سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امروز شرایط جهان به گونه‌ای است که جنگ، تهدیدات، ناامنی‌ها، کشتار ملتها، ادبیات خشن، فریب و نیرنگ و تزیور چشم‌انداز زندگی بشر را تیره و تار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود در میان خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه امروز همه‌ی ملتها و صاحبنظران معتقدند که شرایط امروز جهانی شرایط مناسبی نیست، گفت: این شرایط شایسته‌شان بشر و تامین کننده منابع مالی و تضمین کننده زندگی بشریت نیست و هر کس به نوعی عدم رضایت خود را از شرایط امروز جهان اعلام می‌کند.

کنفرانس خبری رییس جمهور در هفته دولت

وی ادامه داد: در بررسی علل شرایط موجود و حوادث مشابه به یک عامل اصلی بر می‌خوریم و آن عامل مدیران ناصالح و خودخواه و زیاده طلب است. امروز علت تمام مشکلات بشر به نوعی به مدیریتی که به جوامع بشری حاکم بوده، بر می‌گردد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: توده‌های ملت‌ها حق طلب، عدالت طلب، صلح جو و اهل معاشرت محترمانه هستند. در تاریخ یا سراغ نداریم و یا کمتر اتفاق افتاده که یک فتنه، ظلم، تحمیل و ناامنی از ناحیه‌ی ملتها طراحی شده باشد. هرجا نابسامانی است از ناحیه‌ی حاکمان ناصالح بوده است.

وی با اشاره به اینکه تمام پیامبران فرستاده شدند تا بشر را به سمت نقطه‌ی کمال اداره کنند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش پیامبران بر این بود تا حاکمیت به دست انسان‌های سالم باشد. رفع تمام این مشکلات در اصلاح مدیریت حاکمان است، اگر مدیران اصلاح شوند و اندیشه و نوع نگاه آنها انسانی شود، جامعه‌ی بشری از عدالت و صلح لذت خواهند برد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تمام پیامبران بشریت را به حاکمیت انسان کامل بشارت دادند، اگر وارد اندیشه‌های یهودیت و کلیمیان بشوید، می‌توانید ببینید نقطه‌ی امید آنها موعودی است که جهان را پر از صلح می‌کند، در مسیحت هم زیباترین اولویت، بشارت موعودی است که دنیا را پر از عدل و داد می‌کند و در اسلام نیز بر ظهور موعود بشارت داده شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات امروز بشریت به خاطر مدیران ناصالح است، تصریح کرد: حل این مساله به اصلاح مدیران بر می‌گردد. در قله‌ی خوبی‌ها حاکمیت انسان کامل قرار گرفته و خداوند این وعده را به انسان داده تا ناامیدی‌ها و کینه ورزی از دل انسان خارج شود و امید بر انسان‌ها حاکم شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به میلاد امام زمان (عج) خاطرنشان کرد: موعود، عالم را در شرایط ویژه غیبت، مدیریت و بشریت را به نقطه‌ی موعود هدایت می‌کند و زمان ظهور آن به رغم تصور انسانهای غافل که می‌اندیشند بسیار دیر است، بر اساس وعده‌ی خداوند به زودی اتفاق می‌افتد.

رییس جمهور درخصوص مسائل هسته‌یی ‌ایران گفت: بارها در خصوص مساله هسته‌یی صحبت کردیم. بر اساس مقررات آژانس تمام اعضا حق چرخه‌ی سوخت هسته‌یی را دارند و اعضایی که دارای این فناوری هستند و آژانس انرژی اتمی موظفند به کلیه‌ی اعضا برای رسیدن به چرخه سوخت کمک کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: اما برخی از مدیران حاکم بر قدرت‌های بزرگ که عدالت، برابری ملتها، پیشرفت ملتها و کرامت انسانها را بر نمی‌تابند، بر خلاف مقررات جهانی و عدالت در برابر پیشرفت ملت ایران ایستاده‌اند و در مقابل حقوق ملت ایران صف آرایی کردند.

وی افزود: در طول چند سال با تبلیغ، فشارهای سیاسی و فشارهای اقتصادی سعی کردند جلوی ملت ایران را بگیرند. بارها ما را تهدید به حمله‌ی نظامی کردند. ما به آنها گفتیم که چرا اینگونه برخورد می‌کنند، چون تمام گزارش‌های آژانس انرژی اتمی نشان داد که هیچ انحرافی در فعالیتهای هسته‌یی وجود ندارد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آنها بسیار اشتباه کردند و دیدند که ملت ایران را نشناختند، آنها نمی‌دانستند با ملتی متمدن و با ریشه‌ی تاریخی چند هزار ساله و فرهنگ عمیق و ملتی با وحدت و همبستگی بی‌نظیر مواجه هستند، آنها نمی‌دانستند که ملت ایران ملت فکور و شجاع است و در مقابل زورگویی‌های آنها خواهد ایستاد.

رئیس جمهور با تاکید براینکه این قدرتهای زورگو بر قدرتهای مادی خود متکی هستند، اظهار داشت: معیار ارزیابی آنها تعداد موشکها است، غافل از اینکه فرهنگ ملت ایران فرهنگی عمیق و شکست ناپذیر است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ مسوولان ایران برای اطمینان سازی تلاش‌های بسیاری کردند اما مشاهده کردیم که برخی قدرتها نمی‌خواهد ایران از این فن‌آوری بهره‌مند شوند. ما خواستیم از حقوق خود دفاع کنیم به همین علت تاسیسات نطنز راه‌اندازی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تصور کردند با تهدید، ملت ایران عقب‌نشینی خواهد کرد، پرونده را از شورای حکام به شورای امنیت فرستادند، ما به آنها گفتیم که این کار را نکنید ولی به این مساله توجه نکردند و ما نیز یک قدم پا به جلو گذاشتیم و تاسیسات نطنز را راه‌اندازی کردیم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان در ادامه‌ی مصاحبه مطبوعاتی خود به روند پرونده‌ی هسته‌یی ایران اشاره کرد و گفت: در حالی که شورای امنیت علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی ایران قطعنامه‌ صادر کرده است، ما در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی خود وارد مرحله‌ی صنعتی شدیم و تا امروز نیز به پیش آمده‌ایم و امروز می‌بینیم که با فعال شدن آژانس معلوم شده که تمام فعالیت‌های ایران در چارچوب قانون و مقررات بوده است و سر سوزنی اضافه از حقوق خود مطالبه نکرده است.

 کنفرانس خبری رییس جمهور در هفته دولت

وی گفت: با توجه به گزارش‌های آژانس معلوم شده که فعالیت‌های ایران صلح آمیز است و ملت ایران یک همکاری نزدیک با آژانس داشته است.

به واقع می‌توان گفت همکاری ایران با آژانس بی‌نظیر است و یک عضو از بین اعضای آژانس پیدا نمی‌شود که به اندازه‌ی ایران با آژانس همکاری کرده باشد.

رییس جمهور گفت: من به صورت رسمی اعلام می‌کنم که از نظر ما موضوع پرونده‌ی هسته‌یی ایران خاتمه یافته است و کسانی که تصور می‌کنند با برخوردهای سیاسی و تبعیض‌آمیز و سوء استفاده از حضور خود در مراکز تصمیم گیری جهانی و اخم کردن می‌توانند ملت ایران را به عقب وادار کنند، امروز متوجه شده‌اند که مسیری که طی کرده‌اند، اشتباه بوده است.

رییس جمهور گفت: ایران در حال حاضر به چرخه‌ی سوخت هسته‌یی دست پیدا کرده و فعالیت‌های هسته‌یی‌اش صلح‌آمیز است و فعالیت‌های خود را در چارچوب مقررات و حقوق قانونی خود سازماندهی کرده است.

وی گفت: من در اینجا صریحا اعلام می‌کنم کسانی که در قضیه‌ی پرونده‌ی هسته‌یی در نقطه‌ی مقابل ملت ایران ایستاده بودند، بسیاری از آنها از کرده‌ی خود پشیمان هستند و امروز ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند، دارای تمدن و موثر در تصمیم‌گیری‌های جهانی شناخته‌اند و مطمئن هستم که برای تعامل با ایران جز راه گفت‌وگو و دوستی و تعامل راه دیگری وجود ندارد. احمدی‌نژاد ادامه داد: بسیاری از آنها با ما در تعامل هستند. بسیاری از آنها به ما می‌گویند که ما فکر می‌کردیم که اگر ایران را تهدید کنیم ایران عقب نشینی می‌کند و از حق خود می‌گذرد ولی دیدیم که اشتباه کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر دو سه تا کشورهستند که خیال می‌کنند ابرقدرتند و فوق قانون عمل می‌کنند. گرچه آنهاخود می‌دانند کاری نمی‌توانند انجام دهند ولی می‌خواهند پز قدرت خود را حفظ کنند و با انتشار مطالبی به قول خود حیثیت خود را حفظ کنند. در صورتی که من به آنها می‌گویم زور گویی و اقدامات خلاف قانون شما در برابر ایران نتیجه بخش نبوده و نیست. شما در طول این دو سال به ملت ایران توهین کردید، بی‌ادبی کردید، ملت ایران را متهم کردید در حالی که می‌دانستید ادعاهای شما واهی و غیرواقعی است. شما دیدید که اقدامات‌تان اثری نداشت و ملت ایران با عشق به خداوند و موعود و تلاش راه خود را ادامه داد و هیچگاه از مرز ادب و احترام خارج نشد و برای دفاع از حق خود تلاش کرد.

وی گفت: من به این کشورها نصیحت می‌کنم شما که تجربه کردید، مراقب باشید که با دیگر ملت‌های عضو آژانس این رفتار را نداشته باشید، این رفتار را تکرار نکنید، شما خود در انبارهایتان سلاح‌های خطرناک قرار داده‌اید و از این بابت نگران بوده و شب‌ها خوابتان نمی‌برد. شما مشکل را درست کرده‌اید، برای از بین بردن مشکل این سلاح‌ها را از میان بردارید. بسیاری از کشورهای دنبال بمب نیستند بلکه می‌خواهند از انرژی هسته‌یی در راه صنعت و رفاه ملت خود استفاده کنند، یعنی استفاده‌ی صلح آمیز کنند.

رییس جمهور گفت: من به آنها نصیحت می‌کنم که رفتار زشت‌شان را با دیگران تکرار نکنند. آنها باید بدانند آن دوران تمام شد که آنها بنشینند فرمان صادر کنند و دیگر ملت‌ها از آنها تبعیت کنند.

رییس جمهور گفت: قدرت‌های زورگو با عملکرد نادرست خود نه تنها حیثت خود و ملت‌شان را زیر سوال بردند بلکه حیثت سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت را زیر سوال بردند و شورای امنیت را قربانی خواسته‌های غیرقانونی خود کردند.

وی گفت: ما خطاب به قدرت‌های زورگو می‌گوییم دست از خودخواهی و زیاده طلبی بردارید و بدانید که دوران زورگویی تمام شده است. من به آنها می‌گویم که رفتار شما باعث شده که ملت‌های دیگر به رفتارها و حرف‌های شما مشکوک شوند.

وی گفت: شما در طول این مدت کارهای نادرستی انجام داده‌اید، من به شما می‌گویم از قلدری دست بردارید و بیایید در کنار ملت‌ها. شما کارهای نادرستی که در طول این سالها در مورد ملت ایران انجام دادید را نمی‌توانید به سادگی جبران کنید. ولی ممکن است که مشمول بزرگواری ملت ایران قرار بگیرد. شما از دشمنی با ملت ایران چیزی جز خواری و ذلت نصیب‌تان نمی‌شود.

‌رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ادامه‌ی مصاحبه‌ی مطبوعاتی‌اش به موضوع عراق اشاره کرد و گفت: شما صحنه‌ی عراق را ببینید. صحنه‌ی عراق یکی از صحنه‌های تجلی مدیریت انسان‌های ناصالح و خودخواه است.

رییس جمهور با بیان اینکه قدرت‌های زورگو در زمانی که صدام به ایران لشکرکشی کرد، از وی حمایت کردند و برای او کف زدند و ملت ما را مورد محاصره قرار دادند، گفت: آنها امید داشتند که صدام دیکتاتور بتواند اراده‌ی ملت ایران را بشکند ولی دیدند که اشتباه کردند و موفق نشدند.

آنها بعدا آمدند و گفتند که صدام دیکتاتور است و عامل ناامنی در منطقه و در راستای این مساله و همچنین کشف سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کردند. بعد از این حمله و سرنگونی صدام و اینکه سلاح کشتار جمعی در عراق کشف نشد دو سه کشور خودخواه اعلام کردند که ما می‌خواهیم در عراق بمانیم بدون اینکه هیچ درخواستی از ناحیه‌ی مردم عراق درمورد این مساله مطرح شود و حضور آنها در عراق باعث افزایش درگیری، فشار اقتصادی و عقب ماندگی از قافله‌ی پیشرفت برای مردم عراق شد. آنها به واقع برای چپاول نفس ملت عراق و درست کردن پایگاه‌هایی که باعث بسط سلطه‌شان در منطقه باشد در این کشور ماندند.

آنها در راستای تحقق این اهداف تلاش کردند که بین مردم عراق تفرقه ایجاد کنند. بین شیعه و سنی،‌ بین شیعه و شیعه، بین سنی و سنی، در صورتی که مردم عراق قبلا سال‌ها در کنار هم صلح‌آمیز زندگی کرده بودند.

وی گفت: این قدرت‌های زورگو برای تحقق خواسته‌های خود و رسیدن به اهداف نامشروع‌شان بین مردم عراق تفرقه ایجاد کردند و سعی کردند دولت برخاسته از آرای مردم این کشور را تضعیف کنند. آنها بواقع نمی‌خواهند که ملت عراق مستقل و یک کشور آباد باشد. آنها می‌خواهند عراق را بهم بریزند تا علت ماندن خود در عراق را توجیه کنند.

در واقع ناامنی در عراق یک دستمایه و توجیه برای اشغال‌گران است. این ناامنی ریشه‌ی مشکلات مردم عراق است. امروز این قدرت‌های زورگو آمده‌اند و می‌گویند که باید دولت مردمی و قانونی عراق عوض شود. قانون اساسی این کشور عوض شود. ما سوال می‌کنیم شما چه کاره هستید که چنین مطالبی را می‌گویید؟

رییس جمهور گفت: امروز قدرت‌های زورگو در عراق گرفتار شده‌اند. برای قدرت‌های زورگو در عراق جان مردم عراق مهم نیست. تنها چیزی که آنها می‌بینند جیب‌های پرنشدنی‌شان است. ما به قدرت‌های زورگو می‌گوییم این همه کشتار کردید بس است. شما با این روشی که در عراق به جلو می‌روید شرایط را برای خودتان پیچیده می‌کنید. این اقدامات و دهن کجی به ملت و دولت عراق، راه برون رفت برای شما نیست.

وی گفت: من به صراحت اعلام می‌کنم که امروز قدرت سیاسی اشغال‌گران در عراق شکست خورده است. آنها به خاطر بدخواهی و اقدامات نادرست‌شان در گرداب رفتار خود گرفتار شده‌اند و چاره‌ای جز پذیرش شکست ندارند. آنها باید حقوق ملت عراق را به رسمیت بشناسند.

رییس جمهور گفت: به زودی در منطقه شاهد یک خلاء بزرگ قدرت خواهیم بود. ما در اینجا اعلام می‌کنیم با کمک همسایگان و دوستانمان در منطقه از جمله عربستان این آمادگی را داریم که این خلاء را پر کنیم. با کمک مردم عراق این خلاء را پر کنیم. این واقعه در حال وقوع است. باید چشم‌ها را باز کرد و این مساله را دید.

وی گفت: ما در همین جا به قدرت‌های زورگو توصیه می‌کنیم دست از لجاجت و خودخواهی بردارید. با بازی واژه‌ها و جنگ روانی چیزی عوض نمی‌شود. شما اگر 50 سال نیز در عراق بمانید نه تنها شرایط بهتر نمی‌شود بلکه بدتر نیز خواهد شد.

وی گفت: صحنه‌ی عراق در حال حاضر نمونه‌ی دیگری از مدیریت ناصالح قدرت‌های بزرگ است. ملت‌ها باید حرکت کنند و با کمک انسان‌های صالح مدیریت صالح را جایگزین مدیریت ناصالح بکنند.

وی گفت: اکنون مردم جهان علاقه‌مند به صلح و برادری هستند و من مطمئنم که در همین کشورهای زورگو و همین کشورهایی که عراق را اشغال کرده‌اند اگر انتخاباتی آزاد برگزار شود به نحوی که مردم آزادانه بتوانند در انتخابات شرکت کنند مردم همین ملت‌ها انسان‌هایی صلح طلب و علاقه‌مند به صلح و برادری را انتخاب می‌کنند.

رییس جمهور بعد از این مقدمه به سوالات خبرنگاران حاضر در این جلسه پاسخ داد.

رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار شبکه‌ی تلویزیونی ژاپن (ان.اچ.کی) که از توافق ایران و آژانس در هفته‌ی گذشته پرسید وگفت اگر کشورهای دیگر در این توافق موانع ایجاد کنند، آیا شما اقدامی خواهید کرد، اظهار داشت: از ابتدا به آنها گفتیم اجازه دهید آژانس کار خود را در مسیر قانونی و طبیعی انجام دهد. چارچوب حل وفصل مسائل با آژانس تدوین شده است، بعید می‌دانم کسی بخواهد در این روند اخلال ایجاد کند، تلاشهای بعضی از کشورها با این روند به ضرر خودشان است.

رییس جمهورادامه داد: البته مسیر ما مسیر درستی است. به هیچ وجه نگران نیستیم و مسیر قانونی خود را ادامه می‌دهیم. دنیا بداند از وظایف اعضای آژانس این است که به سایر اعضا کمک کند، ما آمادگی داریم زیر نظر آژانس به سایر اعضا خدمات فنی مهندسی ارائه دهیم تا آنها هم بتوانند از این فناوری صلح‌آمیز استفاده کنند.

وی افزود: تاحالا که برخی از کشورها این همه فعالیت انجام دادند، چه کردند؟ الان فضای دنیا دیگر آرام است، دیگر موضوع هسته‌یی ایران به صورت غیرواقعی، بزرگ نشده است. ما نگرانی نداریم. به فضل الهی شرایطمان مثبت است. برنامه‌هایمان نیز کاملا روشن است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار سی بی اس نیوز از آمریکا که پرسید، یکی از مقامات مسوول جمهوری اسلامی اعلام کرده که آمادگی مذاکره در تمام زمینه‌ها با آمریکا را دارید، آیا این درست است؟ و آیا هاله‌ی اسفندیاری که اخیرا آزاد شده است اجازه خواهد داشت که به نزد خانواده‌ی خود برگردد؟ تاکید کرد: البته در مورد هاله اسفندیاری باید دستگاه قضایی پاسخ دهد اما نظر شخصی من این است که ایشان آزاد است به هرکجا خواست برود.

وی در مورد برقراری رابطه‌ی ایران و آمریکا گفت: در کشور ما اظهار نظر آزاد است اما سیاستها توسط مسوولین مربوط اعلام می‌شود. ما در چارچوب قانون برای ایجاد امنیت چندبار مذاکره داشته‌ایم، ملت ایران اهل گفت و گو است، هیچ‌گاه در تاریخ خود جنگی را آغاز نکرده است، الان هم در شرایط برابر غیر از رژیم اشغالگر فلسطین در موضوعات گوناگون گفت و گو می‌کنیم اما تاکید می‌کنم در شرایط برابر. منعی در اصل گفت و گو وجود ندارد.

خبرنگار رویترز پرسید، ایالات متحده اخیرا تهدید کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان گروه تروریستی معرفی خواهد کرد، اگر این اتفاق بیفتد ایران چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

رییس جمهور پاسخ داد: من این ادعا را به طور رسمی نشنیده‌ام، فکر می‌کنم در آمریکا در روشها میان افراد اختلاف نظر وجود دارد، بعضی‌ها که کارخانه‌های اسلحه‌سازیشان به تعطیلی کشیده شده است، می‌خواهند در دنیا تنش ایجاد کنند، ما این حرفها را در اختلافات داخلی و رسانه‌یی آمریکا تجزیه و تحلیل می‌کنیم البته آنها می‌دانند هر اقدامی با پاسخ در خور ایران مواجه خواهد شد. البته بعید می‌دانم آمریکا دست به چنین اقدامی بزند چرا که در این صورت در دنیا تبدیل به لطیفه و جوک خواهد شد.

احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار یک نشریه چاپ امارات، در خصوص اقدامات دولت نهم در گسترش روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: در حال حاضر روابط با کشورهای حاشیه خلیج دوستانه است و حجم مبادلات بالایی داریم.

رییس جمهور افزود: امروز مبادلات ما با امارات متحده عربی بیش از 11 میلیارد دلار است و روابط ما نیز با مسوولان این کشور بسیار دوستانه است، همین مساله در مورد قطر، عمان و عربستان نیز صدق می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر این خبرنگار در خصوص اتهامات آمریکا به ایران مبنی بر دخالت در عراق خاطرنشان کرد: اشغالگران که عراق را اشغال کرده‌اند دوست ندارند که ملت‌ها متحد باشند و به بهانه ناامنی در منطقه حضور دارند اما روند حوادث به سمت برابری و وحدت ملت‌ها در حرکت است.

احمدی نژاد اضافه کرد: اتهامات آمریکا سیاست غلط آنهاست، وقتی سیاستهایشان غلط است به جای این که سیاست‌هایشان را بررسی کنند، دیگران را متهم می‌کنند.

احمدی نژاد با اشاره به این که عراق همسایه ماست و ناامنی درعراق به ضرر ملت ایران است، تصریح کرد: ایران بیشترین مرز، تردد و ارتباطات انسانی با عراق را دارد. دو ملت از یکدیگرند و میلیون‌ها نفر از آنها با یکدیگر ازدواج کرده‌اند. هرکس از هر گروهی در عراق آسیب می‌بینند ملت ایران ناراحت است، چون نظیر آن را در ایران دارند.

رییس جمهور با بیان این که ملت ایران به این گونه دخالت‌ها احتیاج ندارد و همه‌ی مسوولان عراق دوست ما هستند، یاد آورشد: استقرار امنیت در عراق به نفع ما و منطقه است. اشغالگران تنها از این ناامنی نفع می برند چرا که به بهانه‌ی ناامنی به عراق آمده‌اند.

وی با طرح این سوال که اشغالگران از کجا آمده‌اند، گفت: اشغالگران ناامنی را خودشان درست کردند، در گروه‌ها، تحریک و فتنه گری می‌کنند و به آنها اسلحه می‌دهند، به آنها نصحیت می‌کنم این حرفها اهمیتی ندارد. خیال می‌کنید اگر ایران را متهم کنید به چه می‌رسید؟ ما که اعلام آمادگی کردیم که شما را از باتلاق عراق در‌آوریم اما اگر می‌خواهید در باتلاق بمانید خوب بمانید!

وی افزود: آمریکایی‌ها راه اشتباهی را طی می‌کنند، رفتار غلط آنها، آنها را به این وضع کشانده است. سربازان، تانک‌ها و توپ‌هایشان در عراق حرکت می‌کند، علیه هر کسی که می‌خواهند، اقدام می‌کنند، تحت عنوان این که سه نفر تروریست را بگیرند یک منطقه مسکونی را بمباران می‌کنند، این شرم‌آورترین کاری است یک نفر می‌تواند انجام دهد.

وی به اشغالگران توصیه کرد: به ملت عراق احترام بگذارید و اجازه دهید کار خود را انجام دهند چرا که هیچ کدام از ملت‌های منطقه برای آنها کارت دعوت نداده‌اند و کسی برای آنها گل نریخته است.

وی افزود: راه نجات اشغالگران در این است که به ملت عراق احترام بگذارند و با دست برداشتن از خودخواهی از عراق خارج شوند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی‌وی مبنی بر این که آیا دخالت آمریکا در روابط ایران با عراق و افغانستان تاثیر گذار است یا خیر؟ تاکید کرد: این مسائل هیچ اثری ندارد، من اخیرا در افغانستان بودم و استقبال دولت و ملت افغانستان بسیار گسترده بود و تفاهماتی نیز به امضاء رسید، ما با هم برادریم و یکی هستیم.

وی ادامه داد: این که یکی لشکر بکشد و بیاید این جا و روابط ما را به هم بزند، شدنی نیست و بیشتر خودشان را خراب و شخصیتشان را تخریب می‌کنند وگرنه اثری در روابط دو کشور ندارد.

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز از رییس جمهور در مورد جنگ طلبی آمریکا و احتمال حمله‌ی نظامی به ایران و نگرانی‌های موجود در داخل در این خصوص پرسید که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: اساس این تحلیل اشتباه است، در ایران چنین افرادی وجود خارجی ندارند و اگر هستند آنقدر معدودند که در دریای ملت ایران غرق‌اند. اصلا ملت ایران نگران نیست، چون ملت ایران به ایمان، اقتدار و هماهنگی خود متکی است و لذا شکست ناپذیر است.

وی این تلاش‌ها در جنگ‌افروزی علیه ملت ایران را تلاشی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: آمریکایی‌ها برای این مساله دستور کاری ندارند، مثلی در فارسی است که می‌گوید اول اونی را که زایید‌ی بزرگ کن! اول افغانستان و عراق را که به آنها حمله کردند، درست کنند.

آنها با موهومات کار می‌کنند، به هیچ وجه احتمال چنین تصمیمی نیست و اگر هم بگیرند اجرا نمی‌کنند.

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز مجددا گفت: اگر چنین است آنها به افغانستان حمله کرده‌اند و پس از آن به عراق، که رییس جمهور پاسخ داد: افغانستان وعراق یک پرونده است. زایمان دوقلو بود!

احمدی نژاد سپس در پاسخ به سوال دیگری در مورد اوضاع امنیتی عراق گفت: اصولا اشغالگران از استقرار امنیت و دولت در عراق نگرانند، باید اشغالگران از عراق بیرون بروند و به همین خاطر نمی‌خواهند که امنیت برقرار شود و ملت عراق چیز دیگری می‌خواهد.

وی ادامه داد: فکر کردند که به عراق وارد می‌شوند و در عراق دوام می‌آورند و دولتی بر سر کار می‌آورند که منطبق با سیاست‌های آنها باشد ولی دیدند که ملت عراق وارد صحنه شد و قانون اساسی نوشت و دولت تعیین کرد. اساس تمامی کارهای اشغالگران این است که این وضعیت را در عراق تضعیف کنند ولی باز اشتباه می‌کنند.

به گفته‌ی احمدی نژاد جایگاه و پایگاه تروریست‌ها در عراق مشخص است اما اشغالگران بهانه می کنند نمی توانند جلوی آنها را بگیرند.

رییس جمهور در مورد نظر عربستان درخصوص اوضاع امنیتی عراق نیز ابراز عقیده کرد: ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی هیچ تفاوتی بین گروه‌های تروریستی قائل نیستند و در صحبت‌هایی که با ایشان داشتم ایشان هم نگران بودند و علاقه‌مند بودند که این مسائل حل شود اما گروه‌های تروریستی زیادی هستند که از بخش‌های مختلف حمایت می‌شوند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون مصر مبنی بر رابطه‌ی ایران و کشور مصر تصریح کرد: ایران و مصر دو ملت بزرگ، متمدن و دوست یکدیگر هستند و حقیقت این است که ملت مصر به طور کامل علاقمند به ایران و ملت ایران نیز علاقمند به مصر است و دارای ویژگی‌های فراوان مشترکی هستند مانند ویژگی‌های فرهنگی و سابقه تمدن. همچنین این دو کشور دو قدرت اثرگذار در مسائل منطقه‌یی و جهان هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند به نفع کشورهای مسلمان و جهان است.

وی افزود: دشمنان تلاش می‌کنند که این دو کشور در کنار هم قرار نگیرند، من در امارات هم اعلام کردم که اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی برای برقراری ارتباط کند، ما تا بعد از ظهر سفیر خود را اعزام می‌کنیم. در همین راستا قرار شده معاونین وزارت امور خارجه دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند و بعد از آنها وزرای امور خارجه نیز با یکدیگر ملاقاتی داشته باشند و مقدمه برقراری ارتباط را فراهم کنند و امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر تاثیر مواضع آمریکا که اخیرا در مورد دولت مالکی جهت براندازانه داشته، بر گفت‌وگوی ایران و آمریکا، خاطرنشان کرد: ما به درخواست دولت عراق و به درخواست دولت آمریکا وارد مذاکرات شدیم و تا زمان ادامه‌ی درخواست‌ها نیز حاضریم برای برپایی امنیت و آرامش در عراق به ملت عراق کمک کنیم.

وی همچنین درمورد سوال دیگر خبرنگار العالم که اظهار داشت: آیا این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک شاهد جشن هسته‌یی دیگر باشیم، اظهار داشت: همین الان هم وقتی می‌گوییم پرونده‌ی هسته‌یی ایران از نظر ما بسته شده، جشن است البته ممکن است روز مشخصی را هم اعلام کنیم که مردم به صورت دسته جمعی شادی و عزت خود را به نمایش بگذارند.

اما درمورد سوالی که درخصوص کندی یا تندی فعالیت هسته‌یی مطرح شد باید گفت اخبار منتشره در این زمینه اغلب واقعیت ندارد و ما در یک پروسه فنی کار را دنبال می کنیم که کندی و تندی کار فنی به شرایط،‌ امکانات و نیروهای فنی بستگی دارد و تصمیمات سیاسی در آن دخیل است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه‌ی NRC هلند درخصوص میزان آزادی در ایران گفت: در ایران آزادی کامل و مطلق وجود دارد و همه‌ی شخصیت‌ها و گروه‌ها می‌توانند آزادانه نظر خود را اعلام کنند. ملت به برنامه‌های دولت رای داده و این برنامه‌ها مشخص است و طبق آن جلو می‌رویم. البته در حال حاضر در شرایط سازندگی و افزایش رشد اقتصادی قرار داریم.

رییس جمهور درمورد میزان تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ایران در سال 85 دو برابر سال 84 و چهار برابر سال 83 بوده است که مجموعاً در پنج ماهه‌ی اول امسال این میزان تقاضا دو برابر کل تقاضاهای سال 85 است. در همین زمینه می‌توان گفت ایران با توجه به همه‌ی شاخص‌ها و معیارها امن‌ترین کشور جهان است و مراجعه برای سرمایه‌گذاری به صورت روزافزون وجود دارد که حتی به لحاظ زیرساخت‌ها قادر نیستیم پاسخگوی همه‌ی این تقاضاها باشیم اما هر روزه موافقتنامه‌های جدید را جهت سرمایه‌گذاری در ایران با کشورهای مختلف جهان مبادله می‌کنیم.

رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ی الحیات که پرسید آیا آوردن سایت‌های نطنز زیر نظر آژانس و صدور ویزای یکساله‌ی نامحدود به معنای قبول اجرای پروتکل احقاقی است، گفت: ویزای یکساله نشانه‌ی ویزای یکساله است، بازرسی‌ها طبق مقررات انجام می‌شود، ما هیچ چیزی خارج از مقررات رسمی را نمی‌پذیریم، چارچوب همکاری‌های ما صادقانه است پروتکل الحاقی دنیای دیگری است که مورد نظر ایران نیست.

همچنین رئیس جمهور در پاسخ به این خبرنگار که پرسید آیا بحث همکاری ایران و عربستان در مورد عراق شامل لبنان نیز خواهد شد، اظهار داشت: ما علاقه‌مند به همکاری هستیم، باید همسایگان با هم همکاری کنند تا منطقه اداره شود. تاکید می‌کنم نیاز به مهمان ناخوانده نداریم. در مورد لبنان هم باید اجازه دهیم ملت لبنان خودشان تدبیر کنند و دوستان ملت لبنان کمک کنند. خودشان تصمیم بگیرند این بهترین حالت است.

خبرنگار فایننشیال تایمز پرسید، شما که بحث از پر کردن خلا قدرت در منطقه می‌کنید تا به حال شاهد همکاری معناداری میان ایران و عربستان و کشورهای منطقه نبوده‌ایم چگونه می‌خواهید در همکاری این خلا قدرت را پر کنید؟ گفتید پرونده‌ی هسته‌یی ایران خاتمه یافته است این به چه معنا است؟ آیا منظورتان این است که امکان تعلیق وجود ندارد؟

رییس جمهور در پاسخ به پرسش این خبرنگار تصریح کرد: بحث تعلیق که از اول وجود نداشت، ما از آن شرایط عبور کردیم، به ده‌ها دلیل از نظر من پرونده‌ی ایران تمام شده است، دلیلی نمی‌بینم وقت یا انرژی به این موضوع اختصاص دهیم، اگر دیگران می‌خواهند این کار را بکنند مشکل خودشان است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اینکه همکاری تا به حال وجود نداشته است، به این معنی نیست که اصولا نمی‌تواند همکاری اتفاق بیفتد. من اینجا اعلام آمادگی کردم و خبر ایجاد خلا قدرت را دادم. این خلا به وضوح مشاهده می‌شود. رفتارهای آنها بچگانه شده است و دیگر قادر نیستند هیچکدام از مسائل منطقه را حل کنند. چون نگاهشان غلط است. چند ماه صبر کنید ببینید. تحت فشار، دولت عراق هم با شکست مواجه خواهد شد. لابد آن زمان هم خواهند گفت: می‌خواهیم ملت عراق را برکنار کنیم!

احمدی‌نژاد گفت: هر کسی به آنها مشورت می‌دهد می‌خواهد آنها را بیشتر به باتلاق فرو ببرد، تعجب می‌کنم چرا نمی‌فهمند. سوال ما این است که پنج سال یک ملت را اشغال کردید چه حاصلی جز کشتار داشتید، چه کسی مقصر است، ملتهای منطقه حقوق‌شان را مطالبه خواهند کرد و کسانی را که اشتباهاتی علیه ملتها تکرار کنند، محاکمه خواهند نمود. آیا آنجا عقلی در حکومت نیست؟ آیا مشاوران آنها مغرض یا جاهلند؟

خبرنگار دیگری پرسید، رییس جمهور فرانسه آقای سارکوزی گفته است اگر ایران برنامه‌ی هسته‌یی خود را ادامه دهد، احتمال حمله وجود دارد، این سخن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رییس جمهور کشورمان گفت: ارزیابی ما این است که ایشان تازه آمده‌اند و هنوز سرد و گرم را نچشیده‌اند و متوجه این مفاهیم نیستند. این حرفها برای ما فاقد ارزش سیاسی هستند که ما حتی نمی‌خواهیم به آن فکر کنیم، البته باید گفت ایشان گفته‌اند می‌خواهند مسائل را با گفت و گو حل کنند و فکر می‌کنم اصل حرفشان این است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته قبل از سفر به سازمان ملل اعلام کردم حاضر به مناظره با رییس جمهور آمریکا هستم، گفت: من گفتم که با بوش درخصوص مسائل جهان مناظره می‌کنم و یکی از موضوعات مساله‌ی عراق است. البته مشاورین ایشان توصیه کردند که از این کار خودداری کند.

وی افزود: مساله‌ی عراق در حد سفیر هم می‌تواند حل شود. شرط این است که مصمم باشند که مسائل عراق حل شود. اگر می‌خواهند بازی کنند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

احمدی نژاد ادامه داد: سایه‌ی انتخابات آمریکا بر سیاست‌های این کشور سنگینی می‌کند. آنها برای کسب رای حاضر به کشتن سربازان خود و ملت عراق هستند. اگر بخواهند می‌شود مسائل ساده‌تر حل شود.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره‌ی تعلل روس‌ها در تکمیل نیروگاه بوشهر چیست، گفت: در ملاقاتی که با آقای پوتین داشتم او گفت نیروگاه را طبق برنامه‌ تمام خواهند کرد و فکر می‌کنم این کار را خواهند کرد.

رییس جمهور درباره‌ی پیشنهاد قوه‌ی قضاییه برای ایجاد رایزنی‌های حقوقی در سفارتخانه‌ها گفت: ما از حضور رایزنی‌های قضایی استقبال می‌کنیم. در سفرهای خارجی با ایرانیان ملاقات‌هایی داشتیم و در برخی از سفرها هم وزیر دادگستری همراه ما حضور داشت و به مشکلات ملت ایران در خارج از کشور نیز رسیدگی کردیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایجاد رایزنی‌های حقوقی و قضایی درتمام سفارت‌خانه‌ها لازم نیست، تصریح کرد: البته این مسئله را دنبال خواهیم کرد، چون این بحث در جهت ایجاد رفاه در جهت دفاع از حقوق شهروندان است و ما موظفیم از حقوق تمام شهروندان دفاع کنیم.

در ادامه‌ی نشست، رییس جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ژاپن درخصوص تقاضای ساخت فیلم درمورد احمدی‌نژاد از سوی اولیور استون تصریح کرد: من به طور اصولی مخالفتی با این کار ندارم ولی چارچوب آن باید با همکاران ما هماهنگ شود. 

وی درمورد سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه فکر می‌کنید جو جهان و قضاوت مردم جهان درخصوص شخصیت شما چگونه است، گفت: من هیچ وقت به خودم فکر نمی‌کنم زیرا عضو کوچکی از ملت ایران هستم و زبان و بیان ملت. البته ملت ایران یک ملت بزرگ و با فرهنگ است و چون فرهنگ ایران یک فرهنگ توحیدی و انسانی است به دلیل فطرت توحیدی و انسانی بشر، بسیار در سطح جهان پر جاذبه است.

رییس جمهور در پاسخ به سوال این خبرنگار که پرسید اگر یک روز هیچ مشغله‌ی کاری نداشته باشید علایق و تفریحات شما چیست، اظهار داشت: من عضو هیات علمی دانشگاه هستم و کارمند دانشگاه. طبیعتا اگر فراغتی از مشغله‌ی کاری باشد به کار دانشگاه و تحقیق و مطالعه و پژوهش می‌پردازم. هم‌چنین مانند بقیه‌ی مردم ایران تفریحاتی مانند ورزش، کوهنوردی و... دارم.

در ادامه خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران سوال خود را اینگونه طرح کرد:

"سلام علیکم، از طرف خود و همکارانم در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیمه شعبان، میلاد منجی عالم بشریت، عدالت گستر جهان و روح ایمان و تجلی قرآن حضرت بقیة‌الله العظم امام زمان (عج) و هم‌چنین هفته دولت را به جنابعالی و همکارانتان در هیات دولت تبریک عرض می‌کنم.

جناب آقای رییس جمهور، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر شما و اعضای هیات دولت ضمن برشمردن ویژگی‌ها و تلاشهای دولت نهم نگاه به مسائل فرهنگی را در خور توجه بیشتری دانستند و از مظلومیت مسائل فرهنگی سخن گفتند و با توجه به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور به اعتقاد کارشناسان به این حوزه فرهنگ مربوط است، برنامه‌های جنابعالی برای تلاش و کار بیشتر و توجه به دغدغه‌ی بجای مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی چیست؟ هم‌چنین خبرنگار ایسنا پرسید: با توجه به تفاهم صورت گرفته میان ایران و آژانس و تایید همکاری‌های ایران از سوی آژانس، درخصوص رفع ابهام از آزمایش‌های پلوتونیوم، که در چند سال گذشته دست‌آویز دولت‌های غربی خصوصا آمریکا برای جوسازی و تبلیغات علیه ملت و دولت ایران قرار گرفته بود، انتظار ایران از آژانس و جامعه‌ی بین‌المللی در قبال چنین همکاری‌هایی چیست؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: در موضوع فرهنگی دولت در کلان مسائل فرهنگی سرمایه‌گذاری زیادی کرده و امروز روحیه‌ی امید، خودباوری، عشق به تلاش و کار و سازندگی در بین ملت به ویژه در میان جوانان بسیار بالا است. البته در مسائل جزئی و عملیاتی ریز، دولت باید سرمایه‌گذاری بیشتری کند، ضمن اینکه اصولا به دلیل پایه‌ای بودن فرهنگ و اینکه رابطه‌ی فرهنگی رابطه‌ی بین ملت‌ها را تقویت می‌کند، توصیه رهبری صحیح بوده و دولت حتما در نگاه به آینده در بخش فرهنگی سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد.

رییس جمهور درمورد سوال دیگر خبرنگار ایسنا درخصوص مسائل هسته‌یی اظهار داشت: ما از ابتدا عضو آژانس بوده‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم. آژانس به سمتی حرکت ‌کند که جایگاه خود را به عنوان یک نهاد حقوقی تثبیت کند و باید رسیدگی و نظارت آژانس جنبه‌ی حقوقی و قانونی داشته باشد و سیاسی شدن آن، آژانس را از کارکرد اصلی‌اش دور می‌کند.

وی ادامه داد: آژانس باید تقویت شود و معتقدیم باید کار خود را با قدرت انجام دهد و آن را با اطمینان پیش ببرد و خواسته‌ی ما این است که آژانس مقتدر باشد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر انتشار برخی اخبار از سوی بعضی محافل امنیتی در منطقه و رسانه‌ها که بحث نگرانی برخی کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس درمورد بسته شدن تنگه‌ی هرمز از سوی ایران در شرایط خاص را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: این اخبار غیرمستند است و تشکیل تنش در دستور کار هیچ کس نیست. ملت ایران قادر است از منافع خود به طور قاطع دفاع کند و فکر می‌کنم پشت این اخبار کارتل‌های نفتی باشند که سعی می‌کنند با طرح این مسائل قیمت نفت بالا مانده و در این بین به منافع خود برسند. به هر حال حرف‌های بی‌اساسی است که می‌گویند و خیال می‌کنند باید حرفی بزنند که انعکاس داشته باشد اما تمام این موارد مطرح شده بی پایه و اساس است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از تحقق اهداف دولت نهم چیست، گفت: دولت نهم تمام وقت و توان خود را برای خدمت به مردم به کار برده و طرح‌هایی که برای پیشرفت کشور داشته است با تمام توان جلو برده و ادامه خواهد داد.

وی در این راستا مقایسه‌ای بین عملکرد برنامه‌ی اول تا سوم و همچنین تحقق برنامه‌ی چهارم کرد و گفت:‌ این مقایسه بیانگر عملکرد مناسب دولت نهم است.

رییس جمهور در پاسخ به سوال به خبرگزاری مهر در مورد تغییر و تحولات در کابینه دولت نهم و آیا اینکه این تغییرات ادامه خواهد داشت یا نه گفت: ‌یکی از کارهای این دولت قالب شکنی است.

وی با بیان اینکه دولت دراین تغییرات حقوق ملت و منافع ملی را در نظر می‌گیرد، گفت: تیم دولت مثل یک تیم فوتبال است و رییس جمهور رییس یک تیم گروهی است که صحنه را می‌بیند و با توجه به موقعیت و ارزیابی خود آرایش تیم را تغییر می‌دهد. در این تغییر ممکن است تعدادی از افراد برای رسیدن به هدف تیم توسط مربی تغییر کنند. مربی ممکن است تاکتیک خود را عوض کند ولی هدف همان رسیدن به اهدافی است که مشخص شده است. در راستای رسیدن به هدف ممکن است بعضی‌ها از زمین بیرون بیایند و آدم‌های جدیدی جایگزین آنها شوند البته این به این معنا نیست که افرادی که عوض شده‌اند آدم‌های بدی هستند یا خدایی نکرده کم تلاش بودند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه، این ملت برای ما اصل است گفت: ما هیچ وقت نمی‌گوییم که اشتباه نداریم ولی سعی می‌کنیم بهترین تصمیم‌ها را بگیریم و همانطور که گفتم منافع ملت و خدمت بهتر و بیشتر به مردم برای ما اصل است.

وی گفت: تغییر و تحولات چیز بدی نیست و در برخی از اوقات تغییر و تحولات باعث می‌شود که کارها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. من تصور می‌کنم که ملت ایران از تغییرات خوشحال هستند و این تغییرات باعث می‌شوند که نفرات تازه نفس به میدان بیایند و با سرعت بیشتری اهداف را محقق کنند. هدف اعضای دولت نهم و حتی آنهایی که در مسوولیت‌هایشان جابجا شدند خدمت به مردم است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که پرسید در یکی از نشریات سوئدی توهینی به ساحت پیامبر (ص) شاهد بودیم واکنش دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی به این اقدام چیست و کشورهای اسلامی برای انسجام هرچه بیشتر باید چه کاری انجام دهند، گفت: باید گفت پشت صحنه‌ی این مسائل نوعا صهیونیست‌ها هستند. آنها دین ندارند و دین یعنی اعتقاد به دیگران و دوستی با ملت‌ها اما هرجا این‌ها هستند، جنگ است، آنها در دنیا بسیار ظلم می کنند،‌ اقلیتی هستند که کل‌شان در دنیا ده هزار نفر نیست اما یک حزب سازمان یافته زیرزمینی هستند که نمی‌خواهند در دنیا بین ملت‌ها صلح ودوستی وجود داشته باشد. توهین به پیامبر اسلام توهین به همه‌ی پیامبرهاست. همه‌ی پیامبران به وجود پیامبرآخر گواهی دارند.

وی افزود: ظن قوی دارم که صهیونیست‌ها پشت این قضیه هستند، آنها می‌خواهند آبروی اروپا را ببرند، حیات آنها در جنگ و عداوت است، اگر دنیا آرام باشد مردم دنیا ریشه‌ی صهیونیست‌ها را می‌کنند. اگر ملت‌ها بتوانند حرفشان را بزنند آنها را از اروپا بیرون می‌اندازند.

احمدی نژاد تاکید کرد: این کارها هیچ ارزشی ندارد، یک آدم احمقی آمده است دهانش را باز کرده و لجن پراکنی کرده است. از نظر من به شخصیت مردم سوئد هیچ آسیبی وارد نمی شود. مردم سوئد هم از عاملان این کارها متنفرند. آنها هم مذهبی هستند، این اقدامات آن چنان اهمیتی ندارد که دولت‌های اسلامی بسیج شوند و این اقدامات نمی‌تواند به شخصیت پیامبر اسلام آسیب بزند.

همچنین رییس جمهور در پاسخ به این خبرنگار در رابطه با تمهیدات دولت برای کاهش تورم گفت: کل سیاست‌های دولت انجام کارهای زیربنایی است. 40 سال است که دولت‌های ما با مساله تورم دست به گریان هستند. دولت در صدد است این مسیر را به طور زیربنایی و درست طی کند، دولت در بخش‌های مختلف برنامه‌ی روشن داده است که آمارها نیز نشان دادند این برنامه‌ها درست هستند. انشاء الله آثارش به زودی نشان داده خواهد شد.

خبرنگار فارس پرسید، آژانس انرژی اتمی دیروز اعلام کرده است پرونده ایران در مورد پلوتونیم را مختومه اعلام کرده‌اند و نظر شما در این رابطه چیست و همچنین مجلس اعلام کرده است منتظر ارائه برنامه چهارم توسعه از سوی دولت است، شما چه زمانی این برنامه را به مجلس خواهید برد.

احمدی نژاد در پاسخ به فارس گفت: آژانس که هدف سیاسی ندارد. اسناد را بررسی می کند، نظارت می‌کند، ایران انحرافی در مسائل خود ندارد، ما هم ترسی از دنیا نداریم. ما به همه‌ی تعهدات بین‌المللی پایبند بودیم و از آژانس هم حمایت می‌کنیم که کارکرد خود را انجام دهد. نباید امور آژانس دست قدرت‌ها باشد، قدرت‌ها باید اجازه دهند که آژانس کار خود را انجام دهد که این مسیر، مسیری خوبی است که آژانس انتخاب کرده است. کشورهای دنیا هم همین شخصیت را می پذیرند و درست آن هم همین است.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در رابطه با زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: انتظار چیز خوبی است و بد نیست. مجلس برنامه‌اش شلوغ است در تابستان دو، سه مورد 15 روزه تعطیل‌اند اما دولت که تعطیلی ندارد.

وی گفت: بودجه را هم هماهنگ می‌کنیم، فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد.

کد خبر 30080

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز