همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در الجزایر گفت که در قضیه هسته‌ای به مراحل پایانی ماجرا نزدیک می‌شویم.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور صبح امروز (16 مرداد) در جمع خبرنگاران در الجزیره، پایتخت الجزیره با بیان این خبر اظهار داشت: همانطور که می‌دانید ایران در موضوع هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق قطعی خود عمل و تا امروز کوچک‌ترین تخلفی از قوانین نداشته است. قدرت‌های زورگو با پیشرفت ملت‌های مستقل چون ایران و الجزایر مخالف هستند و آنها می‌خواهند علم و ثروت، فناوری و صنعت فقط در انحصار خودشان باشد. در حالی که خود ریشه و عامل اصلی ناامنی‌ها در جهان هستند دیگران را به این موضوع متهم می‌کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه قدرت‌های زورگو تمام توان سیاسی و اقتصادی خود را برای تسلیم کردن ایران در دفاع از حقوق خود در این مسئله به کار گرفته‌اند ولی ملت ایران با استواری در برابر آنها ایستاد، گفت: ملت ایران با استواری از حق خود دفاع کرد و ما فکر می‌کنیم در این قضیه به مراحل پایانی ماجرا نزدیک می‌شویم.

رییس جمهور تاکید کرد: حقیقت این است که ملت ایران ذره‌ای از حقوق خود در مورد این مسئله عقب‌نشینی نمی‌کند و همان طور که انتظار می‌رفت و حق بود برادران الجزایری‌مان و دولت الجزایر و بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر همواره مدافع حقوق قطعی ملت ایران بوده‌اند و این مواضع همچنان ادامه دارد.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) آمریکا بر اساس گفته‌ی امام خمینی (ره) به عنوان شیطان بزرگ نامیده شده است و حال چگونه است که ایران با آمریکا در مورد عراق گفت‌وگو می‌کند و این گفت‌وگوها چه سودی برای ایرانی‌ها و عراقی‌ها دارد؟ گفت: همانطور که می‌دانید ملت عراق یک ملت بزرگ و دارای سابقه‌ تاریخی درخشان است. عراق یکی از مراکز اصلی رشد و نمو تمدن بشری است. ملت عراق از شیعه و سنی، کرد و ترکمن صدها سال است که با وحدت و برادری در کنار هم زندگی می‌کنند و متاسفانه اشغالگران با شعار مبارزه با تروریسم و کشف سلاح‌های کشتار جمعی عراق عزیز را اشغال کرده‌اند و از بین بردن استقلال، وحدت ملی، عزت و امنیت عراق را پیگیری کرده‌اند و از روزی که اشغالگران به این کشور آمده‌اند هزاران نفر از مردم عراق کشته شده‌اند و یا مجروح شده‌اند. ناامنی در عراق حاصل حضور اشغالگران در این کشور است و آنها به بهانه‌ی ناامنی اشغالگری خود را در عراق ادامه داده‌اند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: خنثی‌کردن طراحی‌های اشغالگران در راستای اهداف امام است و تا زمانی که تجاوز و زورگویی هست شیطان هم هست و تا زمانی که شیطان هست تجاوز و زورگویی هم هست و مبارزه با شیطان ادامه دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه ملت ایران با عراق دارای روابط تاریخی هستند، گفت: طبیعی است که ما به لحاظ اعتقاد اسلامی و همسایگی نمی‌توانیم در برابر سرنوشت ملت عراق بی‌تفاوت باشیم. ما از همه‌ی امکانات خود برای حفظ وحدت ملی و تمامیت سرزمینی، استقلال و امنیت عراق به مردم این کشور و دولت عراق کمک خواهیم گرفت.

رییس جمهور گفت: امروز دولت، مجلس و گروه‌های سیاسی عراق به اتفاق از دولت ایران درخواست کرده‌اند که برای کمک به مردم عراق و کمک به حفظ وحدت، استقلال و امنیت این کشور با اشغالگران گفت‌وگو کنیم و این گفت‌وگوهای ما در راستای کمک به مردم عراق است و منافاتی با بیانات امام خمینی ندارد.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که خطاب به رییس جمهور گفت چندی پیش یکی از مقامات اماراتی به الجزایر سفر کرده بود و در این سفر الجزایر از موضع دولت امارات در مورد جزایر سه گانه دفاع کرد و گفت ما در مورد جزایر سه گانه در کنار امارات ایستاده‌ایم و اینکه آیا به نظر شما این موضع‌گیری باعث ناراحتی شما و یا تاثیری در روابط ایران و الجزایر دارد یا نه؟ گفت: امروز بر اساس اصولی که جمهوری اسلامی ایران قبول دارد و آن را بارها بیان کرده با کشور امارات روابط دوستانه‌ای داریم و مانعی برای گسترش روابط نداریم. از طرف دیگر اکنون نیز با دولت الجزایر روابط دوستانه‌ای داریم و محدودیتی برای گسترش روابط نداریم.

وی گفت: ما مشکلی در روابط بین برادران مشاهده نمی‌کنیم و همانطور که می‌دانید من خود چندی پیش به امارات سفر کرده‌ام و اکنون نیز در الجزایر هستم و در اینجا در زمینه‌های گوناگون با برادران الجزایری خود گفت‌وگو کرده‌ایم.

رییس جمهور گفت: برای اینکه اطلاعات شما بیشتر شود خوب است بدانید که ما سالانه بیش از 11 میلیارد دلار ارتباط تجاری با امارات داریم که علاقه‌مند هستیم به همین مقدار و حتی بیشتر از آن را با کشور برادرمان الجزایر داشته باشیم.

رییس جمهور در ادامه به حضار در جلسه، گفت: عزیزان باید به روزی بیندیشیم که عدالت در جهان برپا شود و انسان کامل و الهی فرزند و انسان تربیت‌یافته‌ی رسول الله حکومت جهان را در دست بگیرد و در آن زمان همه یکپارچه فریاد لا اله الا الله سر می‌دهند.

رییس جمهور گفت: بشریت هر چه بیشتر در غل، زنجیر و اسارت نفس خود باشد از خداوند متعال دورتر است و بالعکس هر چه بیشتر به خداوند توجه داشته باشد و از وابستگی‌های دنیایی فاصله بگیرد به خدا نزدیک‌تر است. نزدیکی به خدا یعنی نزدیکی به کمال مطلق، به زیبایی محض، به نور، به روشنایی، به عشق، به علم و حکمت.

رییس جمهور گفت: مجاهدین همه‌ رنج‌ها و مصیبت‌ها را تحمل کردند و زندگی و حیات خویش را در راه آزادی مردم خویش از اسارت زورگویان فدا کرده‌اند و آنها در بالاترین مرتبه‌ی انسانی قرار دارند زیرا از همه چیز خود از جمله خانواده، آسایش، زندگی مادی، جاذبه‌های دنیایی گذشتند و در مسیر عشق و حقیقت حرکت کردند. مجاهدان الجزایری، الجزایر قهرمان را از اسارت قدرت‌های زورگو و متجاوز نجات دادند.

کد خبر 28411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز