سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری‌اسلامی ایران در پیامی رهبران آفریقا را به انسجام در برابر زورگویی‌های قدرتهای جهانی فراخواند.

به گزارش ایرنا، در این پیام که صبح روز سه شنبه(12 تیر) توسط مهدی مصطفوی، قایم مقام وزیر امورخارجه ایران، تسلیم "آلفا عمر کناره"، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا شد، رییس جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه آفریقا را "نماد خواست ملتها و اراده و مدیریت قوی رهبران مبارز و استقلال طلب این قاره" دانست.

احمدی‌نژاد تلاشهای اتحادیه آفریقا را در جهت اتخاذ مواضع مستقل در قبال تحولات و مسایل مهم قاره‌ای و جهانی، نشانه خردمندی و دور اندیشی رهبران آفریقا دانست.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به ظرفیتها و استعدادهای کم نظیر قاره آفریقا افزود، "آفریقا فقیر نیست، بلکه مظلوم واقع شده است و ظلم تاریخی و مضاعفی که دیگران درباره این قاره روا داشته‌اند، باعث محروم شدن ملتهای آفریقایی طی دهه‌ها و بلکه قرنها شده است."

احمدی نژاد در بخشی دیگری از پیام خود با اظهار تاسف از رفتار کشورهای سلطه‌گر و استعمارطلب با ملتهای آفریقایی افزود، امروز آفریقا برای تامین امنیت و غلبه بر مشکلات خود نیازمند وحدت، انسجام و تنوع بخشی به طرفهای همکاری و انتخاب دوستان واقعی است.

رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار اطمینان کرد، بدون تردید اتخاذ و اعمال چنین سیاستی، توطئه وابستگی ملتها و تحمیل خواسته های زورگویان را بی‌اثر و درد مظلومیت تاریخی را درمان خواهد کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه جهان شاهد زورگوییها و بی‌عدالتهای زیادی در روابط بین ملتها می‌باشد، گفت: زورگویان با نادیده گرفتن حقوق مسلم دیگران در عرصه‌های مختلف، در تلاشند تا پیشرفت ملتها را محدود نمایند.

رییس حمهوری اسلامی ایران افزود: رفتار تبعیض‌آمیز و غیر قانونی قدرتهای بزرگ در قبال برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و سوء استفاده از جایگاه و ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل، آن هم برای تامین اهداف و منافع خاص خود، حاکی از خصلت زورمدارانه این قبیل قدرتها در تعامل با کشورهایی است که مشی مستقل و آزادی خواهانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد، به فضل الهی دوران این رفتار غیرانسانی رو به پایان است و مرتکبان آن جز پشیمانی سودی نخواهند داشت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی و یاور ملت‌های آفریقایی بوده است، افزود: ایران درصدد است، روابط خود را با کشورهای آفریقایی و اتحادیه آفریقایی تداوم بخشیده و در حد ممکن گسترش دهد و علیرغم محدویت‌های اعمال شده توسط زورمندان علیه خود، به عنوان یک دوست واقعی در برنامه‌های توسعه آنان شرکت نماید.

کد خبر 25706

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز