورد.

برنامه‌های نخستین روز سفر احمدی نژاد به الجزایر

پس از مذاکرات دوجانبه، ناهار خصوصی دو رئیس جمهور برگزار می شود. عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس مردمی الجزایر دومین مقام الجزایری خواهد بود که عصر روز دوشنبه 15 مرداد به وقت محلی با آقای احمدی نژاد دیدار می کند و پس از آن عبدالعزیز زیاری رئیس مجلس وطنی الجزایر نیم ساعت با رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

پس از آن دیدار عبدالعزیز بلخادم نخست وزیر الجزایر با رئیس جمهور کشورمان پیش بینی شده است. رئیس جمهور در نخستین روز سفر به الجزیره با تجار الجزایری و ایرانی هم در محل اقامت خود دیدار خواهد داشت و پس از آن دیدار با اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزیره پیش بینی شده است.

ضیافت شام رسمی عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس مردمی الجزایر به افتخار آقای احمدی نژاد آخرین برنامه نخستین روز سفر رئیس جمهور کشورمان به الجزیره خواهد بود.

الجزایر

الجزایر در شمال غربی آفریقا واقع شده است و براساس سرشماری سال 2005 حدود سی میلیون سکنه دارد.

این کشور از شمال با دریای مدیترانه، از غرب با مغرب و موریتانی، از جنوب با مالی و نیجر و از شرق با تونس و لیبی مرز مشترک دارد و پایتخت آن شهر الجزیره است که در سواحل مدیترانه قرار دارد.

عبدالعزیز بوتفلیقه در سال 1999 در انتخابات سراسری این کشور با کسب اکثریت آرا، به پیروزی رسید و در دور دوم نیز که در آوریل 2004 برگزار شد با شعار " آشتی ملی واقعی" قدرت را در دست گرفت.

از جمله اقدامات بوتفلیقه آزادی هزاران نفر از اسلام گرایان الجزایری بود، ضمن آنکه با فرمان عفو عمومی در واقع از مجازات کسانی که در خشونت های داخلی دست داشتند جلوگیری کرد.

از دیگر اقدامات بوتفلیقه در بعد داخلی، کمک به بهبود وضع اقتصاد بیمار الجزایر بود که بیکاری فزاینده و وابستگی به صادرات نفت و گاز از ویژگیهای آن است. صادرات نفت و گاز مهم ترین منبع درآمد الجزایر است.

کد خبر 28317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز