همشهری آنلاین: سخنگوی دولت روز سه شنبه 29 آبان در جمع خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اطلاع رسانی دولت متن کامل مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران به شرح زیر است:

 با عرض سلام خدمت شما،پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را خدمت شما تبریک عرض می کنم. انشاءالله همیشه مورد عنایات رضوی شامل حال من و شما باشد چند مصوبه جلسات اخیر دولت هست تقدیم شما می کنم بعد خدمتتون هستم

مجوز ایجاد 6 هزار پست سازمانی جدید در دانشگاه پیام نور

برای رفع مشکلات دانشگاه پیام نور دولت ایجاد 6 هزار پست سازمانی جدید را در این دانشگاه تصویب کرد این دانشگاه می تواند این پست های سازمانی را از طریق انتقال کارکنان دستگاههای دولتی یا ماموریت اینها به این دانشگاه را تامین بکند.

دستگاهها هم موظف شدند برای انتقال یا ماموریت کارمندان بر حسب درخواست خودشان به این دانشگاه موافقت کنند تسهیلات مناسبی هم برای این کارکنان پیش بینی شده است

مجوز انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در بانک مسکن

دولت تصویب کرد که برای تامین منابع مالی جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن بانک مسکن مجاز به انتشار اوراق مشارکت تا سقف 10 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

مدت این اوراق سه ساله و معاف از مالیات بوده و سالانه حداقل 5/15 درصد سود علی الحساب به آنها تعلق خواهد گرفت.

موافقت با بازگشایی کنسولگری ایران در مونیخ آلمان

یک مصوبه سیاسی دارد دولت که بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه دولت موافقت کرد کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مونیخ آلمان بازگشایی شود

تعیین اراضی در 4 استان برای طرح 99 ساله مسکن دولت

از مصوبات دولت برای تامین مسکن با زمین اجاره ای 99 ساله است که دولت برای اختصاص زمین های مناسب در استانهای مختلف برای تسریع در اجرای طرح 99 ساله مسکن با واگذاری 29 قطعه زمین بزرگ در شهر‌های « بندر ترکمن ،‌گرگان ، گنبد کاووس در استان گلستان » ، ‌» میانه در آذربایجان شرقی » ، « گناوه ،‌کنگان ، دیر و بوشهر در استان بوشهر » و « خرم آباد و ازنا در استان لرستان» به سازمان ملی زمین و مسکن اقدام کند .

سازمان ثبت اسناد و املاک کشورهم مکلف است به فوریت نسبت به انجام امور ثبتی و تفکیک این زمین‌ها اقدام نماید.

تاکنون بالغ بر یکصد قطعه زمین وسیع دولت در مناطق مختلف شهری جهت اجرای طرح 99 ساله به مردم واگذار شده و این روند ادامه دارد همانطور که می دانید این تصمیمات از طریق برگزاری جلسات منظم کارگروه تبصره 6 قانون بودجه در خصوص مسکن انجام وظیفه می کند و این امور را پیگیری می کند.

اختصاص بودجه ویژه‌ای برای تجهیز آزمایشگاههای تحقیقاتی کشور

در توسعه امور مربوط به پژوهشهای دانشگاهی و مسائل تحقیقاتی دولت تصویب کرده برای تقویت شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی و واحد‌های پژوهشی و فناوری همگن مبلغ هشت میلیارد ریال در اختیار وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی و یک میلیارد و پانصد میلیون ریال در اختیار وزارت جهاد کشاورزی جهت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و پنج میلیارد و هفتصد میلیون ریال در اختیار وزارت علوم ،‌تحقیقات و فناوری و شش میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون در اختیار ستاد فناوری نانو تکنولوژی قرار بگیرد .

این مبالغ برابر موافقتنامه مبادله شده با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صرف تقویت شبکه آزمایشگاهی این دستگاهها می گردد .

مجوز امضای موافقتنامه معاضدت قضایی ایران و تونس

اخیرا برنامه مشترک کمیسیون های همکاری ایران و تونس تشکیل می شود و بر اساسا این مصوبه دولت اجازه دادند رئیس کمیسیون مشترک موافقتنامه معاضدت قضایی در زمینه امور حقوقی و تجاری بین ایران و تونس را امضاء کند.

اختصاص بودجه جهت نوسازی ایستگاههای راه آهن و هواشناسی

از مصوبات دیگر هست که بر اساس آن مبلغ پانزده میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در اختیار سازمان هواشناسی قرار خواهد گرفت.

پرسش و پاسخ:

سوال:این روزها ما شاهد هستیم بورس و بازار سهام باز هم نامتعادل شده شاخص ها به زیر 10 هزار رسیده  است قرار شد جلسه ای با حضور رئیس جمهور و وزرای اقتصادی و مسئولان تشکیل شودتا بورس تقویت شود آیا این جلسه تشکیل خواهد شد آیا بحث نرخ مالکانه دولت از معادن که افزایش یافته و باعث شده این نوسانات در بورس افزایش پیدا بکند به حالت قبلی بازگردانده بشود و ارتباط دولت در مورد بازار سهام بلند مدت است یا کوتاه مدت. موضوع دوم در مورد اقلام و کالاهای مصرفی مردم است مثل روغن نباتی و لبنیات که باز هم افزایش پیدا کرده و اقدام دولت برای کاهش این گرانی ها چیست؟

پاسخ:راجع به بورس خوب یک مقداری هنوز آثار نوسانات حبابی صد در صد رفع نشده و وجود دارد در این مورد اقداماتی شده و سهام برخی از معادن بزودی به بورس تزریق خواهد شد من فکر می کنم بزودی تغییر و جهشی در شاخص های بورس انجام می شود و وضعیت و تحول و معاملات خوبی در راه باشد که بزودی وضعیت بورس را تغییر خواهد داد.خوب قیمت ها هم بخشی تحت تاثیر قیمت های جهانی است و دولت هم با ابزارهایی که دارد و این ابزارها در هر حال ابزارهای تنظیم واردات و صادرات از طریق یا دادن یارانه است یا مابه التفاوت است ولی ستاد تنظیم بازار مستمرا دارد کنترل می کند بخشی از فشار ناشی از این تغییرات را با ستاد تنظیم بازار و همچنین برخی از سوءاستفاده هایی که ممکن است در این مسیر باشد دارد کنترل می کند ستاد تنظیم بازار با ریاست معاون اول رئیس جمهور مستمرا دارد برنامه ریزی می کند و جلسات مستمر هفتگی را با دستگاههای اقتصادی و بازرگانی و کشاورزی دارند و دنبال می کنند که در این نوسانات با تنظیم بازار مشکلاتی انجام نشود بورس دنبال می شود و خود وزارت اقتصاد دارد دنبال می کند و لازم هم باشد رئیس جمهور هم مداخله خواهد کرد

سؤال:من یک سؤال دارم و آن هم در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص عراق است که قرار است در چه زمانی و در چه سطحی برگزار شود؟

سؤال دومم هم که فکر می کنم خیلی مهم است ولی به اندازه کافی در رسانه ها به آن پرداخته نشده، این است که مدعی العموم در شیراز بجای مبارزه با مفسدان گردن کلفت اقدام به صدور حکم جلب برای تعدادی از دانشجویان عدالتخواه، ظاهرا بالای 10 نفر، در شیراز کرده است به این جرم که اینها علیه مفسدان اقتصادی بیانیه صادر کرده اند. می خواهم با توجه به اینکه شما وزیر دادگستری هم هستید و دولت هم به هر حال در قبال دانشجویان و اقشار مختلف جامعه مسؤولیت دارد، نظر خود را در این مورد بفرمائید.

پاسخ: ما در اینجا به عنوان یک سخنگوی دولت در خدمت شما هستیم و خارج از این چارچوب از من توقع نداشته باشید. در مورد مذاکرات باید بگویم که هنوز زمانبندی نشده است ولی نفس کار با برنامه ریزی هر موقع که گفته شد تنظیم بشود، با همان رویکردهایی که گفته شده انجام خواهد شد ولی ما هنوز برنامه زمانبندی شده ای هنوز در این جهت نداریم. برنامه ریزی  در چارچوب هایی که مؤثر و مناسب در تحقق اهداف باشد صورت خواهد گرفت ولی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

در مورد موضوعی که پرسیدید، می دانید که وزارت دادگستری در امور قضائی دخالتی ندارد. به هر حال در روند فعالیت های بخش خصوصی و امکانات و خدماتی که باید بگیرند و تعهداتی که باید انجام دهند این دیدگاه ها موجب بعضی اختلاف نظرها و گفت و گوها می شود.

آنچه که دولت دنبال می کند این است که همه فعالیت های بخش خصوصی و خدمات دستگاه های دولتی باید در چارچوب قانون صورت گیرد. هیچ کس از امکات ویژه یا رانت خاصی برخوردار نیست. همه یکسان در حمایت قانون قرار دارند. هر فعالیت قانونی مورد حمایت هست. هر مطالب فراقانونی و زیادت خواهی به هیچ وجه مورد حمایت نیست. همه هم باید به حد قانون قانع باشند.

دستگاه هایی هم که حامی قانون هستند، در این چارچوب ها اظهار نظر می کنند و وظیفه عمومی نظارتی خود را با اظهار نظر ایفا می کنند، این ها در این چارچوبی که مرتکب جرم نمی شوند و وظیفه عمومی خود را انجام می دهند، به طور طبیعی باید مورد حمایت قانون هم باشند. لذا اظهار نظر، نقد، انتقاد و این امور به اصطلاح قانونمند، با حسن نیست و مسالمت همیشه مورد حمایت هست، حق عمومی مردم است و کسی به خاطر استفاده از این ظرفیت ها مورد تعرض و انتقاد نیست.

به هر حال ما هم همواره امیدواریم که با استفاده از ظرفیت های مناسب نظارتی روابط همه بخش ها و صنف ها با دستگاه های دولتی تنظیم شود و اقدامات و رفتارها از چارچوب های قانونی و همین طور از این معیارها خارج نشود و مشکلاتی برای طرفین ایجاد نکند. با تبیین و گفت و گو این مشکلات جزئی را حل بکنند.

سؤال:گفته می شود که در حال حاضر تورم بالای 17 درصد است. چند هفته پیش، فکر کنم سه هفته پیش، هم آقای رئیس جمهور فرمودند که علت اصلی تورم سیستم غلط بانکی است و آنچه که مربوط به دولت می شود یعنی نقدینگی، مشکلش بر طرف شده است. اولا رقم واقعی را می خواستم از زبان شما داشته باشم. دوم اینکه راهکار الآن به چه شکلی است و می خواهید در این ارتباط چه بکنید؟
یکی هم قانون خدمات کشوری که ابلاغ شده است می باشد. آیا اجرای آن از امسال است یا از سال آینده؟

آقای خاتمی هم در رابطه با مسأله معلمان، در سخنرانی تبلیغاتی که برای آنها داشتند، مشکل معلمان را بر گردن این دولت انداخته اند و گفته اند که چون این دولت بودجه را جاری می داند، مشکل معلمان همچنان پابرجا مانده است. می خواستم در این خصوص هم توضیح دهید.

پاسخ:یعنی بودجه حقوق باید عمرانی باشد. نه چنین نیست. در خصوص بحث نقدینگی اشکالی که گفته شده بود این بود که اولا بودجه دولت با توجه به حجم بودجه جاری و انقباضی بود آن و کنترل هایی که دولت برای کاهش هزینه های زائد دستگاه های دولتی دارد، خود بودجه جاری دولت تورم زا و موجب افزایش نقدینگی نیست. یعنی مشکل نقدینگی ناشی از سیستم بودجه نبوده و نیست.

کار دولت هم در این جهت همان طور که گفتم به سمت کنترل نقدینگی و جلوگیری از تورم بوده است. اما اشکالاتی در برخی دستگاه ها وجود داشته که دولت باید با نظارت خود، خروج از چارچوب های مصوب دولت را پیگیری کند. یکی از اشکالات در سیستم بانکی چاپ چک پول های بدون بلوکه کردن پول بوده که یک جور تزریق اسکناس به جامعه است. تزریق نقدینگی به جامعه بدون بلوکه کردن پول و تعیین پشتوانه مالی است که بانک مرکزی در این جهت باید نظارت کند و این کار شروع شده و دارد انجام می شود.

آثار این تخلفات تا مدتی ممکن است در وضعیت بازار اثر بگذارد و پس از آن محو خواهد شد. یک مقدار اشکالاتی از این جهت بوده که دستگاه های نظارتی باید قوی تر عمل و برخورد کنند. بخشی هم راجع به تسهیلاتی است که بانک ها به نحو عام باید در اختیار تولید برای طراحی های بانک های کوچک و متوسط می گذاشتند که اینها باید با نظارت در جهت تولید به کار رود. بخشی از آن به سمت تجارت سوق پیدا کرده و در این جهت نظارت ضعیف بوده که باید قوی تر کنترل شود.

این را نیز وزارت کار و امور اجتماعی که مسؤول اشتغال است دارد رصد و مراقبت می کند. یک مقداری هم این نوع مشکلات وجود داشته که باید کنترل شود. به هر حال خود این مسأله بر فضای گرانی و تورم یک اثر شتابزده ایجاد می کند.

نرخ تورم را هم عرض کردم که می شود ما آن را هفتگی، از یک نقطه به نقطه ای دیگر، از یک ماه تا ماه دیگر هم بررسی کرده و هر روز آن را اعلام نمود. ولی در مورد تورم باید متوسط سالانه را ملاک گرفت و روند آن را با توجه به این نوسانات در طول سال کنترل کرد. به هر حال این مقداری که شما اشاره می کنید متعلق به شرایط و مقاطع خاصی است که معمولا ملاک ارزیابی کلی تورم نباید قرار بگیرد و در عین حال همانطور که در سؤوال قبلی هم عرض کردم، نوسانات قیمت ها با همین مقدار ابزاری که در اختیار دولت هست کنترل می شود.

الآن بازار در یک فضای آزادی است. ما با آزاد سازی بازار یعنی با سیاست آزاد سازی اقتصاد، دست دولت را به طور طبیعی در این نوع کنترل ها می بندیم. دامنه اعمال حاکمیت بسیار محدود می شود و به هر حال ابزارهای کنترل دیگر تنها می تواند با تزریق پول و یارانه در بازار صورت بگیرد که آن نیز نامحدود نیست، طابع مقررات بودجه است و محدودیت های بودجه ای و اعتباری دارد.

مع الوصف، از همه شرایط و امکانات هم برای رفع مشکلات، تقویت نظارت بر سیستم پولی کشور و نظارت بر نحوه استفاده از تسهیلات در چارچوبی که افراد آن تسهیلات را می گیرند و تکلیف دارند عمل کنند، نباید خارج از آن قراردادی که با بانک دارند و طرحی که ارائه داده اند هزینه کنند. این ها هم مستقیم تقویت حوزه نظارتی است.

بودجه معلمین و پرداخت حقوق آنها همیشه از بودجه جاری بوده است و من متوجه اشکال نشدم که چگونه گفته شده است. به هر حال حقوق افراد هیچ گاه جزئی از بودجه عمرانی محسوب نمی شود. اگر این صحبت هایی است که خود ما نیز به آن معتقدیم و صحبت می کنیم که در واقع دیدگاهی است و نه موضوع فنی. در حقیقت ما می گوئیم هرچه برای آموزش کشور و تحقیقات کشور هزینه شود، هزینه هائی که صرف آموزش شود، نوعی سرمایه گذاری است. موجب تربیت نیروی انسانی است و اثر آن بلند مدت و پایدار در کشور است.

این نگاه مدیریتی و برنامه ریزی است. این نگاه را ما داریم و اعتقاد ما بر این است و مشکلی در این جهت نیست. اما این بدان معنی نیست که از نظر فنی بودجه حتما باید در بخش عمرانی باشد و از نظر تأثیر آن در تزریق نقدینگی در جامعه، مثلا طبق این دستور تابع قوانین پولی خواهد بود، مثلا تورم زا نخواهد بود. به هر حال حقوق و مزایاست و تأثیرات قهری خود را از نظر اقتصادی در بازار دارد.

سوال:آقای الهام ایشان در تکمیل صحبت‌هایشان گفتند که از افتخارات دولت من این است که مشکلات معلمین را سعی می کردند از طریق استفاده از صندوق ذخیره ارزی انجام بدهند به نظر شما این روش خوبی است ؟

پاسخ:من نمی دانم چه چیزی گفته شده ولی به سوال شما می خواهم بپردازم و نه به نقل  آنچه گفته شده است ،ببینید حساب ذخیره ارزی بارها عرض کردم حسابی است که درش را قانون قفل کرده ،‌یعنی این یک حساب ذخیره است همانطور که گفته شد و توی این حساب دولت مجاز نیست برداشت بکند طبق قانون برنامه بخشی از آن که تا 50% هست باید تسهیلات داده بشود به بخش خصوصی که بخش خصوصی صرف سرمایه گذاری بکند و در چارچوب طرح‌هایی که ارائه می کند و حمایتی که دولت از تولید و بخش خصوصی دارد این تسهیلات را با سود کم به بخش خصوصی می دهد .

دولت کاری که کرده این را عادلانه‌اش کرده  ،‌در سراسر کشور توزیعش کرده یعنی ظرفیت‌های استانی را هم در این جهت فعال کرده و دیگر متمرکز در تهران و برای احیاناً افراد خاصی که تنها از آن استفاده می‌کنند  نیست ،بقیه بخش هایش را باید طریق مصوبه مجلس عمل کرد یعنی این وارد بودجه هر چقدر می خواهد بشود حتماً با تصویب مجلس باید باشد، در بودجه اول سال و اگر متمم هم باشد باز هم بصورت متمم بودجه مجلس استفاده‌اش را تصویب می کند ، بنابراین نمی شود حساب ذخیره ارزی را اگر دولتی بی حساب و کتاب دست بگذارد رویش و استفاده بکند کار خلاف قانون است قطعاً هم عوارض مختلفی در جامعه از جمله بحث نقدینگی و تورم و غیره هم می تواند احیاناً داشته باشد خصوصاً در جایی که صرف بودجه‌های جاری بشود و از سوی دیگر من عنوان کنم دولت در سال 84 با حجم ا نباشته‌ای از مطالبات معلمین مواجه بود و با متمم بودجه‌ای که در سال 84 با آغاز کار دولت صورت گرفت در همان شش ماهه دوم که دولت سر کار آمد با انباشت مطالبات بخش های مختلفی از کارکنان دولت از جمله مهمترینش معلمین مواجه بود بخش عمده‌ای از متمم بودجه سال 84 صرف پرداخت مطالبات معلمین شد و بعد از آن هم تقویت اعتبارات آموزش و پرورش به خصوص اصلاح نظام پرداخت و به ویژه از طریق پرداخت پلکانی وضعیت پرداخت حقوق معلمان را به وضع متعادلی بر گرداند.

از جهات دیگر هم که در بخش‌های عمرانی هم باید به آموزش و پرورش کمک کرد و از این جهت هم کارنامه دولت کارنامه در هر حال مثبتی است ولی حجم کار آموزش و پرورش به گونه‌ای است که بیش از 90 درصدش به خاطر هزینه‌های نیروی انسانی است و پرداخت حقوق هست، این بخاطر ساختار فعلی آموزش و پرورش و وضعیت معلمان هست، امروز هم تا آنجایی که بنده اطلاع دارم مطالبات معوقی معلمان ندارند پرداخت حقوق که( طبق فکر می‌کنم تبصره 19 قانون بودجه امسال) به صورت متمرکز از طریق وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه دارد پرداخت می‌شود یعنی همه دستگاههای دولتی لیست حقوقی‌شان را هر ماه ارسال می‌کنند و خزانه آن را پرداخت می‌کند و هیچ معوقه‌ای برای پرداخت حقوق و مزایای ثابت نیست.

البته اضافه کار و غیره و حق‌التدریس و امثال اینها پرداخت‌های ثابت نیستند و از طریق دستگاهها پرداخت می‌شوند، ولی حقوق و مزایای ثابت همه‌اش از طریق خزانه بصورت متمرکز پرداخت می‌شود و این به این خاطر بود که هیچ حقوقی معوق نیفتد و لذا همه دستگاههای که از طریق این روش تکلیفی قانون بودجه عمل کردند.

راجع به پرداخت حقوق و مزایا هیچ کسری ندارند چون همه میزان حقوق از اعتبارات آنها بلوکه می شود و اول حقوق و مزایای افراد پرداخت می‌شود تا دولت از این جهت دینی به کارکنان نداشته باشد اگر دستگاههایی مشکل داشته باشند معنایش این است که بر اساس این مکانیسم عمل نکرده‌اند و برنامه‌ریزی داخل خودشان ممکن است اشکال داشته باشد ولی همه دستگاهها جز آنهایی که در قانون سال 86 استثنا شده (دستگاههای قوه مجریه را عرض می‌کنم)، یعنی به جز وزارت دفاع و وزارت اطلاعات بقیه دستگاهها از این طریق عمل کردند آنچه را هم که من از خزانه گزارش گرفته‌آم آموزش و پرورش معوقه پرداختی نسبت به کارکنان رسمی و حقوق مزایای ثابت ندارد. خدمات کشوری همانطور که گفتند این قانون ابلاغ شده منتها اجرای این قانون مستلزم تصویب ایین نامه‌هاست، تعداد این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها فوق‌العاده زیاد است و به رقمی معادل 65 مورد بالغ می‌شود خوب خود این آیین‌نامه‌ها خیلی دقیق و فنی است با حقوق مکتسبه افراد با آینده زندگی افراد سروکار دارد و باید از نظر فنی، از نظر حقوق خیلی دقیق تدوین بشود خوب معاونت منابع انسانی که از معاونت‌های جدید دولت و رییس‌جمهور هست و مسئول انجام این کار هست از همان ابتدا شروع کرد و توی خود قانون هم پیش‌بینی یکسال شده است، ما دنبال این نیستیم ،هر چه قدر به سرعت این آیین‌نامه‌ها را تکمیل بکنیم و امکان اجرایش وجود داشته باشد اجرا بشود، یعنی تلاش این است که در اقل زمان ممکن این قانون اجرایی بشود و آنهایی که در واقع منتفع از این قانون می‌شوند بخصوص بازنشستگان بتوانند انشا‌ءا... از مزایایی که پیش‌بینی شده بهره‌مند بشوند، تلاش برای برنامه‌ریزی و اجرایی کردن آن در اسرع وقت ممکن هست ولی با توجه به این مشکل و پیچیدگی آن و حجم عظیم این مقررات قطعاً نمی‌توانم اعلام نظر کنم که مثلاً این ماه، ماه آینده، این مشکل هست ولی تلاش برای اجرایی شدن آن در اسرع زمان ممکن برنامه کاری دولت است.

سوال:یکی از پایگاههای خبری هفته گذشته خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه برخلاف نظر دولت که می‌خواهد تمام ردیف‌های فرهنگی بودجه کشور را به وزارت ارشاد بدهد به دستور یکی از مقامات عالیرتبه نظام بنا شده که چهار دستگاه دیگر از جمله سازمان تبلیغات و حوزه علمیه قم ردیف‌های مستقلی داشته باشند، سوال من این است که اولاً آیا شما این را تأیید می‌کنید یا خیر و ثانیاً اگر این اتفاق افتاده ممکن است در حوزه‌های دیگر هم این اتفاق تکرار شود، یا دولت همچنان سر حرف خودش می‌ایستد؟

پاسخ:چند تا دستگاه فرهنگی هستند، بله حالا مواردی که اشاره کردید ردیف‌های اعتباری‌شان در وزارت ارشاد قرار داده نشد با توجه به جمع‌بندی نهایی که رییس‌جمهور هم داشتند که برخی هم در اختیار نهاد می‌مانند بخشی هم مستقلاً ردیف خواهند داشت این چند تا دستگاه معدود هست و به نظرم این بحث تمام شده هست و دیگر تغییراتی پیش نخواهد آمد وانشاءا... با همان سیاست جمع و جور کردن دستگاههای اجرایی که رقم بسیار گسترده‌ای تا 600 مورد هم می‌رسید محدود خواهد شد حالا یکی دو موردی که با توجه به توضیحات و توجیهات آمادگی این نباشد که با دستگاههای دولتی مستقیماً مرتبط باشند، ممکن است که اینها ردیف مستقلشان را داشته باشند همان چند دستگاهی است که (سه چهار دستگاهی که اشاره کردید) بله فعلاً از وزارت ارشاد استثنا شده‌اند و اتفاق دیگری هنوز نیفتاده است.

سوال:کمیسیون برنامه و بودجه توی طرحی تعریف کرده است که دولت بنزین ذخیره شده مردم را به نرخ آزاد میخرد،نظر دولت در این باره چیست و نرخ آزاد در این مورد چقدر است ؟.

پاسخ:دولت و مردم صادرات ،‌واردات می کنند ،‌خوب اگر مردم بنزین ذخیره شده دارند ،‌خوب زیادی است دیگر یعنی بن شان اضافه هست خوب ،‌دولت چرا این یارانه را بدهد من چنین طرحی را ندیدم ، یعنی ممکن است یک ایده یک جای مطرح شده باشد ،‌اما به صورت طرح مصوب شده باشد نداریم و کمیسیون که نمی‌تواند مصوبه بگذراند ، و این حرف قابل بحث و قابل تامل است ، ما یک طرف حرف‌های می شنویم که این میزان بنزین استفاده شده کافی نیست سپس می گویم ذخیره شده آن را بر گردانیم ، ‌خوب این چطور می شود . اگر تشویق به صرفه حویی باشد ،‌خوب مجلس هم مصوب کرده که از این محل منابع خوبی تزریق شود برای ساخت زیر ساخت‌های اقتصادی از جمله خطوط ریلی که قانونش را دو تا لایحه دولت داد ،یکی با برنامه‌های وزارت راه و ترابری و یکی با وزارت کشور ، در مورد حمل و نقل شهری ، هر دو را مجلس تصویب کرده البته یک اشکال ظاهری بین مجلس و شورای نگهبان مبادله شده است و اگر آن قانون ابلاغ شد حتماً از این محل اقدامات خوبی در ارتباط با زیر ساخت عمرانی و برای توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد ،‌این مورد نظر دولت است ، مجلس هم با آن موافق بوده و با همکاری و موافقت هم مجلس و هم دولت دارد این کار جلو می‌رود و مورد استقبال است ، اما این نوع خرید و فروش طرح جدید است فکر نمی کنم پایه اساس داشته باشد به مانند نقل شایعه است این حرف ،  شاید فعلاً طرح است و فعلاً ندیدم و اظهار نظری راجع به آن نشده است .

سوال:با توجه به آزار و اذیت و اهانت به زائران ایرانی در عربستان با توجه به سفر آقای رئیس جمهور به عربستان آیا رایزنی در این خصوص انجام گرفته است و آیا دولت برنامه ای برای حج امسال دارد که دوباره این توهین ها و رفتار‌ها تکرار نشود و دیگر آنکه سوم و چهارم نشست برخی از احزاب با کشور‌های اسلامی قرار است توسط یکی از این احزاب برقرار شود آیا دولت برنامه ای برای تعامل بیشتر با کشورهای اسلامی در این خصوص دارد ؟

پاسخ:حفظ حقوق زوار ، آزادی برگزاری مناسب دینی خصوصاً در ایام مبارک و مقدس حج خوب مسئله‌ای است که همیشه بعثه مقام معظم رهبری، و نمایندگی محترم ایشان ، در حج دنبال می کند ،‌و وزارت ارشاد در روابطش با دولت پیگیر و حافظ حقوق ، زائران هست این موضوع که امر مستمری است همکاری از طرف دولت عربستان همیشه مثبت بوده اما در ارتباط درونی داخل زوار با توجه به بعضی از تعصبات و بعضی نگاه‌های فکری ، برخی سلفه گری ها و....والبته درخود دولت عربستان هم معمولاً مشکلات باهاش دارد و برای خود آنها مشکلاتی دارد پیش می آید اینها خیلی غیر قابل تصور نیست آنچه که هست باید با متانت ، دقت و مراقبت با توجه به اصول و مبانی دینی و ارزشی مراقت بود که یک مسئله حاشیه‌ای اصل نشود  و اصل مناسکی که موجب انسجام اسلامی و وحدت اسلام هست با مسائل اختلاف و تعصبی اینگونه تحت الشعاع قرار نگیرد ،فکر نمی کنم، مسائل حادی نبوده است همان مسائل ، مسائل همیشگی است مقدارش هم در همان حوزه‌ها هست گاهی وقت‌ها پردازش‌ها، سنگین تر می شودایجاد نگرانی می کند اما آنچه که ما می‌دانیم در حجی که تقریباً همیشگی بوده، تقریباً این مسائل وجود داشته و این حد از مسائل هست و علیرغم اینکه علاقمند هستیم در همین حد هم وجود نداشته باشد ولی قابل پیش بینی و طبیعی نشان می دهد، لذا مسئله را نباید بزرگ نمایی کرد ولی برای رفع حداقل این مشکلات هم همه دستگاه‌های ذیربط مراقبت می کنند و تلاش می کنند، خود زائران محترم هم اولی هستند که با تیز هوشی ، هوشمندی در مراقبت با این مسائل مواجه بشوند ، ‌اما در مورد پرسش دیگر شما در مورد احزاب کشور‌های اسلامی ، من از این طرح خبر ندارم. ـ بهر حال همیشه گفتم احزاب حقوقی و حدودی دارند من هم برایم تعریف شده نیست همکاری ، احزاب کشور های اسلامی با چه چارچوب و با چه طراحی و از چه طریقی است، ولی بهر حال احزاب در چارچوب حقوقی قانونی شان و تاثیر گذاریشان بر فعالیت‌های سیاسی در جهت تقویت بنیان های اساسی جمهوری اسلامی ،‌مشارکت عمومی، مردم سالاری دینی ،نظارت قانونمند بر امور و سایر فعالیت‌های سیاسی مورد حمایت دستگاهها بوده اند، و وزارت کشور هم از دستگاههای که در این قضیه موثر و مسئول  وتاثیر گذار است ،ما نظری در مورد فعالیت احزاب نداریم از هر نوع فعالیت قانونمند حمایت می کنیم و از هرکسی در جهت منافع ملی و مصالح کشور و پیشبرد کشور  با همان روح وحدت ملی و انسجام اسلامی حمایت کرده و می کنیم

سوال:آقای سولانا گفته است که قبل از ارائه گزارش منتظر دیدار با آقای جلیلی هستیم این دیدار کی اتفاق می افتد در آینده‌ای نزدیک و لطفاً بفرمائید دلیل استعفای آقای رحمانی فضلی قائم مقام دبیر شورای امنیت ملی چه بود ؟ در خبر‌ها بود که ایران 50 فروند هواپیمای توپولف از روسیه قراردادش را ببند آیا این خبر صحت دارد یا خیر ؟ پاسخ : در مورد دیدار ،برنامه ریزی شده پیش رفته است الان هم دارند گفتگو می کنند که برنامه دیدار بعدی را تنظیم بکنند، بنابراین دیدار قبلی که انجام شد گزارش هم آمده و بقیه دیدار  هم طبق همان زمانبندی و توافق طرفین دارد جلو می رود دارد هم زمان را تعیین می کنند و پیش مقدمه و ملاقات های لازم برای تنظیم زمان دیدار دارد انجام می شود هیج مساله خاصی در این زمینه نیست هیچ تاخیر و تقدیمی هم مطرح نیست دارد برنامه طبق زمان بندی و توافقی که وجود داشته دارد جلو می رود،هیچ مشکلی در این عرصه وجود ندارد ؛ جابجایی و استعفا و همکاری حق اشخاص است و این هم مربوط به دبیرخانه است و در چارچوب تصمیمات مسئول محترم دبیرخانه و تصمیم خود افراد انجام می شود و در واقع ارتباطی با بحث های ما و دولت ندارد؛ایشان همکار خوب ما است و یکبار هم قبل از آن در وزارت کشور خدمت می کردند حالا دبیرخانه خدمت می‌کنند قطعاً در یک عرصه دیگری هم که خودشان مناسب و صلاح بدانند از همه ظرفیت‌های انسانی در دولت استفاده می کنیم و علاقه مند به استفاده هم هستیم . به نظر ما روال طبیعی برخی جابجایی‌ها  و تغییرات در تشکیلات است در مورد سوال سوم، بالاخره همکاری‌های هوایی و خرید هواپیما از برنامه‌های ما و روسیه بوده است و دارد دنبال می شود پیگیری می شود و اجرایی خواهد شد، در هواپیمایی کشوری که ما بخشی از صنایع هوایمان را با این ناوگان هوایی را با قرارداد های خریدی که از روسیه داریم تکمیل می کنیم دارد دنبال می شود و عملیاتی خواهدشد، این قرارداد اصلش درست است و اجرایی هم دارد می شود .

سوال:در مورد گروگان های ژاپنی به نظر شما دلیل طولانی شدن این قضیه چه چیزی می تواند باشد و اگر می شود برای رفع نگرانی افکار عمومی ژاپن و خصوصاً خانواده ایشان اگر آخرین اخبار را هم برای ما بفرمائید ممنون می‌شویم ؟

پاسخ:وزارت اطلاعات مستمراً دارد موضوع را پیگیری می کند، تعقیب می کند رصد می کند اطلاعات آخری را هم بدست آورده وتلاش هم می کند برای حل این مشکل از هر طریق مفید و ممکنی اقدام بکند بنابراین تلاش ها تلاش های مستمری است من هم پیگیری کردم اطلاعات خوبی بدست آورده‌اند ولی چون من شاید لازم نباشد یا صلاح نباشد الان در این جهت اعلام بکنم ولی خوب حرکات تروریستی یک طرفش دست تروریستی‌ها است، من که از جانب تلاش های دولت می توانم عرض بکنم، ولی تروریست‌ها هم ظاهراً تشکیلاتی به هم زده‌اند و وارد تبلیغاتی شده‌اند، سخنگوی تروریست‌ها در این قضیه شاید توضیحاتی لازم باشد بدهد، اینها دارند واردیک فعالیت های جدید تبلیغاتی و رسانه‌ای اخیراً شده‌اند و دارند یک جنگ تبلیغی در این جهت هم راه می‌اندازند باید مراقب بود جریانات تروریستی از ظرفیت های تبلیغی و رسانه‌ای هیج جا استفاده نکنند، ترویج و تبلیغ تروریسم ‌نتایج‌اش همین نکاتی است که اشاره می کنید آسیبی است که ایرانی و ژاپنی و مسلمان و غیر مسلمان ترک و فارس و کرد و عرب عجم نمی شناسد یک خطی است برای بشریت همه باشد مشترک جدی و راسخ با این پدیده تروریسم واقعی بودن بهره برداری های سیاسی استفاده کنیم مبارزه کنیم و ریشه این بنیان ضد انسانی را نکنیم به هر حال دولت ما هنوز ظرفیتش را برای مبارزه با تروریسم به خدمت می گیرد و دارد تلاش می کند امیدوارم که نتایج خوبی و خبر های خوبی برای خانواده در پیش باشد .

سوال:آقای دکتر شما دیروز در همایش مسئولان انتخاباتی تهران گفته اند که انتخابات مناسبی برای انجام انقلاب مخملی توسط برخی جریان‌ها است آیا به نظر شما اولاً می خواستم بدانم با چنین تفکری در دولت می شود در مورد برگزاری انتخابات سالم اطمینان حاصل کنیم و ثانیاً می خواستم بدانم آیا این سخنان شما با شعار مقام معظم رهبری در سال اتحاد و ملی و انسجام اسلامی همخونی دارد یا خیر ؟

پاسخ:قطع ارتباطات داخل و خارج در امر انتخابات یک مسأله ملی است و دقیقاً منطبق بر انسجام اسلامی است آیا حزبی در داخل هست که این را قبول نداشته باشد، من باور ندارم درباره احزاب و جریانات در داخل به طور طبیعی به این اعتقاد راسخ دارند و اگر واقعاً کسی این حرف را در پایه و بنیان قبول ندارد اول مناقشه است حاضریم بحث بکینم چه جور می‌شود یک حزب در داخل یک جریان سیاسی داخل قائل نباشد که به مسأله انتخابات یک مساله ملی و داخلی است و باید از هرگونه تأثیرگذاری خارجی به دور باشد تأثیرگذاری خارجی مربوط به دوران استعمار است مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی است و افتخار ما در مردم‌سالاری دینی این است که مردم تعیین کننده هستند مردم انتخاب می‌کنند و همه تصمیم‌ها برآمده از درون جامعه است دولت تعیین می‌کنند دولت سرکار می‌آورند دولت هم می‌برند یعنی خود هیچ دولتی این اعتماد را هم نباید داشته باشد که همیشه ماندنی است پویایی دولت ناشی از انتخابات آزاد در کشور هست و این از افتخارات ما است دولت با همه ظرفیت و همه افتخار دنبال برگزاری یک انتخابات فراگیر سالم آزاد و پرنشاط و قانون‌مند است همه ظرفیتش بسیج می‌شود در این جهت کارنامه دولت نهم در برگزاری انتخابات خبرگان، شوراها و بخشی از کارنامه افتخارآمیز دولت است این دولت در انتخابات به نسبتی که شما می‌توانید مقایسه بکنید هیچ مداخله‌ای در امور انتخاباتی ندارد اگر چه دولت هم بخشی از ارکان فعالیت سیاسی کشور بوده و هست ولی بعنوان دولت هیچ مداخله‌ای در امور اصلی انتخابات ندارد وظیفه‌اش فراهم کردن  است. این هم واضح است که ظرفیت انتخابات در کشورهای آزاد فرصتی برای رخنه باشد این را داریم می‌بینیم بخصوص در فرآیند همین به اصطلاح انقلاب‌های رنگین ما هم به آن توجه دارند هوشمند هستند و من نمی‌دانم شما چرا نگران می‌شوید بحث دیگری است و مخاطب خاص خودش را دارد و عزم ما را برای برگزاری آزاد انتخابات  و مردم‌سالاری واقعی دارد هیچ کس محدودیت ندارد در باز برای همه فعالیت‌های ملی و قانون‌مند هست. 

سوال:گزارش آقای البرادعی از مرکز اعلام نشده و عدم تعلیق به عنوان ابهام‌های پرونده ایران یاد شده چرا آژانس هنوز ایران رو به پنهان کاری متهم می کند ؟ و اگر ایران تصمیم به اجرای قطعنامه شورای امنیت در مورد غنی سازی نداده چگونه پرونده رو به آژانس می خواهد بر گرداند ؟

سوال:این دومم هستش که در حالی که دولت وعده‌های زیادی در کاهش مصرف بنزین داده بود سهمیه بندی فقط 25 درصد از میزان مصرف رو کاسته این درحالی است که 4 نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای سهمیه بندی به دولت تذکر دادند آیا دولت در اجرای طرح ناموفق بوده ؟

پاسخ:گزارش آژانس چند بحث اصلی و کلیدی رو پایان داده و مثبت بودن این گزارش در این چارجوب مورد تردید و تشکیک نیست . بالاخره پرونده p1 و p2، موضوع  p1 و p2 در این گزارش تمام شده است و بسته شده طبق مدالیته هر موقع وارد بحث دیگری هم آژانس بشود معنی اش این است که بخش قبلی تمام شده هست و سوالات قبلی رو پاسخش رو دریافت کرده و تمام شده وقتی همین که شما اشاره می کنید آژانس وارد بخش های بعدی شده حاکی است که بخش‌های قبلی تمام شده است و این یکی از مهمترین بخش‌های مطرح بوده و در این خصوص موضوع تمام شده این واقعیت مسلم این گزارش هست و این گزارش روند کاملی رو به جلو دارد . بحث عمده‌ای که محمل بوده است و به نظر ما از اول هم غیر قانونی بوده اینکه پرونده به شورای امنیت برود خوب ناشی از همین سوالات بوده که الان پاخسش داده شده و دیگه توجیه و محملی برای طرح موضوع در شورای امنیت وجود ندارد . آژانس در این جا تصریح کرده که قادر است عدم انحراف ایران را در استفاده از مواد هسته ای اعلام بکند در این گزارش به صراحت آمده که آژانس قادر به اعلام عدم انحراف است .

اینها نکات مهمی در گزارش هست ما هم دنبال این بودیم که آژانس کار خودش را انجام بدهد سوالات آژانس تعریف شده است طبق مد الیتی و باید درهمان ترتیب تعریفی که شده برود جلو، این بخش تمام شد. سوالات دیگر را می‌توانند پیگیری بکنند بنابراین بحث این گزارش نبوده ، موضوع تمام شده در چارچوب همان مدالیتی دنبال می‌شود و بخش بعدی را آژانس دنبال می‌کند ما همیشه هم گفتیم سوال داشتن سوالات فنی از همه کشورها وجود دارد این مسأله‌ی مهمی نیست، سوالاتی مهم است که همکاری باشد که این همکاریها وجود داشته و الان هم استمرار دارد و ما هم گفتیم از حقوقمان از حقوق متقابلمان برخوردار بشویم. حقوق ما را آژانس تأمین بکند ما هم به تکالیفمان عمل می‌کنیم، الان حقوقمان کامل ادا نشده ما به تکالیفمان کامل عمل کرده‌ایم در چارچوب آژانس. آن توضیحات توضیحاتی است که مشخص است دیگر چه جهاتی در گزارش دارد توجیه اینکه ایران پروتکل الحاقی را بپذیرد موضوع روتین گزارشات آژانس هست. خود آژانس هم اعلام کردند اینها بر اساس برنامه‌ای که دارند از همه کشورها می‌خواهند پروتکل الحاقی را بپذیرند این یک توصیه هست و تأثیری در عزل و مخاط گزارش ندارد. این توصیه که نه به معنای تخلفی است خوب معلومه ما تعلیق را غیرقانونی دانستیم تعلیق را هم دلیلی ندارد که بپذیریم و به عقب هم برنمی‌گردیم آژانس گزارشش رو به جلوست و موضوع البته عرض کردم این کار را آنها دارند ادامه می‌دهند. ما هم بنایمان همکاری با آژانس هست همکاریهای حقوقی و قانونمند به نفع همه هست همچنان جای پیگیری موضوع وین هست نه نیویورک. از اول این دو موضوع غلط بوده الان هم دیگر همان محمل‌های غلطش رو از دست داده و آنها باید پاسخگو باشند ولی ما روال پیشرفت کار را رو به تزاید و مثبت می‌بینیم. در مورد بنزین هم قبلاً توضیح داده‌ام، مصوبۀ سهمیه‌بندی بنزین مربوط به اجرای قانون از سوی مجلس است. اگر فرض این است که طرح سهمیه‌بندی طرح دارای مشکلی است، یعنی در واقع اگر روی قانون آن اشکالی است، خوب این مصوبه‌ی مجلس بوده و ما مکلف به سهمیه‌بندی بودیم و اگر اشکالی وجود داشته باشد مجلس قانون را اصلاح می‌کند و تغییر می‌دهد، این چنین نیست و هم مجلس خواهان انجام این کار بود و دولت هم با همه‌ی مشکلات کار بسیار بزرگی انجام داده است و این کار جلو رفته و الان هم همه از کار احساس رضایت می‌کنند، بالاخره شما به 25% صرفه‌جویی اذعان می‌کنید. وهمین مقدار صرفه‌جویی را که شما قبول می‌کنید، یعنی بالاخره حرکت خوبی شده است اشکالات جزئی هم همیشه در هر کار بزرگ و مهمی ممکن است وجود داشته باشد که قابل رفع است، در هر حال اگر مجلس محترم تصمیم جدیدی در قالب قانون بگیرد دولت اجرا می‌کند، ولی این مشکل نبوده و سهمیه‌بندی تکلیف قانونی بوده و دولت در حد ظرفیت خود به این وظیفه‌اش هم عمل کرده است و روند آن هم خوب بوده است و مشکلات جزئی را هم باید رفع کرد.

سوال:دیروز در خبرها داشتیم که رییس‌جمهور از برخی از گروههای فلسطینی برای سفر به ایران دعوت کرده اند، می‌خواستم بدانم که این سفر در قالب کنفرانس است یا نشست یا اینکه در اصل دوستانه است، و دیگر اینکه هدف از این کنفرانس‌ها و نشست‌ها چیست؟

پاسخ:در اجلاس بین المجالس آسیایی؟

خبرنگار:خیر در یک سایتی به نام فلسطین‌الیوم اعلام شده است.

پاسخ:من اطلاعی از دعوت رسمی که رییس‌جمهور به این شکل اعلام کرده باشند ندیده‌ام ولی کشور ما راهش و آغوشش به روی همه‌ی گروههای فلسطینی باز بوده و هست و آمد و رفت آنها به این کشور اگر بخواهند سفر بکنند مشکلی ندارد. در سمینارها و کنفرانس‌هایی هم که مربوط به آنها باشد (در زمانی که برگزار می‌شود) دعوت آنها در چارچوب سیاست‌های ما است و هیچ مشکلی ندارد ما برای آزادی فلسطین و قدس شریف همه نوع حمایت‌ها و ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی را به کار می‌گیریم بنابراین نفس موضوع، موضوع ویژه‌ای نیست و آنها همیشه از امکان رفت و آمد برخوردار بوده و هستند، و مورد خاص دعوت را من ندیدم (به صورت یک خبر رسانه‌ای) و لذا من اینجا نمی‌توانم در مورد رسمیت آن اظهارنظر کنم.

سوال:وزیر امور خارجه عربستان در حاشیة کنفرانس سران قوه اعلام کرده بود قبل از برگزاری اجلاس در آناپولیس که توسط رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود کشورهای اسلامی به برگزاری اجلاسی در مواجهه و مقابله با آن اجلاس دست بزنند، می‌خواستم موضع ایران درخصوص حمایت از صحبت‌های آقای سعود الفیصل و برگزاری این اجلاس در  ایران را بدانم و اینکه این امر  امکان‌پذیر هست یانه .

پاسخ:ریسک پیشنهادات قابل بررسی و پیگیری است، ما از هر پیشنهاد مثبتی در جهت همگرایی کشورهای اسلامی و تأمین منافع عمومی دولت‌های اسلامی استقبال کرده و می‌کنیم، اما برنامه‌ریزی نتیجه ارائه شده از این بررسی و پیشنهادات را باید منتظر بمانیم تا از سوی وزارت خارجه اعلام شود ولی از نفس پیشنهادات مثبت و مؤثر در همگرایی و همراهی و منافع مشترک کشورهای اسلامی همیشه استقبال و حمایت کرده‌ایم.

سوال:قضیه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آخرین جلسه  آن کی بوده و چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اصلاً‌اطلاع رسانی مورد با ستاد مبارزه با مفاسد اجتماعی بر عهده قوه قضائیه است مجلس است دولت است ؟

پاسخ:مفاسد تعطیل شد خوب الحمدا... خوب مبارزه با مفاسد . این جلساتی که درکار گروه‌ اینها تشکیل می شود در حوزه ی دولت در حوزه ی معاون اول هست که هم جایگاه حقوقی بالایی درتصمیم گیری در دولت دارند هم از نظر تخصصی نیرو‌های اقتصادی خوبی دارند ، کارشناس و متخصص امور اقتصادی هستند خود آقای دکتر داوودی هم سابقه آشنایی با قوه قضائیه هم در گذشته در جایگاه مشاور رئیس قوه بیشتره لذا در دولت در این جایگاه طراحی شده و ایشان هم پیگیری می کنند و جلسات آخرشان چون من در جلسه شرکت نمی‌کنم خاطر ندارم بخاطرندارم فکر کنم جلسه خود کار گروهی که ایشان دنبال می کنند دو هفته یا هفته قبل بود که برگزار شد و جلسه‌ای دیگر هم در پیش دارند این ها کار‌هایی را که باید برنامه ریزی بکنند اصلاح ساختاری بکنند ، گذرگاه های فساد را باید شناسایی بکنند و با برنامه ریزی و طراحی و قانون مندی ببندند اون حوزه هایی که مرتبط با کار دولت هست را خوب این بخش دارد دنبال می کند و بخش‌های مربوط به دستگاه‌های قضایی را هم که نمایندگان که در جلسه هستند منتقل می کنند .بنابراین پیشنهاد شما ، پیشنهاد خوبی است که خود این کمیته قبلاً هم یک اطلاع رسانی داشت سخنگویی داشت مناسب باشد از خود جلسه اطلاعاتش را گزارش بکنند و افکار عمومی را نسبت به سوالاتشان پاسخ بدهند و توضیح بدهند و توجیه کنند. 

کد خبر 37110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز