چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامحسین الهام، سخنگوی دولت امروز(28 شهریور) در نشستی با خبرنگاران به سوالات آنان در باره مسائل داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا الهام در درباره سفر روحانی به آلمان و احتمال دیدار با افرادی مانند سولانا و مقامات برجسته اروپایی و این‌که آیا این دیدار‌ها ماموریتی از سوی دولت است؟ با بیان این‌که  به هر حال در کشور ما آزادی مسافرت وجود دارد. اصل آزادی رفت و آمد و گفت و شنود است و هر کس هر جا دلش می‌خواهد می‌تواند سفر کند و با هر کسی که می‌خواهد صحبت کند، خاطرنشان کرد: ولی اصل آزادی رفت و آمد، صحبت و مذاکره تاثیری بر پرونده‌ هسته‌ای ایران ندارد. 

وی گفت: اگر بخواهند با برخی سیاست‌ها و گفت‌وگوها در مسیر هسته‌‌ای ایران که ناشی از عزم ملت ایران است تغییراتی ایجاد کنند در اشتباه هستند. این راه مسیر خود را با قاطعیت جلو می‌برد و نمی‌توان با برنامه‌ریزی این سیاست درست را که مورد حمایت مردم نیز هست متوقف کنند. آن‌ها نمی‌توانند دولت را از سیاست درستی که ناشی از عزم مردم است منحرف کنند و متاثر از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود کنند.

اکنون شرایط، شرایط جنگی نیست

سخنگوی دولت، همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به تهدیداتی که برخی از کشورهای غربی کرده‌اند و جوسازی رسانه‌ای که در این ارتباط به وجود آمده آیا ایران در صورت بروز جنگ از تنگه‌ هرمز استفاده خواهد کرد یا نه؟ گفت: اکنون شرایط، شرایط جنگی نیست و بعید است کسی به این گزینه احمقانه روی آورد و به قول رییس‌جمهور کسانی که یک جنگ را زاییده‌اند در پرورش زاییده و مولود خود مانده‌اند. در سیاستی که در پیش گرفته‌اند ناتوان هستند و به سمت ساقط شدن پیش می‌روند.

صدور قطعنامه تاثیری ندارد

الهام در پاسخ به پرسشی درباره این که گفته می‌شود آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران آماده کرده و می‌خواهد در اجلاس 1 + 5 مطرح و تصویب کند، گفت: صدور قطعنامه بر روی فعالیت‌های قانونمند هسته‌‌ایران تاثیری ندار‌د. وی گفت: صدور قطعنامه بر ضد ایران برای این کشورها سودی ندارد؛ چراکه مسیر فعالیت هسته‌یی ایران صلح‌آمیز و قانونمند است و مردم در ادامه این مسیر متحدند.

فعلا در مورد ویزاهای سفر به نیویورک وقت داریم

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره سفر رییس‌جمهور به نیویورک و این‌که آیا ویزای تمام اعضای هیات همراه رییس‌جمهور آماده شده است یا نه؟ گفت: فعلا در مورد ویزاها وقت داریم. بخشی از ویزاها صادر شده و بخشی هنوز صادر نشده است. به طور کلی باید بگویم این زمان وجود دارد که ویزای هیات همراه رییس‌جمهور کامل شود. کار هنوز نهایی نشده که بخواهیم اظهارنظر کنیم و زود است که اظهارنظر نهایی شود.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور پیدا و در آن سخنرانی خواهد کرد و در مدتی که در آن‌جاست با سران برخی از کشورها نیز طبق برنامه دیدار و در مورد روابط دو جانبه و مسائل جهانی و منطقه‌یی گفت‌وگو می‌کند. از دیگر برنامه‌های جانبی رییس‌جمهور نشست با ایرانیان خارج از کشور است.

درست نیست که آمریکا خود را آقای اروپا بداند

سخنگوی دولت همچنین در خصوص تصمیم آمریکا مبنی بر این‌که اگر کشورهای اروپایی بیش از یک حد مجاز در ایران سرمایه‌گذاری کنند مورد تحریم قرار می‌گیرند، گفت: این درست نیست که آمریکا خود را آقای اروپا بداند. این یک نوع توهین و تحقیر به ملت‌های اروپایی و نفی استقلال آن‌هاست؛ چرا که هر کشوری در تصمیم‌گیری مستقل است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که  جمهوری اسلامی ایران نشان داده که می‌تواند نیازهایش را تامین کند و به جای خاصی متکی نیست، اظهار کرد: تجربه نشان داده ما هر جا در فشار بوده‌ایم توانمندتر و راسخ‌تر به جلو حرکت کرده‌ایم.

وی گفت: این‌ها تلاش‌هایی است که من به نتیجه رسیدن آن را پیش‌بینی نمی‌کنم، این سیاست‌ها موقعیت خود آمریکا را زیر سوال می‌برد.

سیاست دولت در مورد نقدینگی مشخص است

الهام در پاسخ به پرسش دیگری درباره گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول در ارتباط با نرخ تورم و نقدینگی در ایران گفت: سیاست دولت در مورد نقدینگی مشخص است. ما بحث کاهش سود تسهیلات بانکی را مطرح کرده‌ایم که موجب کاهش نرخ تورم می‌شود. دولت در این چارچوب کار می‌کند و اصلاحاتی را در نظام بانکی شروع کرده که شما خود در جریان آن هستید.

نباید فشارهای وارد شده بر قیمت انرژی را بر اوپک تحمیل کنیم

الهام در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت نفت، گفت: کشورهای صادر کننده نفت معتقدند که قیمتی که برای نفت در نظر گرفته می‌شود قیمت نازلی است و قیمت واقعی این ماده‌ مهم نیست.

سخنگوی دولت با بیان این‌که " اوپک بخشی از انرژی جهان را تامین می‌کند" گفت: برای این‌که قیمت انرژی یا نفت به قیمتی که برخی از کشورها می‌خواهند برگردد، به سازمان جهانی نفت(اوپک) فشار بیاورند حرف درستی نیست و نباید فشارهایی که بر قیمت انرژی وارد شده است را بر اوپک تحمیل کنیم.

وی گفت: قیمت نفت باید قیمت واقعی خود را داشته باشد و در حال حاضر خیلی از کشورهای منطقه متکی به درآمدهای نفتی هستند و افزایش قیمت نفت برای آن‌ها امری مناسب است.

سیاست ایران درباره گسترش رابطه با مصر مشخص است

سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران با مصر، گفت: ما توسعه‌ روابط خود را با همه کشورها به جز کشورهایی که ذکر کرده‌ایم در دستور کار قرار داده‌ایم و در چند ماه گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را در رابطه با مصر و گسترش رابطه با مصر اعلام کرده است. رییس‌جمهور نیز چندی پیش سیاست جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط را اعلام کرد و از نظر ما همان سیاست اعلام شده اکنون نیز حاکم است و تغییری در این سیاست ایجاد نشده است.

سیاستمداران فرانسه‌ آماتور هستند

وی در مورد صحبت‌های اخیر برخی از مقامات فرانسوی در مورد تهدید ایران، گفت: ما به فرانسوی‌ها توصیه می‌کنیم که حرف خودشان را بزنند و حرف دیگران را تکرار نکنند.

الهام با بیان این‌که  مردم فرانسه مردمی با فرهنگ و ریشه‌دار هستند گفت: به صلاح مقامات فرانسوی نیست که حرف دیگران را تکرار کنند و ما به مقامات فرانسوی توصیه می‌کنیم که دنباله‌رو سیاست‌های شکست خورده‌ دیگران نباشند و به اعتبار مردم فرانسه در عرصه‌ جهانی آسیبی وارد نکنند.

سخنگوی دولت گفت: به نظر ما این‌گونه مسائل جدی نیست و این‌ها ناشی از آماتوری این سیاستمداران است تا سیاستمداران فعلی حرفه‌ای و آببندی شوند، ممکن است که چنین مسائلی از آن‌ها سر بزند. ما آن را جدی نمی‌گیریم و آن را آزمون دوران آماتوری قلمداد می‌کنیم و امیدواریم آن‌ها هر چه زودتر حرفه‌یی شوند و فرصت‌ها را از دست ندهند.

اقدام انقلابی در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری پرسید که در حال حاضر ما در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، رییس‌جمهور در مورد شهریه‌ دانشگاه آزاد گفته بودند که یک اقدام انقلابی انجام می‌دهند؛ حال دولت در این راستا چه اقدامی انجام داده است؟ سخنگوی دولت پاسخ داد: اقدام انقلابی یا غیر انقلابی دولت در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد و بحث دانشگاه آزاد از پیگیری‌های ریاست جمهور بنا به دلایل و مصالحی که احتمالا می‌دانید از دستور کار خارج شد و فعلا دولت در مورد دانشگاه آزاد مداخله‌ای ندارد.

آمار مقطعی از نرخ تورم نباید مبنای تصمیم‌گیری ما باشد

وی درباره آمار بانک مرکزی از نرخ تورم گفت: بانک مرکزی آمار خود را بعضا روزانه، هفتگی و ماهانه ارایه می‌دهد و ممکن است شاخص تورم در یک ماه نسبت به ماه قبل تغییر کند و این گزارشاتی که مقطعی ارایه می‌دهد نباید مبنای تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری ما باشد بلکه باید ما متوسط این آمار را در نظر بگیریم و مسائل را در سال مورد توجه قرار دهیم.

برنامه‌های جدید دولت برای دور دوم سفرهای استانی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اعلام شده که دور دوم سفرهای استانی به شیوه‌ جدید بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، گفت: طراحی‌هایی برای دور دوم سفرهای استانی انجام شده است و برنامه‌ریزی‌هایی نیز صورت گرفته است و ما امیدواریم این برنامه‌های جدید با روش‌های جدیدی که در نظر گرفته شده به خوبی پیش برود و فرصت مناسب‌تری را برای دولت جهت خدمت به مردم فراهم کند و تعامل دولت با مردم برای پیگیری مسائل و حل مشکلات آن‌ها و نظارت بر امور عمیق‌تر شود و گام‌های بلندتری را در این زمینه بردارد.

کد خبر 31911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز