چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر در گفتگوهای رسمی خود، راه‌های تحکیم و گسترش روابط تهران - دوحه را بررسی کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر مقامات عالی رتبه ایران و قطر در این گفتگوها توافق کردند کمیته‌ای مشترک تشکیل شود و در مدت شصت روز، زمینه های اجرایی گسترش همکاری های دو کشور را تعیین کند.

پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اراده و عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه با قطر گفت: روابط دو کشور به ویژه در بعد سیاسی در سطح بالایی است و عزم جدی داریم که روابط برادرانه خود را بر مبنای منافع مشترک در بخش های دیگر نیز گسترش و ارتقا دهیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به روابط خود با قطر نگاه بلندمدت دارد و تهران تلاش می کند سیاست های خود را بر مبنای این نگاه، طرحریزی و توافقات را بر این اساس پیگیری و اجرایی کند.

داوودی با اشاره به پیشنهادهای آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تحکیم روابط کشورهای منطقه گفت: قطر می تواند نقش تاثیرگذاری در عملیاتی شدن این پیشنهادها ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور به زمینه های سرمایه گذاری در دو کشور اشاره کرد و گفت: انرژی مهم ترین و بهترین قابلیت را برای تحکیم روابط دارد؛ هر دو کشور منابع گاز فراوانی دارند که با توجه به نیاز جهانی به انرژی، چنانچه با تدبیر عمل شود، این مولفه می تواند در معادلات بین المللی، نقش و جایگاه دو کشور را از نظر سیاسی و اقتصادی ارتقا دهد.

داوودی همچنین همکاری های مالی و بانکی، سرمایه گذاری های مشترک، حمل و نقل هوایی و مسکن را از جمله مواردی دانست که می تواند در توسعه روابط دوجانبه مورد نظر قرار گیرد.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر نیز روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورش را تاریخی و مستحکم دانست و گفت: امیدوارم این دیدار به اراده و آرمان ها و اهداف والایی که آقای احمدی نژاد و امیر قطر برای توسعه روابط قائلند، جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: امیر قطر برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای دارد و این دیدار به این منظور انجام می شود.

نخست وزیر قطر با اشاره به اینکه مواضع سیاسی دو کشور تقریبا با یکدیگر منطبق است، تصریح کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد و قطر و جمهوری اسلامی ایران درباره لبنان، سوریه، فلسطین و پرونده هسته ای، مواضع همسویی دارند.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی همچنین پیشنهادهای رئیس جمهوری اسلامی ایران را در اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس مهم و کارساز ارزیابی کرد و گفت: قطر خود را موظف می داند این پیشنهادها را برای اجرایی شدن مطرح و پیگیری کند.

نخست وزیر قطر با تاکید بر اجرایی شدن تفاهمات دوجانبه گفت: قطر خواستار توسعه همه جانبه روابط خود با ایران است و درخصوص بخش انرژی نیز اهتمام ویژه ای دارد.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی بر همکاری ایران، قطر و روسیه در حوزه انرژی به ویژه گاز تاکید کرد.

کد خبر 45407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز