همشهری آنلاین: غلامحسین الهام در نشست خبرنگاران به سولات آنان در خصوص استعفای لاریجانی، پیام پوتین، مذاکره با سولانا و تعدادی دیگر از موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا غلامحسین الهام در نشست خبری روز شنبه(28 مهر) خود با خبرنگاران توضیح داد: آقای علی لاریجانی به دلیل مشکلات شخصی مایل بودند که در دیگر حوزه‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند [دکتر علی لاریجانی از سمت خود استعفا کرد] و در این راستا تقاضاهایی را مطرح کرده بودند و اصرار به استعفا داشتند که گویی در حال حاضر این استعفا پذیرفته شده و موضوع جانشینی ایشان در حال طی شدن مراحل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سعید جلیلی جایگزین لاریجانی خواهد شد؟ گفت: بله آقای جلیلی جایگزین ایشان خواهد شد.

مذاکره با سولانا لغو نشده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر استعفای لاریجانی بر دیدار و مذاکره این هفته با سولانا و احتمال لغو این دیدار تاکید کرد: نه، لغو نشده است. دیدارها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مسائل هسته‌ای روال خود را دارد. سیاست‌ها خیلی روشن و محکم و تثبیت شده است و احیانا با تغییرات مدیریتی هیچ برنامه‌ای تغییر نمی‌کند و این هیچ ارتباطی با اصل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ هسته‌ای و امنیت ملی ندارد و آنها محکم و تثبیت شده هستند.

منعی برای حضور لاریجانی در مذاکره با سولانا نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات لاریجانی و سولانا که قرار بود این هفته برگزار شود و این‌که در این مذاکرات لاریجانی حضور پیدا می‌کند یا جلیلی که به عنوان جانشین وی انتخاب شده است؟ گفت: منعی برای حضور آقای لاریجانی در مذاکرات وجود ندارد؛ شاید آقای لاریجانی با آقای جلیلی با هم حضور پیدا کنند و یا شاید آقای لاریجانی و ممکن است آقای جلیلی حضور پیدا کنند.

الهام ادامه داد: سیاست ما تغییری نکرده است و تغییر شخص به معنای تغییر و دگرگونی در برنامه‌ها وسیاست‌ها نیست. به هر حال مسئولیتی بر عهده لاریجانی بوده که ایشان به دلالیل شخصی این مسوولیت را محول کردند ولی همان سیاست‌هایی که قبلا اتخاذ می‌شد، اکنون نیزدنبال می‌شود.

وی گفت: چارچوب سیاست همان چارجوب سیاست‌هایی است که قبلا اتخاذ شده و با تغییر اشخاص سیاست‌ها تغییر پیدا نمی‌کند.

وی اظهار کرد:‌ اصل مذاکرات است و این مذاکرات در چارچوب منافع ملی و سیاست‌های اتخاذ شده از قبل دنبال می‌شود و تغیییری در سیاست‌ها ایجاد نمی‌شود.

پوتین پیام هسته‌‌ای نداشت

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی با بیان این‌که  رییس‌جمهور روسیه حامل پیام خاصی از جمله در مورد مساله‌ هسته‌ای برای ایران نبوده است، گفت: در هنگام سفر پوتین به ایران مقامات دو کشور در مورد مسائل مهم بین‌المللی و دوجانبه بحث و گفت‌وگو و بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی تاکید کردند؛ در واقع در بخش‌های مختلف بحث و گفت‌وگو شد؛ از صحبت‌های آقای لاریجانی برداشت خاصی شده است.

وی گفت: همانطور که رییس‌جمهور اعلام کردند مساله‌ی هسته‌ای ایران مساله‌ تمام شده‌ای است. سخنگوی دولت افزود: ما در افق جلوتری در حال حرکت هستیم و از شما می‌خواهم که در این ارتباط نگاهی به جلو و این افق داشته باشید؛ ما از نظر سیاسی و حقوقی جلو هستیم.

احمدی‌نژاد و پوتین؛  بحث بدون محدودیت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد پوتین به ایران خاطرنشان کرد: مذاکرات آقای پوتین و رییس‌جمهور در ارتباط با توسعه‌ روابط دو کشور بود و آن‌ها بدون هیچ محدودیتی صحبت کردند و مسائل بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند و کل مسائل مطرح‌شده در این گفت‌وگوها مسائل جهانی، منطقه‌‌ای و دوجانبه بود و از صحبت‌هایی که در این ارتباط از سوی آقای لاریجانی شد از سوی رسانه‌ها برداشت درستی صورت نگرفته است.

حرف و پیغام‌ آمریکایی‌ها منطبق نیست

سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر بوش در مورد ایران، گفت: آمریکایی‌های یک جوری حرف می‌زنند و یک جورهایی پیغام می‌دهند، حرف زدن‌های‌شان با پیغام‌های‌شان منطبق نیست؛ چنان‌که بعضی وقت‌ها به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های‌شان از سر عصبانیت و احساسات است.

الهام افزود: آنها حرف‌هایی را از روی عصبانیت، احساسات و تبلیغات می‌زنند، این حرف‌ها با کارکردهای خاص سیاسی زده می‌شود؛ ولی مطمئنا اثری در تنظیم سیاست‌های جهانی ندارد و این حرف‌ها را نباید حرف‌های جدی و اصلی آنها گرفت.

وی با بیان این‌که این حرف‌ها تاثیری در مناسبات جهانی ندارد و سیاست جمهوری اسلامی ایران و فضای جهانی به سمت صلح و امنیت می‌رود، گفت: آمریکایی‌ها قادر نیستند موازنه‌ی امنیت و ثبات را در جهان به هم بزنند و این حرف‌های جدی و سیاست‌های اتخاذ شده آنها نیست. خشم آنها یا از توفیقات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی بین‌الملل است یا به خاطر انزوایی که دچار آن شده‌اند، آنها به خاطر این انزوا دچار رنج شده‌اند و ما رنج آنها را می‌فهمیم.

 ایران و کنفرانس صلح پاریس

سخنگوی دولت درباره برگزاری کنفرانس صلح پاریس با موضوع فلسطین گفت: دیدگاه ایران در مورد مساله‌ فلسطین و مسائل منطقه روشن است. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم فلسطین است و معتقدیم مردم فلسطین خود باید سرنوشت‌شان را مشخص کنند؛ برای دفاع از این امر منطقه‌ای و در راستای حقوق فلسطینی‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

الهام در مورد حضور ایران در کنفرانس صلح پاریس نیز گفت: در مورد این سمینار خاص ما گزارش و اطلاع دقیق و جامعی نداریم و لذا در این موردی که مطرح کردید در حال حاضر، اظهارنظری ندارم.

بودجه‌ با شیوه جدید تنظیم و تقدیم می‌شود

سخنگوی دولت هم‌چنین خبر داد که بودجه‌ امسال به شیوه جدیدی تننظیم و به مجلس ارائه می‌شود.

الهام اظهار کرد: ملاک اصلی ما در تنظیم بودجه سندهای بالادستی از جمله چشم‌انداز است که مطمئنا در راستای تنظیم بودجه به این سدهای بالادستی و هم‌چنین چارچوب و سیاست‌های کلی که مورد تصویب قرار گرفته است، توجه خواهد شد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم بودجه‌ امسال، روان، عملیاتی و اجرایی باشد، به نحوی که ماموریت هر دستگاه مشخص شود، میزان اعتباراتی که به آن اختصاص داده می‌شود، مشخص باشد و نتیجه‌ کار نیز قابل بررسی و شفاف باشد.

سخنگوی دولت گفت: برخی از تبصره‌ها که در بودجه‌ها مدنظر قرار گرفته می‌شود، قوانین دست و پا گیری هستند که ما سعی می‌کنیم قوانین دست و پا گیر را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: برخی از تبصره‌هایی که در این راستا در قانون بودجه قرار داده می‌شود از نظر حقوقی نیز خالی از اشکال نبود و برخی از حقوقدانان به آن ایراد می‌گرفتند؛ که چرا قوانین ثابت و پایدار مالی در قانون بودجه قرار داده می‌شود.

الهام گفت: دولت درصدد است تبصره‌های بودجه که جنبه دائمی دارند را تکمیل کرده و به صورت یک لایحه به مجلس تقدیم کند.

وی افزود: ردیف‌های بودجه نیز به گونه‌ای تصویب می‌شود که مجوزهای لازم بابت این ردیف‌ها از مجلس اخذ شده باشد.  وی گفت: در این راستا قانون بودجه به نحو تنظیم می‌شود که از نظر اجرایی، سخت‌تر و از نظر حسابرسی قابل کنترل‌تر باشد.

ادغام شوراها بر اساس اختیارات قانونی

وی در پاسخ به این سوالی درباره تفاهم دولت و مجلس در ادغام شوراها تاکید کرد: تصمیم دولت در مورد ادغام شوراها بر اساس اختیارات قانونی برگرفته از قانون برنامه است و همچنین بر اساس اختیارات شورای عالی اداری و دولت بر اساس اختیارات قانونی خود این اقدام را انجام داده است. اگر مجلس در مورد ادغام شوراها نظری داشته باشد این نظر در معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر مساله‌ای نیست و هر ‌آنچه که انجام شده همان است که گزارش آن ارائه شد.

چه لایحه‌‌ای قضایی است؟

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره ماده‌ 23 لایحه حمایت از خانواده و نقش دولت در این زمینه گفت: لوایح قضایی مصداقا محل اختلاف هستند، البته شورای نگهبان نیز اعلام کرده در لوایح قضایی دولت بدون نظر قوه‌ قضاییه تغییری ندهد و نمی‌دهد ولی در مورد مصداق این امر که چه لایحه‌ای قضایی است، بحث وجود دارد. لوایحی که مطرح می‌شوند مثل لوایح اداری و حقوقی دارای بحث حقوقی هستند ولی لزوما و اساسا به این معنا نیست که هرچه حقوقی است، منشا قضایی نیز هست و به قضا برمی‌گردد. بحث قضا به دادرسی‌ها و مجازات و مباحث اینچنینی برمی‌گردد. در لوایح قضایی دولت تغییری نداده است. در مورد لایحه حمایت از خانواده نیز ماده‌ 23 اول گنجانده شده، بعد حذف شده و در هنگامی که این لایحه در کمیسیون دولت مطرح شده با نظر خود نماینده‌ قوه‌ قضاییه ماده‌ 23 در لایحه حمایت از خانواده مجددا گنجانده شده است و سابقه حضور و حذف این ماده در لایحه وجود داشته است.

الهام در پاسخ به این سوالی مبنی بر پیشنهاد حضور نماینده سازمان بازرسی در جلسات هیات دولت گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام.

لایحه‌ جرم سیاسی

وی در مورد بحث لایحه‌ جرم سیاسی و وجود زمزمه‌هایی مبنی بر وجود اختلاف بین دولت و مجلس نیز تاکید کرد: هیچ مساله‌ای مطرح نبوده است.

سخنگوی دولت در مورد علت تاخیر ایجاد شده در مورد لایحه جرم سیاسی اظهار کرد: لایحه جرم سیاسی یک لایحه‌ قضایی است و این لایحه در ابتدا ربطی به دولت و مجلس ندارد و کار دولت در این جهت بعد از آن است و این موضوع نیز در مجلس در جریان بوده است و قبلا یک لایحه تنظیم شده و مورد اشکال و اختلاف و در رفت و آمد بین شورای نگهبان و مجلس بود و به نظر می‌آید این لایحه همچنان از دستور کار مجلس خارج نشده باشد و اطلاعات این موضوع را از مجلس جویا شوید و دولت در این ارتباط مسوولیتی نداشته است.

هیچ مدیری حق خلل در اجرای مصوبات دولت را ندارد

وی هم‌چنین با برشمردن سیاست‌های دولت در حوزه مسکن و تلاش دولت در این ارتباط و تشکیل جلسات کارگروهی که در این ارتباط تشکیل شده است، در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند دولت سیاست‌های مناسبی را در خصوص مسکن اتخاذ کرده ولی اجرایی شدن آن به دلیل مشکلاتی که در بخش مدیران میانی وجود دارد به خوبی محقق نشده است، اظهار کرد: هیچ مدیری حق ایجاد کندی یا خلل در اجرای مصوبات دولت را ندارد. دولت اقدامات خود را با کارشناسی تدوین کرده و با قاطعیت جلو می‌رود. هر مدیری در بالاترین یا پایین‌ترین قسمت مدیریتی باید در راستای خدمت به مردم و انجام مسوولیت‌ها و قوانین مصوب تلاش کند و هیچ‌کس حق ندارد با توجه به فرصتی که در اختیار دارد کم کاری کرده یا از وظایف خود عدول کند. هرکسی توانایی لازم را نداشته باشد، جابجا می‌شود و هرکس اصل خدمت به مردم و یا مصوبات و مسوولیت‌ها را قبول نداشته باشد باید از مسوولیت کناره‌گیری کند.

دولت ارائه‌ بنزین آزاد را خلاف مصالح می‌داند

الهام در بخش دیگر سخنانش درباره زمان معرفی وزرای جدید نفت و صنایع به مجلس شورای اسلامی، گفت: من نمی‌دانم وزرا دقیقا چه موقعی معرفی می‌شوند و چه کسانی هم معرفی می‌شوند؛ ولی در مهلت قانونی و فرصت باقی‌مانده این امر انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره مطرح‌شدن استفساریه‌ای ارائه بنزین به نرخ آزاد، به خبرنگار پرسش‌کننده گفت که  این مطلب را از شما می‌شنوم، چنین چیزی در دولت مطرح نبوده است.

وی افزود: سیاست دولت در مورد ارائه بنزین به نرخ آزاد همان سیاست قبلی است که اعلام شده است. دولت ارائه‌ی بنزین به نرخ آزاد را خلاف مصالح می‌داند و آن را کار درستی قلمداد نمی‌کند و معتقد است که در این ارتباط به مردم آسیب می‌رسد.  الهام تاکید کرد: تغییری در سیاست دولت در این ارتباط ایجاد نشده است.

الهام همچنین ‌در پاسخ به این پرسش که  آیا از طرح سوییس که آقای حدادعادل مطرح کردند، اطلاع دارید یا نه؟ گفت: من از این مساله آگاهی ندارم. با آقای حداد صحبتی نکردم و گزارشی نیز در این ارتباط نیامده است.

اصلاحیه‌ بودجه

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود واردات بنزین و گازوئیل و احتمال ارائه متممی برای بودجه از سوی دولت گفت: دولت لایحه‌ متمم نخواهد داد و در صورتی که نیاز باشد دولت اصلاحیه‌ بودجه را به مجلس خواهد داد و اصلاحیه بودجه را برخی از وزرا مطرح کرده‌اند.

الهام افزود: اصلاحیه به این معنا که سقف بودجه تغییر کند، نیست بلکه ممکن است در ردیف‌ها جابجایی‌هایی صورت بگیرد ولی سقف بودجه تغییر نمی‌کند و ما باید با همین سقف اعتبارات به جلو برویم.

 ژاپنی ربوده شده به خارج از کشور منتقل شده است

سخنگوی دولت هم‌چنین با بیان این‌که  ربوده شدن تبعه ژاپنی در ایران توسط مافیای مواد مخدر انجام شده است و آنها به امر توزیع مواد مخدر و انجام اقدامات تروریستی می‌پردازند. خاطرنشان کرد: ما از همان اول این موضوع را پیگیری کردیم و تمام تلاش خود را در این ارتباط به کار برده و می‌بریم. او سالم است و تلاش‌های ما برای آزادیش ادامه دارد و امیدواریم با تلاش‌های مشترک کشور همسایه، این مساله حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبعه ژاپنی ربوده شده در ایران است؟ گفت: وی از ایران توسط افراد رباینده به خارج از کشور منتقل شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا وی در پاکستان است؟ نیز گفت: پاتوق این افراد در پاکستان است و احتمالا فرد ربوده شده نیز در پاکستان است ولی تلاش‌های مقامات امنیتی برای نجات او و کسب اطلاعات بیشتر ادامه دارد.

الهام تاکید کرد: باید ترتیبات مناسبی اتخاذ شود تا در سطح بین‌المللی برخوردهای مناسب با جرایم سازمان‌یافته صورت بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر هزینه سنگینی را پرداخته و بسیاری از نیروهای امنیتی ایران در این ارتباط به شهادت رسیدند که نتیجه آن جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر کشت مواد مخدر در افغانستان به خصوص بعد از اشغال این کشور توسط آمریکایی‌ها افزایش پیدا کرده و باید با تدابیر ریشه‌ای این موضوع کنترل شود. امیدوارم با همکاری جامعه با این پدیده مبارزه شود و این موضوع در افغانستان کنترل شود.

الهام بار دیگر تاکید کرد که تبعه ژاپنی ربوده‌شده در داخل ایران نیست و توسط ربایندگان از ایران، خارج شده است.

کد خبر 34427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز