همشهری‌آنلاین: معاون اول رییس‌جمهور با مثبت ارزیابی کردن سفر خود به سوریه از افزایش ‌‌٥/٣ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به سوریه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی - خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر پرویز داودی شب گذشته پس از بازگشت از سفر دو روزه خود به سوریه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در مورد این سفر گفت: این سفر به مناسبت دهمین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور که این‌بار در دمشق برگزار شد صورت گرفت.

وی افزود: دو کشور ایران و سوریه روابط دیرینه و برادرانه‌ای دارند که به لحاظ موقعیت حساس منطقه و با توجه به روابط عمیق بین دو کشور همواره مشورت‌های و تبادل‌نظرهایی در جریان بوده است که از این کمیسیون مشترک برای بحث و بررسی موضوعات مختلف منطقه نیز استفاده شد.

به گفته وی جلسه‌ای با بشاراسد رییس‌جمهور، فاروق‌ الشرع، معاون اول رییس‌جمهور و نیز دو جلسه با نخست‌وزیر سوریه برگزار شده که در این جلسات بر روی پروژه‌های مختلف اقتصادی پیشرفت‌های اقتصادی دو کشور و بر روی مسایل حساس منطقه و فلسطین بحث شد.

وی افزود: فجایع رژیم اشغالگر قدس در غزه و بحث بر سر گروه‌های موجود در فلسطین و حماس و اتحاد آن‌ها مورد بحث قرار گرفت و بعد این مسئله تأکید شد که در ارتباط با مسئله فلسطین همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی بین دو کشور برای حمایت از حماس صورت گیرد.

وی در مورد مباهات صورت‌گرفته در خصوص لبنان نیز گفت: در مورد لبنان بر روی اتحاد گروه‌های لبنانی و این‌که کشورها و افرادی خارج از منطقه دخالت‌های خود را در لبنان به حداقل برسانند بحث و تبادل نظر شد و در مورد عراق نیز حمایت از تحولات مردمی عراق و خروجی تدریجی اشغالگران از عراق مورد تأکید قرار گرفت.

داودی بحث بر سر ضوابط فیمابین ایران و عراق و نیز سفر اخیر دکتر احمدی‌نژاد به این کشور و اهمیت آن را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که مشورت‌هایی بر سر آن انجام گرفته است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه در مورد مذاکرات اقتصادی صورت‌گرفته نیز گفت: پیشرفت پروژه‌های اقتصادی فیمابین مورد بحث قرار گرفت که در این راستا ‌‌١١ یادداشت تفاهم امضاء‌شده و عملکرد ‌‌٥ کمیته تشکیل‌شده بین دو کشور شامل اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، عمران شهری، بانکی و مسکن مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این سفر همچنین توافق شد که بر روی نیروگاه‌ها نیز کار شود چراکه سوریه قصد دارد نیروگاهی ‌‌٣٠٠٠ مگاواتی ایجاد کند که ایران قول بررسی‌های لازم در این زمینه را داد.

وی هماهنگی بر سر ایجاد پالایشگاه و همکار‌ی‌های لازم و نیز نهایی‌شدن توافقات لازم برای ایجاد نیروگاه ‌‌٤٥٠ مگاواتی تشرین با ‌‌٢٣٠ میلیون یورو اعتبار را در دیگر موضوعات مورد بحث عنوان کرد.

به گفته داودی در مورد کانال‌های آب و سدسازی نیز توافقاتی صورت گرفت که با مجموع این توافقات خدمات فنی مهندسی ایران به سوریه از رقم یک میلیارد دلار به ‌‌٥/٣ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با این توافقات نتایج خوب و رفاه اقتصادی و نیز ثروت بالاتری برای دو کشور حاصل شود.

معاون اول رییس‌جمهور برقراری جلسه با شرکت‌های فعال در سوریه و بررسی مشکلات آن‌ها در زمینه ضمانت‌نامه، مسایل گمرکی، بانکی و پولی را از دیگر برنامه‌های خود در سفر به سوریه عنوان کرد که در خاتمه سفر نیز جلسه‌ای با تعدادی از دانش‌آموزان یک مدرسه در سوریه به مناسبت روی عاطفه‌ها برگزار شده است

کد خبر 45925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز