جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همهشری آنلاین: محور‌های مهم فعالیت دو ساله دولت نهم " (شهریور 1384- شهریور 1386) منتشر شد. متن کامل این گزارش به شرح ذیل است

به جای مقدمه:

دولت اسلامی نهم در روز دوم شهریور 1384 موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی گردیده و فعالیت خود را ـ بدون چهار وزیر ـ‌ آغاز نمود.

از آن زمان حدود 700 روز می‌گذرد. بحمدا... در این دوره زمانی دولت، با پشتوانه رهبری معظم انقلاب اسلامی و حمایت مردم موفق به فعالیتهایی گردیده که اکثر آنها در نوع خود کم‌نظیر و یا بی‌نظیر بوده و در مقایسه با دوره‌های زمانی مشابه فعالیت دولتها بسیار چشمگیر می‌باشد.

در دنیای کنونی و در تحلیل مقایسه‌ای رابطه دولت ـ ملت، دو نوع رابطه از هم باز شناخته می شوند . یک نوع دولت رأس محور و دیگری دولت قاعده محور . در نوع اول راس قدرت مبنا قرار می‌گیرد اما در نوع قاعده که همان جامعه و ملت است مبنا و مدار همه قرار می گیرد .
با عنایت به رویکرد مردمی و قاعده محور دولت نهم و همگرایی آن با اصل و ذات انقلاب اسلامی و براساس 4 اصل اساسی مهرورزی ، خدمتگزاری ، عدالت محوری و تعالی و پیشرفت ، این دولت را باید در راستای زندگی جمعی و حکومتی امیرالمومنین (ع) و به تعبیر امروزی در نوع دوم رابطه یعنی دولت قاعده محور تعریف کرد .

برخی رویکرد های اصلی و محوری دولت به شرح ذیل است :

الف ـ رویکرد کلان سیاسی ،‌اجتماعی و فرهنگی در دولت نهم:
رویکرد کلان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ،‌دولت نهم با استراتژی و راهبرد انجام سفر‌های مستمر دولت به استانها و تمامی شهرستان‌های کشور ، به منظور برقراری رابطه دولت با مردم و از بین بردن شکاف بین دولت و مردم ،‌آشنایی با مشکلات و دغدغه‌های مردم ،‌پیگیری و تسریع در حل مشکلات مردم و اجرای طرح‌ها و پروژه ها و ... تجلی پیدا کرده است .

برخی از رویکرد‌ها به این شرح است:

1- گفتمان خدمت و فرهنگ خدمت رسانی : از رویکرد‌های مورد تاکید و پیگیر مجموعه دولت ، برنامه ریزی جهت افزایش کیفی و کمی فرهنگ خدمات رسانی به مردم بوده است . در این دوره تلاش گردیده در این راستا با دوری از منازعات بدون حاصل سیاسی و حزبی ، جهت پایدار نمودن آرامش سیاسی در جامعه زمینه تسلط فضای کار و خدمت را فراهم نماید . افزایش قابل توجه ساعات فعالیت بدنه مدیریتی دولت ،‌برنامه ریزی جهت دخیل شدن بدنه کارشناسی استانی و ملی دستگاه‌ها در فرآیند تصمیم گیری ها ، انجام منظم سفر‌های منطقه‌ای وزراء و معاونین رئیس جمهور و دیگر همکاران آنها بعلاوه سفر‌های منظم پایان هفته هیات وزیران هر دو هفته یکبار موجب شد فضای عمومی جامعه و همچنین ساختار دولت به جای فضای ملتهب و غیر کاری فضای آکنده زا روحیه کار و تلاش و فرهنگ خدمت باشد.

2- مردم محوری: دولت نهم این افتخار را برای خود محفوظ می داند که در برنامه ریزی های خود هرگز به دنبال ترجیح منافع گروه‌ها ،‌دسته‌ها و اقشار خاص و ویژه به منافع عامه مردم نبوده و " مردم محوری" را به عنوان آموزه‌ای دینی و اعتقادی سرلوحه خدمات خود قرار داده است . دولت در این راه با نامهربانی‌های متعددی نیز روبرو گشته است . اما بر این اعتقاد راسخ باور دارد که آثار مبارک این رویکرد در تصحیح برخی جهت گیری‌های پیشین اجرایی و نزدیک تر کردن رابطه " دولت ملت " در تداوم عزت مندی نظام ظهور و بروز مناسبی را پیدا خواهد نمود.

مبنای "مردم محوری" موجب شده است مجموعه دولت با غنیمت شمردن فرصت کوتاه تصدی اجرایی خود نسبت به برنامه ریزی جهت بردن دولت به اقصی نقاط کشور با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار اقدام نماید. دولت نهم در این سفرها که از آغازین ماههای استقرار دولت آبان ماه 1384 آغاز شده است موفق شده‌اند در تمامی سفر‌های دوره‌ای استانی خود تشکیل جلسات هماهنگی متعدد و هزاران ساعت کار کارشناسی و تصمیم سازی با حضور مسئولین و کارشناسان استانی و دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جلساتی نیز با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از استانهای مورد سفر با مردم شریف شهرستان‌های مختلف کشور با همراهی جدی و فعال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دیدار نموده و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوند.

3- عدالت محوری: عدالت محوری در همه عرصه‌های حوزه فعالیت دولت از جمله هدایت منابع بانکی به مناطق محروم در جهت ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی ، کاهش نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی، افزایش حقوق کارکنان دولت ، ‌معلمان و بازنشستگان ، کاهش نرخ تورم ،‌واگذاری سهام عدالت ،‌حمایت از بخش خصوصی ، سرمایه گذاری تولید و کارآفرینی ،‌اجرای اصل 44 با رویکرد واگذاری‌ها با اقشار مردم و نه صاحبان نفوذ ،‌توزیع عادلانه منابع و ثروت در بین همه اقشار جامعه و مناطق ، برخورد با رانت خواران اقتصادی و نظارت به منظور پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و ...

4- عرصه سیاست خارجی: سیاست خارجی نیز ابتکار عمل و دیپلماسی قوی و موثر ریاست محترم جمهور باعث همگرایی بسیار از کشور ها در مقابل زورگویی‌های استکبار جهانی و عقب نشینی تدریجی آنان در عرصه روابط بین‌المللی شده و موج گسترد‌ه‌ای از اسلام خواهی و عدالت طلبی را در سطح جهان بویژه کشور‌های اسلامی در پی داشته است.

مقاومت و ایستادگی دولت نهم در حراست از حقوق مسلم مردم ایران برای استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای هم در داخل و هم در خارج از کشور با استقبال و واکنش بسیار مثبت ملت‌ها همراه بوده است.

در ماجرای هسته ای ،‌دولت با کمک دیگر مجموعه‌های نظام بالاخص مجلس شورای اسلامی موفق گردید مجموعه اقداماتی که آخرین روز‌های دولت گذشته برای راه اندازی مراکز هسته‌ای به تعویق افتاده بود را گسترش داده و در کنار فعال نمودن تعاملات دیپلماتیک و افزایش رایزنی ها در سطوح منطقه‌ای و جهانی ، با قدرت به استیفای حقوق هسته‌ای ملت ، ‌بازگشایی مراکز هسته‌ای تعطیل شده در کشور ،‌تکمیل و تثبیت چرخه سوخت هسته‌ای و راه اندازی بخش های جدید در این حوزه بپردازند . اتخاذ رویکرد‌های فعال در عرصه دیپلماسی با باور به ضرورت "تامین عزت ملی " از دیگر گزینه‌های انتخاب شده در سال ابتدایی دولت نهم بود . مکاتبه با روسای جمهور کشور‌های بزرگ جهان ،‌طراحی و بیان ایده هایی چون "گفتگوهای حقوق بشری با غرب" ، "خدشه‌ به باور های بی پایه مجموعه استکباری جهان چون لوکوهاست"، فعالتر نمودن سطح مناسبات با کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین و بسیاری از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و تشکیل ستاد کشور‌های توسعه‌ای جهت هماهنگی دستگاه‌ها به همین منظور، ‌از دیگر تلاش‌های صورت گرفته در این راستا می‌باشد.

از جمله اثرات موفقیت آمیز این رویکرد "پر رنگ نمودن الگو محوری جمهوری اسلامی در جهان اسلام" بود. رویکرد عزتمند دولت نهم در عرصه خارجی موجب گردید مجدداً آموزه های حضرت امام راحل (ره) به عنوان آموزه‌های قابل تحقق در خارج نمودن ملل مسلمان از زیر یوغ استکبار مطرح گردد. این رویکرد نه تنها زمینه حفظ آرمانها را فراهم نمود بلکه موجب افزایش سطح تعاملات دیپلماتیک رئیس جمهور و دستگاه ها و افزایش سرمایه گذاری و صادرات گردید.

در این گزارش مختصر برخی نکات کارکردی و مقایسه‌ای عملکرد دولت اسلامی نهم که گزارش مختصر آن در سالروز انتخاب ریاست محترم جمهوری (سوم تیرماه) خدمتتان ارسال شده بود، تقدیم می‌گردد.

در این گزارش ابتدا برخی محورهای قابل توجه در فعالیت دولت که قابلیت استفاده عمومی در سخنرانیها و مصاحبه‌های هفته دولت را دارد تقدیم شده و سپس برخی ملاحظات و پیشنهادات درخصوص شرکت در نمازهای جمعه سراسر کشور تقدیم حضور می‌گردد.
همچنین گزارش عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولت و استانداریهای مختلف نیز متعاقباً در جزوه جداگانه‌ای خدمتتان ارسال خواهد گردید.

برخی محورهای مهم فعالیت دولت در دو سال گذشته:

1ـ بی‌نظیرترین اقدام دولت اسلامی نهم موفقیت در سفر به کلیه مناطق کشور و دیدار با مردم دوردست‌ترین شهرها و شهرستانهای ایران است. در دوره دو ساله اول فعالیت دولت و رییس‌جمهوری به بیش از 336 شهرستان در 30 استان سفر انجام شده و جمعاً 6119 مصوبه برای عمران، آبادانی و سرعت بخشیدن به پیشرفت و حل مشکلات مردم به تصویب رسیده است.

2ـ رییس‌جمهور و دولت نهم تنها رییس‌جمهور و دولتی هستند که تاکنون در تاریخ ایران موفق به بازدید از همه شهرهای کشور و دیدار با مردم سراسر ایران شده‌اند.

3ـ در این مدت برای انجام سفرهای رییس‌جمهور بالغ بر 2300 ساعت پرواز و حضور در مناطق مختلف کشور صورت گرفته که بیش از دو برابر کل سفرها و دیدار‌های مردمی دولت‌های گذشته است.

4ـ از جمله نکات مهم سفرهای استانی رویکرد سوق دادن اعتبارات به مناطق محروم است به طوری که استانهای کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، زنجان و چهارمحال و بختیاری که از استانهای محرومند بیشترین اعتبار را دریافت کرده‌اند.

5ـ در طول 30 سفر استانی به منظور بسترسازی رشد و توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات با اولویت مناطق محروم برای مطالعه و احداث 124 طرح بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی و تولیدی، 215 شهرک صنعتی و 14 هزار و 528 واحد تعاونی اقدام شده است.

همچنین در بخش زیربنایی برای 236 پروژه راه اصلی و اتوبان، 33 فرودگاه، 64 خط راه‌آهن، 44 نیروگاه، 166 سد، 149 طرح فاضلاب شهری و روستایی و گازرسانی به 128 شهر و 4 هزار و 829 روستا تعهد شده که در حال اجرا می‌باشد.

6ـ دولت اسلامی نهم در زمینه برنامه‌ریزی جهت برخی از مشکلات لاینحل‌ کشور اقدام نموده است که برخی از آنها از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی پیشرفت کشور بوده و با به سرانجام رسیدن آنها مسیر حرکت و آینده کشور بسیار پرامید‌تر خواهد گردید.

از جمله این مسائل می‌توان به مسئله "مدیریت استفاده از سوخت" ، "برنامه‌ریزی جهت ساخت سالیانه 5/1 میلیون واحد مسکونی جهت رفع معضل مسکن" و "کمک به حل معضل اشتغال از طریق به صحنه آوردن مردم در بنگاههای کوچک" اشاره کرد.

7ـ برنامه‌ریزی دولت در طراحی کارت هوشمند سوخت که به باور بسیاری اقدامی ناممکن می‌نمود و سهمیه‌بندی بنزین موجب صرفه‌جوی حدود 50 هزار میلیارد تومانی در کشور گردیده که زمینه تکمیل نظام تأمین اجتماعی، تکمیل شبکه راه‌آهن کشور و افزایش قابل توجه ظرفیت پالایشگاهها و نیروگاههای کشور را فراهم خواهد نمود.

8ـ همچنین با برنامه‌ریزی دولت حجم ساخت مسکن به حدود 5 برابر متوسط دولتهای گذشته افزایش خواهد یافت و در طراحی 4 ساله عملاً با حذف قیمت زمین از مسکن، معضل حاد مسکن مرتفع خواهد گردید.

9ـ در زمینه اشتغال نیز بر اساس گزارش وزارت کار و امور اجتماعی در سال 85 بیش از 760 هزار طرح با اعتباری حدود 10 هزار میلیارد تومان در بخش بنگاههای اقتصادی زودبازده ساماندهی و به بانکها ارسال شده و بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها و طبق آمار مرکز ایران با وجود آنکه در سال حدود یک میلیون و 200 هزار متقاضی جدید به بازار کار اضافه می‌شود نرخ بیکاری نه تنها تثبیت شده، بلکه در 17 استان کشور کاهش یافته و جمعاً نیز در بهار 1386 با 03/0 درصد کاهش به 2/11 رسیده است.

10ـ با وجود آنکه در دوره پیک رشد جمعیت جوان و تقاضای کار هستیم، نرخ بیکاری جوانان میان 15 تا 29 ساله که در سال 1383، 24 درصد بود هم اکنون به 23 درصد کاهش یافته و با طرح‌های دولت این کاهش باز هم ادامه خواهد یافت.

11ـ حجم کار عمرانی دولت نهم در سال 85 به نسبت سال 83 بر اساس آمار 242 درصد رشد داشته که بالاترین نسبت حجم افزایش در دو دهه اخیر است. یعنی میزان کار عمرانی از عدد پنج هزار و هفتصد و پنجاه (5750) میلیارد تومان در سال 83 به هجده هزار و پانصد (18500) میلیارد تومان رسیده است.

12ـ در حوزه سیاست خارجی نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. با وجود فشارهای بسیار زیاد خارجی دیپلماسی ایران یکی از موفقیت‌ترین دوره‌های خود را سپری نموده است. در زمینه هسته‌ای با وجود انواع فشارها نه تنها نتیجه‌ای عاید غرب نشده بلکه در این زمینه پیشرفت‌های شگفت‌آوری حاصل و ایران به جمع 10 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای پیوسته است. همچنین بیش از 1000 تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه جدید با بیش از یکصد کشور جهان در این دوره منعقد شده است.

در این دوره تنها رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به بیش از یکصد کشور اسلامی سفر نموده‌اند و تحرک بی‌نظیری برای خنثی‌سازی توطئه‌های غرب صورت گرفته است.

نگاهی به برخی آمار‌های مقایسه‌ای در خصوص عملکرد دولت نهم

** نظام بانکی و بودجه
1- برای اولین بار در طول تاریخ کشور تلاش دولت برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نتیجه داده و در حالی که در سال 83 (سال آخر کاری دولت هشتم) سهم نفت 9/62 درصد از بودجه بود. این رقم با بیش از ده درصد کاهش در سال گذشته به 52 درصد کاهش یافته و در سال 86 به زیر 50 درصد خواهد رسید که برای اولین بار در تاریخ کشور است.

2- آمارهاى رسمى بانک مرکزى نشان مى دهد با اجراى طرح کاهش نرخ سود بانکى در سال هاى 84و 85در ده ماهه نخست سال گذشته حجم سپرده هاى بخش غیردولتى نزد نظام بانکى کشور با 29درصد افزایش از رقم 112هزار میلیاردتومان فراتر رفته است و همچنین این اقدام ضمن کاهش شبهه ربا در برخی عملیات های بانکی، موجب به وجود آمدن سودی 17 هزار میلیارد تومانی برای بانکها شده است.

3- میزان اعطای تسهیلات بانکها به مردم در دوره دولت نهم با بیش از صددرصد افزایش در زمینه بنگاههای کوچک و زودبازده در سال 1385 به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

4- افزایش ضریب حقوقی کارکنان دولت و فرهنگیان به میزانی بیش از نرخ تورم از جمله اقدامات مهم دولت برای افزایش قدرت خرید این قشر بود. به طوری که ضرایب حقوقی کارکنان دولت حدود 14 درصد و ضرایب حقوقی کلیه فرهنگیان حدود 5/16 درصد در سال 1385 افزایش پیدا کرد و این رقم برای اولین بار با طرح افزایش پلکانی معکوس برای کارمندان دارای حقوق پائین در سال 1386 تا 80 هزار تومان در ماه افزایش حقوق را در پی داشت.

5- میانگین نرخ تورم (افزایش سالیانه 310 قلم کالا و خدمات) در دوره 8 ساله ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی 3/25 درصد بود. این عدد در دوره دولت آقای خاتمی نیز 8/15 بوده است. این رقم در سال 85 به 6/13 درصد کاهش یافت که کمترین میزان به نسبت دوره 16 ساله روسای جمهور قبل بود.

6- برای اولین بار پس از جنگ ، دولت در بودجه جلوی افزایش هزینه های مصرفی و جاری را گرفت و برای اولین بار نسبت بودجه عمرانی را گسترش داد .

7- نسبت مالیات اخذ شده به تولید ناخالص ملی در سال 1384 و 1385 به ترتیب 8 و 8/7 درصد است که در مقایسه با اهداف برنامه چهارم 7 و 6 درصد رشد قابل توجهی را نشان می دهد .

8- از میان سه شاخص عمده عملکرد بخش مالیاتی ( نسبت مالیات به هزینه‌های جاری دولت ، مالیات به تولید ناخالص داخلی و متوسط رشد ) دولت فعلی در 18 سال اخیر و دوره سه رئیس جمهور رتبه اول را دارا می باشد .

همچنین سهم در آمد مالیاتی از کل منابع عمومی بودجه در سال 86 به حدود 50 درصد منابع کل بودجه افزایش یافته که بی سابقه می‌باشد .

** بخش کشاورزی و دام
1- در حوزه جهاد کشاورزی طی سال 1385 اهداف پیش‌بینی شده به میزان کامل محقق شده و میزان تولید محصولات کشاورزی برای اولین بار در تاریخ کشور به 2/100 میلیون تن رسید که رکوردی تاریخی محسوب می‌گردد خرید نقدی گندم یکی ازمعضلات بخش کشاورزی سال‌های اخیر این بوده است که کشاورزان ماه‌ها پس از تحویل محصول، پول خود را دریافت می‌کردند که این تأخیر در سالهای دوره دولت گذشته به سه سال می‌رسیدو بار اصلی هزینه تولید همواره بر دوش کشاورزان سنگینی می‌کرد. در دولت نهم برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی ایران طرح خرید نقدی محصولات استراتژیک با اختصاص اعتبار معادل 10 هزار میلیارد ریال به اجرا درآمد که اجرای این طرح علاوه بر رضایت خاطر کشاورزان موجبات دلگرمی آنان شد. دولت نهم در سال جاری این طرح را از خرید نقدی گندم به خرید نقدی بیش از چهار محصول مهم کشاورزی که بالغ بر 95 درصد کل تولیدات کشاورزی را شامل می‌گردد تعمیم داده و در متوسط 72 ساعت مطالبات کشاورزان پرداخت می شود.

2- استمرار و پایداری خودکفایی در تولید گندم و صادرات: با مدیریت دولت در نیمه دوم سال 84 با وجود خشکسالی در 11 استان کشور با اعمال مدیریت و انتقال دانش فنی به مزارع، خود کفایی در تولید گندم به پایداری رسید و میزان خرید گندم 5% افزایش یافت و در سال 85 زمینه افزایش گندم فراهم شد به گونه‌ای که امسال ایران برای نخستین بار در سالهای اخیر به جمع صادرکنندگان گندم می پیوندد. با این اقدام دولت نهم، ایران را از مهم‌ترین خریدار خارجی گندم در جهان سال جاری به صادرکننده گندم تبدیل کرده است.

3- در سال 85 خرید 300 هزار تنی دانه روغنی انجام شد که با رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن گام بزرگی در جهت استقلال و خود اتکایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی بوده است.

4- برنامه‌ریزی گسترده که نتیجه آن مصونیت ایران در مواجه با آنفولانزای پرندگان بود از افتخارات دولت نهم برای کشاورزی و دامپروری ایران است. این در حالی است که در سال 84 و 85 مواردی از این بیماری در کشور‌های همسایه مشاهده شد و مشکلات بسیاری بر صنعت دام و مرغ این کشورها پدید آورد.

5- تولید 800 هزار تن گوشت قرمز، یک میلیون و دویست و سی و هفت هزار تن گوشت مرغ ، هفت میلیون و 179 هزار تن شیر و 758 هزار تن تخم مرغ از جمله اقدامات مهم دولت در راستای تامین امنیت غذایی بود که در نوع خود در سالهای گذشته کم ‌نظیر است.

6- ارزش افزوده بخش کشاورزی از 5/6 به 1/7 درصد در دولت نهم افزایش یافته که بالاتر از اهداف برنامه چهارم است . همچنین در سال 85 برای اولین بار دو میلیارد دلار صادرات کشاورزی از کشور صورت گرفت.

7- تنظیم بازار محصولات کشاورزی که گرچه بار مالی صد میلیارد تومانی برای حمل و نقل و پیش خرید را برای دولت به دنبال داشت ولی رضایت اکثر مردم را به دنبال داشت و موجب گردید برای اولین بار در دهه اخیر بازار در مناسبت‌های مهم برای مردم چون شب عید در قیمت محصولات باثبات باشد.

8- کاهش نرخ سود بانکی در بخش کشاورزی که با اعطای یارانه تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی امکان پذیر شد و در سال جاری عدد آن به نصف میزان الزام قانونی ـ 5 درصد ـ رسید، زمینه گسترش بخش کشاورزی و استفاده بهینه از پتانسیل‌های آن را فراهم آورده است .

9- دولت مبلغ سه هزار میلیارد تومان براى خرید تضمینى محصولات کشاورزى در سال جارى در نظر گرفته است که دو هزار و 500 میلیارد تومان براى خرید گندم و 500 میلیارد تومان تسهیلات بانکى براى خرید تضمینى سایر محصولات صنعتى کشاورزى در نظر گرفته شده است.

10- سرمایه گذاری‌های دولت در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1384 به میزان 2/53 درصد و در نه ماه 1385 نسبت به دولت مشابه سال قبل حدود 151 درصد افزایش داشت سهم بزرگی از آن افزایش بودجه ترویج کشاورزی است که اهتمام دولت به توسعه روش‌های نوین کشاورزی را نشان می دهد .

11- در زمینه تولید محصولات دامی نیز با افزایش حدود یک میلیون تن به نسبت سال 1384 مواجه هستیم که افزایشی بی‌نظیر است.

12- از دیگر کارهای مهم وزارتخانه در دوره دولت نهم کمک به احیای قنوات کشور بوده که بر این اساس بالغ بر 120 هزار متر مکعب افزایش آبدهی قنات‌ها حاصل شده که عایدات آن نصیب کشاورزان گشته است.

** بخش مسکن
1- ارائه طرح جامع مسکن: این طرح جامع ترین و کاملترین طرحی است که در سال‌های پس از انقلاب برای موضوع مسکن تهیه شده است. مهمترین محورهای آن نیز تهیه مسکن برای اقشار کم در آمد و مقاوم سازی ساختمان‌ها و بهسازی مناطق شهری و بحث حاشیه نشینی ها است و با اجرای این طرح برای اولین بار در دوره معاصر، دولت به صورت ریشه‌ای به سمت حل مسئله مسکن حرکت کرده است.

2- در دولت نهم نگاه ویژه‌ای به بازسازی مسکن روستایی شد و مقرر شد سالانه 200 هزار واحد مسکونی از 2 میلیون واحد مسکونی کم درآمد روستایی بازسازی شود که با دستور رئیس جمهور این تعداد به 300 هزار واحد افزایش یافت و برنامه‌ریزی و مطالعه برای افزایش این میزان به 500 هزار واحد مسکونی در حال انجام است. با این تدبیر یک اقدام ریشه‌ای برای جلوگیری از مهاجرت در روستاها در حال انجام است.

3- در دولت نهم تعیین محدوده شهرها در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که هم اکنون برای 164 شهر محدوده تعیین شده است. علاوه بر این با تمهیدات دولت نهم تا سال 1388 همه شهرهای کشور صاحب طرح جامع می‌شوند.

4- در نه ماهه سال 1385 سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری (به قیمت‌های جاری) با 1/10 درصد افزایش به 4/90 هزار میلیارد ریال بالغ گردید. رشد سرمایه‌گذاری مزبور نسبت به دوره مشابه سال قبل در شهر تهران 5/17 درصد و در شهرهای بزرگ 5/32 درصد بود.

5- با جهت گیری دولت و برنامه ریزی جامع وزارت مسکن در سال جاری برای تولید 5/1 میلیون واحد مسکونی هدف گیری شده است که تولید این میزان مسکن ظرف چهار سال موضوع مسکن را از حالت بحران خارج خواهد نمود .

6- از جمله اقدامات مهم دیگر وزارت مسکن طراحی حذف و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است که تاکنون در 10 شهر طرح‌های مربوطه تصویب و در حال اجرا می باشد. همچنین عرضه اوراق مشارکت و تخفیف‌های ویژه برای ساخت و ساز در بافت فرسوده از دیگر اقدامات برای بافت های فرسوده است که در استانهای مختلف تا 200 برابر منابع گذشته به این منظور اختصاص یافته است.

7- کل تسهیلات اعطایی بانک مسکن در این دوره با افزایش چشمگیر به 74 تریلیون و 154 میلیارد ریال رسیده است .

8- در زمینه بازسازی مناطق آسیب‌دیده و زلزله زده نیز از مجموع 162 هزار واحد مسکونی و تجاری شهری و روستایی آسیب‌دیده در سیل و زلزله‌های بم، زرند، قشم و لرستان بالغ بر 110 هزار واحد ساخته شده و بقیه نیز به سرعت در حال بازسازی است.

** بخش نفت و انرژی
با برنامه‌ریزی دولت برای اولین بار در تاریخ کشور به طور متوسط از این پس هر ماه یک طرح پتروشیمی و نفتی و گازی در کشور افتتاح خواهد شد.

1ـ 6/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری قطعی در حوزه گاز طی سال 85 انجام شد و این در حالی است که ارزش مجموع طرح های در دست اقدام در حوزه گاز بیش از 20 میلیارد دلار است تا پایان برنامه چهارم شرکت گاز برنامه گازرسانی به 9 هزار روستا 85 شهر و 1500 واحد صنعتی را در نظر دارد.

2ـ تا به حال 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی انجام شده و این درحالی است که در سال 85 حدود 3 میلیارد دلار جذب سرمایه در این منطقه صورت گرفته است که از تمامی سالهای مشابه در دولتهای گذشته بیشتر است.

3ـ تفاهم‌نامه 5 میلیارد دلاری صادرات گاز مایع ایران به اروپا هم از جمله دستاوردهای دولت نهم است که با کشور اتریش به امضا رسید.

4ـ تولید پتروشیمی ایران امسال به بیش از 30 میلیون تن می رسد و تا پایان برنامه چهارم به 58 میلیون تن که در دولت نهم سالانه 5/2 میلیارد دلار و تاکنون 5 میلیارد دلار سرمایه در این بخش جذب شده است که با سی درصد رشد ظرفیت بیشترین میزان تولید و صادرات پتروشیمی در سالهای اخیر است.

5ـ تاکنون در دولت نهم 38 میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب قرارداد‌های خارجی در بخش نفت و گاز جذب شده (بالاترین میزان در مقایسه با سالهای قبل) است.

6ـ مطالعات علمی در این دوره که منجر به کشف یک میدان بزرگ نفتی با ذخیره 6/1 میلیارد بشکه نفت در جا شده و همچنین توان تولید 650 میلیون بشکه طی سال جاری چشم انداز صنعت نفت ایران را روشن تر کرده است. بر اساس آخرین نتایج به دست آمده از سال گذشته تاکنون بیش از 5/6 میلیارد بشکه نفت درجا در ذخایر جنوبى کشور نفت کشف شده است.

7ـ سال 85یکى از درخشان ترین سال هاى جذب سرمایه گذارى درحوزه نفت بوده است به طورى که این میزان با وجود تحریم‌ها و فشارهای شدید بین‌المللی نسبت به سال 83   رشد داشته است.
8ـ در طول 16 سال قبل از دولت نهم جمعاً 110 هزار خودرو برای کاهش مصرف بنزین دو گانه سوز شده بود اما تنها در سال 85 دولت این رقم را به بیش از 400 هزار خودرو رساند .

9ـ تلاش جدی برای استفاده بهینه از ظرفیت پالایشگاههای موجود کشور آغاز شده و با برنامه دولت تا سال 1390 میزان ظرفیت تولید بنزین در کشور 127 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

10ـ از جمله برنامه‌های دولت که با همکاری وزارت نفت به ثمر رسیده است افزایش فوق‌العاده تعهدات عام‌المنفعه وزارت نفت در دولت نهم نسبت به سالهای قبل است که تنها در یک و نیم سال اول دولت میزان تعهدات این وزارتخانه برای کمک به مناطق محروم 364 درصد رشد داشته است.

** سهام عدالت و تعاون
در حال حاضر برای نخستین بار در تاریخ کشور از طریق اجرای ایده سهام عدالت بیش از 5 میلیون نفر از اعضای جامعه در 337 تعاونی شهرستانی در سراسر کشور عضویت یافته‌اند که با اعضای فعلی تعاونیها بیش از 7 میلیون نفر را شامل می‌گردد.

1ـ بررسى ها از وضعیت بازدهى سبد سهام عدالت حکایت از آن دارند که این سبد بیش از 10 درصد سود داشته و به ازاى هر ??? هزار تومان، ?? هزار تومان بازدهى به دست آورده و این در حالى است که پیش بینى مى شود دارندگان سهام عدالت علاوه بر پرداخت مبلغ سهام از محل سود سهام تا ?? درصد سود نیز دریافت کنند. اجراى طرح سهام عدالت اولین گام جدی یک دولت برای اعطای گسترده سهام دولتی به بدنه جامعه است که در دولت نهم به ثمر رسید.

2ـ در 16 سال قبل از دولت نهم جمعاً 3500 میلیارد تومان سهام به مردم واگذار شده بود که تنها در سال اول دولت نهم این رقم جمعاً ( از طریق فروش در بورس و سهام عدالت ) به 2650 میلیارد تومان رسید که حدود 80 درصد کل دوره 16 ساله دو دولت قبل است.

3ـ از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم چهار هزار و 89 تعاونی جدید ایجاد شد که در این راستا 110 هزار فرصت شغلی نیز بوجود آمد که تا 178هزار فرصت شغلی قابل افزایش است. این تعاونی‌ها بدون احتساب سهام عدالت با توجه به اعضای خود می‌توانند رشد بسیار مناسبی را برای یک و نیم میلیون عضو داشته باشند.

4ـ دولت نهم تاکنون در اقدام بی نظیر برای فعال نمودن تعاونی ها یک هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها داده است و هزار دوره آموزشی نیز برای تعاونی‌ها برگزار شده است.

5ـ در این دوره بیش از 25 هزار تعاونی تشکیل شده که بیش از 175 برابر عملکرد 22 ماه قبل از آن است.

** حوزه بازرگانی و صادرات
1ـ واردات کشور در سال 83، 35 میلیارد دلار بود که 33 درصد رشد نسبت به سال قبل را داشت. این رقم در سال 84 به 7/39 میلیارد دلار رسید که 3/12 درصد رشد داشت و در واقع میزان رشد آن یک سوم سال 83 بود و این رقم در سال 85 با رشد 1/4 درصد به 4/41 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده نزول شدید منحنی واردات است.

2ـ شیب صادرات در مقابل با سرعت بسیار بیشتری در حال افزایش و صعود است. صادرات کشور در سال 83، 6/7 میلیارد دلار بود که در سال 84 با 46 درصد رشد که اکثر آن مربوط به نیمه دولت بود به 1/11 میلیارد دلار رسید و در سال 85 این رقم به 3/16 میلیارد دلار رسید که با رشدی 47 درصدی حاکی از یک جهش بی‌سابقه در صادرات است.

3ـ سال گذشته برای اولین بار بیش از 30 هزار دستگاه انواع خودرو سوارى و تجارى به ارزش 350 میلیون دلار از ایران صادر شد.

4ـ ارزش صادرات غیر نفتى کشور در فروردین ماه سال 86 با4/6 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال 85، به یک میلیارد و 43 میلیون و 200 هزار دلار رسید.

5ـ با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و تصویب رژیم بازرگانی و مذاکرات سال 85 یکی از پربارترین دوره‌ها برای تجارت جهانی در دهه اخیر رقم خورد.

6ـ در سال 83 سرمایه گذاری 7/2 میلیارد دلاری در کشور تصویب شده بود که این رقم در سال 85 به 3/10 میلیارد دلار رسید و در سال 86 از این رقم نیز بالاتر خواهد رفت .

7ـ از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیز کسری تراز تجاری غیرنفتی کشور بود که از بیش از 30 میلیارد دلار در سال 83 به کمتر از 25 میلیارد دلار در سال 85 کاهش یافت.

** آموزش و پرورش
1ـ در طی دو سال گذشته از عمر دولت نهم حدود 780 هزار نفر از معلمان از میانگین افزایش حقوق به میزان 80 هزار تومان برخوردار شده اند . در سال 84 میانگین دریافتی معلمان حدود 280 هزار تومان بود که این رقم در سال 86 به 410 هزار تومان رسیده است .

مطالبات معوقه فرهنگیان در سال 84 و سال‌های قبل حدود 2535 میلیارد تومان بود که در اردیبهشت سال جاری رقم پرداخت مطالبات معوقه به 99% رسیده است .
2ـ در این دوره با برنامه ریزی صورت گرفته 4/11 درصد به تعداد معلمان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر اضافه شد.

3ـ با توجه به اولویت ویژه آموزش و پرورش در دولت اعتبارات عمرانی مصوب وزارت آموزش و پرورش 26/26 درصد افزایش یافت همچنین در قالب سفر‌های استانی کمک‌های بسیاری از جمله بالغ بر 200 دستگاه مینی بوس و اتوبوس و صدها مرکز جدید جهت رفع محرومیت مناطق محروم اختصاص یافت .

4ـ افزایش 60 درصدی بودجه مصوب آموزش و پرورش از دیگر افتخارات دولت برای افزایش کیفیت نظام آموزشی بود. بودجه نظام آموزشی از 3800 میلیارد تومان در سال 84 به 6100 میلیارد تومان در سال 85 افزایش و سهم آموزش و پرورش در بودجه دولت از 10% در سال 84 به 16% در سال 85 رسید .

5ـ تعداد 136 واحد فنی و حرفه‌ای به هنرستان فنی و حرفه‌ای کشور اضافه شد و تعداد آنها به1924 واحد رسید همچنین 25% اعتبارات عمرانی دستگاه جهت توسعه امور فنی و حرفه‌ای اختصاص یافت .

6ـ نمازخانه مدارس در یک سال مدیریت آموزش و پرورش دولت از 33000 عدد به 40856 عدد افزایش یافت که 24 % رشد را نشان می دهد .

7ـ با اختصاص 4 میلیارد دلار کلیه مدارس دارای مشکل و فرسوده کشور ظرف 4 سال بازسازی و نوسازی خواهد شد.

8ـ در راستای افزایش عدالت آموزشی بیش از 20 هزار نفر از خانواده نیازمند با هزینه دولت به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی اضافه شده، حدود 1000 واحد آموزشگاهی مجهز روستایی افتتاح شده و زمینه مشارکت 12 هزار نفر از دانش‌آموزان عشایری در مسابقات فرهنگی و هنری فراهم شد.

9ـ با مشارکت وزارت مسکن زمینه احداث مسکن برای 60 هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن فراهم شد.

10ـ برای اولین بار در تاریخ کشور زمینه برگزاری یک المپیاد علمی جهانی (المپیاد فیزیک) در کشور فراهم گردید.

** آموزش عالی و فناوری
با فعال‌سازی ظرفیت دانشگاه پیام‌نور در سطح کشور و با مصوبات سفرهای استانی ظرفیت دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری آن به 600 هزار نفر رسید.

1ـ دولت در این دوره به منظور افزایش بهره مندی مردم و جوانان از آموزش عالی نسبت به افزایش 500 هزار نفری ظرفیت و تنوع بخشی در پذیرش دانشجو اقدام و ظرفیت پذیرش مراکز آموزش عالی را از 750 هزار نفر در سال 84 به یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در سال 86 افزایش داد .

2ـ در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به گسترش تحصیلات تکمیلی شده و ظرفیت‌این دوره‌ها به حدود صد هزار نفر افزایش یافت .

3ـ با راه اندازی طرح نمایه سازی و رتبه بندی مقالات جهان اسلام انحصار پایگاه استنادی علوم از دست غرب خارج شده و ISC جهان اسلام در ایران ایجاد گردید .

4ـ برای اولین بار در قانون بودجه تبصره‌ای برای اختصاص یک تا چهاردرصدبودجه‌های هزینه‌ای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی برای کمک به پژوهش اختصاص یافت.

5ـ با افزایش فوق العاده تسهیلات اعطایی به دانشجویان میزان دریافت کنندگان وام‌های دانشجویی با افزایش بی سابقه سی درصدی رشد یافت .

6ـ به منظور گسترش فضای علمی در کشور تعداد انجمن‌های علمی بیش از 1000 عدد افزایش به بیش از سه برابر افزایش یافت.

7ـ از دیگر اقدامات مهم دولت الزام همه بخشها و دستگاهها به مشارکت در امور پژوهشی بود که بر این اساس همه دستگاههای کشور برای نخستین بار مکلف گردیدند 1 تا 4 درصد بودجه‌های خود را با مشورت وزارت علوم به امور پژوهشی اختصاص دهند.

8ـ فراگیری استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای از جمله ثبت نام کامل اینترنتی کنکور از جمله موفقیتهای دولت در زمینه آموزش عالی بود که برای اولین بار صورت گرفت.

** سایر موضوعات
*در زمینه ساماندهی علوم و تبدیل نمودن کشور به مرجع علوم در کشور های اسلامی و رفع انحصار کشورهای غربی در این زمینه اقدامات گسترده ای از سوی وزارت علوم صورت گرفته است.

*بودجه قرآنی و فعالیتهای مذهبی اختصاصی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال و نیم فعالیت دولت جدید 10 برابر قبل شده و در برخی استانها، از 160 میلیون ریال در سال گذشته به بیش از یک میلیارد ریال رسیده است.

*میزان دیه اختصاصی از سوی دولت برای رفع مشکلات دیه مردم معسر با افزایش 100 میلیارد تومانی در دوره دولت نهم 6 برابر شده است.

*بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی تعداد پرونده های ورودى به سازمان تأمین اجتماعى به سه برابر خروجى افزایش یافته است و این نشان دهنده رشد ایجاد فرصت هاى شغلى و اشتغال مولد در کشور و آغاز ثمردهی طرحهای دولت در این رابطه است.

*با همکاری بین بخشی و مدیریت صورت گرفته طی دو سال گذشته میزان تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور برای اولین بار 50 درصد کاهش یافته است. این کاهش چشم گیر در حالی است که در این مدت روزانه هزاران خودرو جدید نیز به سیستم حمل و نقل کشور افزوده شده است.

*در مدرسه سازی نیز دولت نهم با یک رشد فوق العاده در سال 85 دو برابر سال 83 مدرسه ساخت و بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش را در سال جاری به بیش از 1200 میلیارد تومان رساند که حدود 3 برابر سال 83 است .

*از جمله اقدامات مهم در این دوره افزایش سه برابری کمک به حوزه های علمیه و بیش از 50 برابری به بازسازی اماکن و مراکز دینی و حوزه های علمیه در استانهای سراسر کشور است.

کد خبر 29717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز