همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در گفتگو با ایتارتاس و تلویزیون دولتی روسیه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه قائل نیست و به دنبال روابط پایدار، مؤثر و حداکثری با این کشور است و ما اقتدار ایران را به نفع روسیه و اقتدار روسیه را به نفع ایران می‌دانیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد دو کشور ایران و روسیه را متحد طبیعی هم دانست و درباره ارزیابی خود از روابط آینده دو کشور گفت: به لحاظ جغرافیایی و موقعیت سیاسی و همچنین از نظر سابقه فرهنگی، دو ملتی هستیم که باید در کنار هم باشیم بسیاری از منافع دو ملت ایران و روسیه به هم گره خورده و همینطور بسیاری از علایق دو ملت مشترک است، بنابراین ما دو متحد طبیعی هستیم.

رئیس‌جمهور با یادآوری این نکته که در گذشته و در مقاطع گوناگون روابط ایران و روسیه تحت تاثیر عوامل خارجی بوده است، افزود: برخلاف گذشته، امروز هر دو ملت و دولت مصمم هستند که روابط خودشان را در بالاترین سطح و بیشترین حجم گسترش دهند.

آقای احمدی‌نژاد دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره رابطه با روسیه را بلند مدت ارزیابی و تصریح کرد: ما دنبال روابط پایدار، موثر و حداکثری با کشور روسیه هستیم گمان ما این است که این اراده در دوستان روسی هم وجود دارد. ایران و روسیه مشترکات فراوانی با هم دارند هر دو کشور به لحاظ منابع زیرزمینی بسیار غنی بوده و برای تامین نیازهای ملت خود نیازی به منابع دیگران ندارند هر دو کشور دارای جمعیت بزرگ، فرهنگ غنی و انسجام اجتماعی بوده و دارای ویژگی های شرقی هستند.

وی همکاری‌های همه جانبه ایران و روسیه را نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع منطقه و جهان دانست و گفت: مؤلفه‌های همکاری دو کشور شباهت‌های بسیاری با هم دارد و زمینه برای همکاری در بخش‌های گوناگون فراهم است. همکاری تهران و مسکو در موضوعاتی همچون امنیت خزر، منطقه خاورمیانه و در صحنه بین‌الملل می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به روابط اقتصادی ایران و روسیه، روابط تجاری دو کشور را در حال گسترش خواند و اظهار داشت: بسیاری از نیازها در روسیه وجود دارد که در ایران تولید می‌شود و ایران می‌تواند این نیازها را تأمین کند. بسیاری از نیازها هم در ایران هست که طرف روس می‌تواند آن را برآورده کند. هم اکنون زمینه‌های گسترش تجارت و همکاری‌های تجاری در سطح بالا فراهم است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با روسیه قائل نیست، به زمینه‌های مساعد برای همکاری‌های دوجانبه اشاره کرد و گفت: در زمینه‌های فرهنگی می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم و هنر و ادبیات و موسیقی می‌تواند نمونه‌هایی از موارد بی‌شمار تبادلات فرهنگی باشد. همچنین در خصوص همکاری‌های ورزشی ظرفیت‌های مختلفی در دو کشور وجود دارد. در زمینه‌های علمی، ایران کانون و مهد علوم و فناوری‌های گوناگون است و روسیه نیز به لحاظ علمی دارای مزیت‌هایی است که همکاری در این زمینه می‌تواند به نفع دو ملت و کشور باشد.

وی افزود: در بخش انرژی هم زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. ایران و روسیه دارای بزرگترین منابع گاز و نفت هستند و همکاری در این موارد، هم به نفع دو ملت و هم به نفع منطقه و جهان است.

احمدی‌نژاد اقتدار ایران را به نفع روسیه و اقتدار روسیه را به نفع ایران ارزیابی کرد و اظهار داشت: طبیعی است که همکاری‌های دو کشور منجر به اقتدار بیشتر دو کشور خواهد شد و این به نفع دو ملت و به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و روسیه دو قدرت بزرگ هستند که باید در کنار هم باشند، گفت: روابط ایران و روسیه در سطح خوبی است و هر دو کشور در معادلات جهانی هم تأثیرگذار هستند.

احمدی‌نژاد در ادامه گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی دولتی روسیه درباره نتایج سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سازمان ملل عرصه بیان دیدگاه‌های گوناگون است و ملت ایران دیدگاه‌هایی درباره مسایل جهانی داشت که در نشست سازمان ملل مطرح و با استقبال جهانی مواجه شد.

وی افزود: مواضع و دیدگاه‌های ایران درباره آزادی، عدالت و مهرورزی خواسته همه ملت‌های جهان از جمله روسیه است.

رئیس‌جمهور، ایجاد ارتباط مستقیم و ارایه دیدگاه‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران به مردم آمریکا را از دیگر نتایج سفر به نیویورک دانست و گفت: با سخنرانی و نشست‌هایی که در نیویورک انجام شد پوست فولادینی که با سانسور به دست مقام‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود، شکست و مردم آمریکا مواضع و دیدگاه‌های تحریف نشده ما را در خصوص مباحث مختلف جهانی و حتی داخلی شنیدند و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات آژانس و کاملاً صلح‌آمیز است، اظهار داشت: تمام گزارش‌های آژانس تأکید کرده‌اند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است و انحرافی مشاهده نشده‌است.

وی ادعای برخی کشورهای غربی را مبنی بر اینکه درباره برنامه هسته‌ای به ایران اعتماد ندارند، غلط و فرافکنی دانست و گفت: غرب از حکومت دیکتاتوری وابسته به خود در ایران حمایت می‌کرد که مردم کشور ما آن را کنار گذاشت و به استقلال و آزادی دست یافت. مخالفت‌های امروز غرب با ملت ایران بیشتر ناشی از آن مسئله است؛ چرا که منافع خود را در ایران از دست داده می‌بینند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جنگ و تحریم را علیه کشور ما اعمال کرده‌است، افزود: غربی‌ها چون در موضع دشمنی با جمهوری اسلامی هستند، قضاوت‌هایشان درباره برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند قابل قبول باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه کشورهایی که با پیروزی انقلاب اسلامی صدمه خوردند، تلاش دارند پرونده هسته‌ای ایران را سیاسی کنند، تأکید کرد: غربی‌ها می‌خواهند مخالفت با ملت ایران را در ظاهر مخالفت با سلاح هسته‌ای بیان کنند، در صورتی که در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای جایگاهی ندارد و از لحاظ شرعی نیز آن را جائز نمی‌دانیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر قابل اعتماد نبودن برخی کشورهای غربی در توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود گفت: کشورهایی که خود را تابع آژانس بین‌المللی اتمی نمی‌دانند و از قوانین آن تخلف می‌کنند، نسل جدید بمب‌های اتمی را آزمایش می‌کنند و به هیچ مرجع قانونی نیز جوابگو نیستند، برای امنیت جهان خطر آفرین هستند؛ بنابراین اگر بنا باشد درباره اعتماد به برنامه هسته‌ای دیگران کشوری مدعی باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور مسیر برنامه هسته‌ای ایران را کاملاً روشن و صلح‌آمیز دانست و گفت: غربی‌ها چند سال است که تلاش می‌کنند پرونده ایران را از آژانس که مسیری طبیعی دارد، خارج کنند، اما ملت ایران، ایستادگی و دوستان نیز در مجامع جهانی همراهی کرده‌اند و امروز پرونده کشورمان در آژانس مراحل طبیعی خود را طی می‌کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه روند و معادلات منطقه رو به صلح است، گفت: آمریکا منافع خود را در ایجاد اختلاف جستجو می‌کند و در این راستا اقداماتی انجام می‌دهد که استقرار سامانه موشکی در اروپا از آن جمله است.

وی همچنین یادآور شد: اراده، فرهنگ و تمدن مردم روسیه و تلاش دولت این کشور باعث شد که روسیه در هجوم غرب متلاشی نشود و در این مقابله، داشتن یانداشتن بمب اتم تأثیری نداشت و به نوعی دسترسی به بمب اتم خرج اضافه بود.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش‌های دیگری با بیان اینکه حوزه دریای خزر باید حوزه دوستی و صلح باشد، تأکید کرد: ملت‌های اطراف خزر دارای پیشینه مشترک هستند و باید با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد دریای خزر به موضوع کدورت بین همسایگان تبدیل شود، تصریح کرد: امیدوارم در سفر آتی سران همسایه دریای خزر به تهران (23 مهر) توافقات خوبی بر مبنای توزیع عادلانه و تامین صلح و رفاه ملت‌های اطراف دریای خزر اتخاذ شود.

احمدی‌نژاد ایران را با تمدن چند هزار ساله و فرهنگ غنی در مناسبات جهانی تأثیرگذار دانست و گفت: ایران به خاطر پیشینه فرهنگی و سیاسی در معادلات جهانی مؤثر است. چالش‌هایی هم که در خاورمیانه وجود دارد، ناشی از دخالت خارجی‌هاست.

رئیس‌جمهور افزود: غربی‌ها برای چپاول نفت و گاز و غیره همواره در مسایل خاورمیانه دخالت و مشکلات فراوانی ایجاد کرده‌اند که مهم‌ترین کانون این چالش‌ها رژیم صهیونیستی است که همواره ناامنی ایجاد می کند.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه کسانی که در اهداف خود شکست خورده‌اند به دنبال تشدید اختلاف بین کشورهای منطقه هستند، تصریح کرد: آنها می‌خواهند سیاست خود برای روسیه - یعنی قطعه قطعه کردن - را در کشورهای خاورمیانه نیز اجرا کنند اما ملت‌های منطقه بیدار هستند و دشمنان را در این نیت شوم خود ناکام خواهند گذاشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به دنبال برقراری امنیت و آرامش در خاورمیانه هستیم، گفت: معتقدیم مشکلات منطقه باید با راه‌حل‌های انسانی حل شود و ملت‌های منطقه قادر به برقراری صلح و امنیت پایدار بین خودشان هستند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی احتمال بروز اختلاف داخلی به خاطر تنوع زبانی و قومی در ایران را رد کرد و اظهار داشت: ایران همانند گلستان بزرگ با گل‌های متفاوت است. دو عامل موجب همبستگی ملی در ایران است؛ عامل نخست اینکه همه اقوام در ایران در مرحله اول خود را ایرانی و سپس عرب، ترک، کرد، ارمنی و ... می‌دانند و فرهنگ ایرانی بین اقوام مختلف متعالی و مشترک است. دوم اینکه، در ایران همه خداپرست، میهمان‌نواز، وطن‌دوست، صلح دوست و دوستدار عدالت هستند و سنت‌های اقوام مختلف در این زمینه نیز خیلی به هم نزدیک است.

رئیس‌جمهور افزود: همه ایرانی‌ها کمال‌جو و دوستدار رشد و تعالی هستند و برای رسیدن به آن در جهت پیشرفت ایران حرکت می‌کنند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: طبق قوانین، اقوام گوناگون در ایران از حقوق یکسان برخوردارند و حتی حقوق اقلیت‌ها نسبت به بقیه اقوام بیشتر است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری نقش زنان ایرانی در کانون خانواده و اجتماع را برجسته دانست و گفت: زن موجود بسیار ارزشمند و مظهر جمال خداوند است. با توجه به سابقه فرهنگی و آموزه‌های دین اسلام، زنان در ایران بسیار محترم هستند. خانواده‌های ایرانی زمانی که صاحب فرزند دختری می‌شوند بسیار بیشتر از اینکه صاحب فرزند پسر شوند، خوشحال هستند. زنان در کشور ما کانون و محور اصلی خانواده هستند و اعضای خانواده را به هم پیوند می‌دهند و مدیریت خانواده برعهده خانم‌ها قرار دارد. زنان و دختران مظهر عاطفه و محبت هستند و فرزندان خانواده رسم دارند که دست مادرانشان را می‌بوسند.

احمدی‌نژاد با اشاره به حضور فعال زنان در کانون‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اظهار داشت: مطابق قوانین، فرقی بین زن و مرد از لحاظ برابری در حقوق وجود ندارد. زنان همان حقوقی را دارند که مردها از آن برخوردار هستند. زنان درجمهوری اسلامی ایران در انتخابات شرکت می‌کنند، نامزد انتخابات می‌شوند، در مهم‌ترین پژوهشکده‌های علمی کارهای بسیار مهمی برعهده دارند و به‌عنوان استاد در دانشگاه‌ها به تدریس مشغول هستند. 60 تا 70 درصد دانشجویان کشورمان را دختران تشکیل می‌دهند و در صنعت و تجارت نیز حضور چشمگیر دارند و کسی نمی‌تواند این حق را از آنها سلب نماید.

رئیس‌جمهور با اشاره به بحث حجاب زنان در ایران گفت: حجاب به عنوان یک فرهنگ در جامعه ایران نهادینه شده‌است و اقوام مختلف حتی پیش از اسلام پوشش حجاب را داشتند. زنان با توجه به پایبندی به دین و اخلاقیات، حجاب را به صورت اختیاری، انتخاب کرده‌اند. البته این مسئله قانونی هم است و اگر بعضی کنترل‌ها که البته به صورت محدود است صورت می‌گیرد، به خاطر صیانت از حقوق و امنیت اخلاقی جامعه و خود زنان است.

احمدی‌نژاد یکی از دلایل موفقیت زنان ایرانی را پوشش اسلامی آنها دانست و خاطر نشان کرد: یکی از علت‌های موفقیت زنان کشورمان در عرصه‌های اجتماعی، داشتن حجاب اسلامی است. زنان با این پوشش، به‌راحتی می‌توانند در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کنند و بدون اینکه جسم آنها مورد توجه باشد، اندیشه‌های آنان مورد احترام و توجه قرار می‌گیرد.

رئیس قوه مجریه ویژگی‌های ممتاز زنان ایران را الگوی خوبی برای زنان روسیه برشمرد و گفت: نقش مادری، همسرداری و محور بودن در کانون خانواده در زنان ایرانی بسیار پر رنگ است و داشتن این ویژگی‌ها برای انسجام خانواده ضروری است. این نقش تنها از عهده زنان بر می‌آید؛ چون این نقش از دلی پر از محبت و عشق ساخته است که مردان فاقد آن هستند. چنین نقشی در زنان ایرانی برجسته است و زنان روسیه می‌توانند برای داشتن خانواده‌ای صمیمی و با محبت از آن بهره ببرند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انتخاب شما به عنوان یک رئیس‌جمهور غیرروحانی نشان‌دهنده تغییراتی جدی در ایران است، خاطر نشان کرد: البته در ابتدای انقلاب اسلامی هم رئیس‌جمهورهایی داشتیم که در کسوت روحانیت نبودند و این ملاکی برای انتخاب مردم نیست. اما اگر منظور، پایبندی به آموزه‌های دینی و اسلام است، این مسئله نیز ضرورتاً منوط به داشتن لباس روحانیت نمی‌شود. همه ما پایبند به دین و ارزش‌های اسلامی هستیم. کسی را هم که مردم انتخاب می‌کنند، برای این است که دستورات اسلامی را در جهت رشد و ترقی و کمال انسانی مدنظر قرار دهد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دنیای امروز نیز برای رسیدن به صلح و آرامش باید به تعلیمات دینی رجعت کند و البته این تعلیمات باید از منابع تحریف نشده باشد؛ چون امروز عده‌ای در دنیا هستند که تجاوزگری و قتل عام مردم و ناامنی را با دینداری توجیه می‌کنند. معتقدیم دینی که از منشأ درست اخذ شده باشد، بهترین راه زندگی برای بشریت و رسیدن به صلح و امنیت است.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را مهم‌ترین رخداد جهان در دوره معاصر دانست و یادآور شد: در سی، چهل سال اخیر در ایران اتفاق بزرگی افتاد که آن پیروزی انقلاب اسلامی بود. این رخداد بزرگ سرآغاز تحول در جهان است؛ چرا که مدیریت و راه جدیدی را برای رسیدن به کمال و صلح و آرامش انسان‌ها ارائه کرد و تاکنون نیز به صورت گسترده در معادلات جهانی اثر گذاشته‌است.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه جنگ تحمیلی تلاش قدرت‌های زورگو برای کمرنگ کردن نفوذ انقلاب اسلامی در عرصه جهانی بود، گفت: برخی ازکشورهای زورگو، صدام را تجهیز کردند و به تصور اینکه جلوی نفوذ و انتشار انقلاب اسلامی را در جهان بگیرند، جنگ را به ملت ایران تحمیل کردند. این جنگ خسارت‌های جانی ومالی فراوانی به کشورمان وارد کرد ولی ملت ایران با اتکا به سابقه تاریخی، این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از درون به رشد و تعالی مادی و معنوی خود پرداخت. برای من ایستادگی ملت ایران در مقابل تجاوزگران، اصرار برخواسته‌ها، وحدت ملی و مقاومت مردم در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که توانستند تهدید را به فرصت تبدیل کنند، شیرین و باارزش است.

رییس قوه مجریه در پاسخ به سؤالی درباره سفرهای استانی، برقراری ارتباط نزدیک با مردم را لازمه کشورداری دانست و تصریح کرد: کشور متعلق به مردم است و رئیس‌جمهور صاحب کشور نیست. روال غلطی از پنجاه سال گذشته در کشور مان شکل گرفته بود که همه جهت‌گیری‌ها را به تهران منحصر کرده و دیگر شهرها از امکانات پیشرفت عقب مانده بودند. معتقدم منابع و امکانات کشور بایستی به صورت عادلانه در تمام نقاط کشور تقسیم شود؛ چرا که کشور متعلق به همه مردمی است که در آن زندگی می‌کنند و این حق آنهاست که به صورت یکسان از منافع آن برخوردار باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی دولتی روسیه با تأکید بر اینکه پایه یک حکومت موفق برقراری رابطه عاطفی با مردم است، گفت: با شناختی که از روحیه آقای پوتین سراغ دارم، تصورم این است که وی هم سفر به ایالت‌های مختلف روسیه را در دستور کارهایشان قرار بدهند؛ چرا که چنین سفرهایی اتحاد ملی و همبستگی در داخل کشور را تقویت می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که تجربه بزرگ شهرداری تهران چقدر در ریاست‌جمهوری شما تأثیر دارد، اظهار داشت: مدیریت شهر تهران، مدیریت کلان و بسیار پیچیده‌ای‌است. مدیریت شهری با بیش از هفت و نیم میلیون جمعیت و صنعت و کشاورزی گسترده، تجربه بسیار ارزشمندی‌است. زیباترین اتفاق در دوران شهرداری تهران ایجاد پیوند مردم با مدیریت شهری بود. تهران مشکلات فراوانی دارد و حل آن بدون همکاری با مردم امکان‌پذیر نیست. بهترین تجربه من کار مشترک با مردم بود و در این دوران همه مردم احساس می‌کردند که در مدیریت شهری نقش دارند و از این رو دلسوزانه همکاری می‌کردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چقدر از وقت خود را با خانواده و شرکت در مراسم خانوادگی می‌گذرانید، گفت: حجم کار در ریاست‌جمهوری بسیار زیاد است و کمتر فرصت می‌کنم در کنار خانواده باشم. اما سعی می‌کنم مناسبت‌های مختلف و روزهای تعطیل را با خانواده بگذارنم و در چنین فرصت هایی به دیدار والدین می‌رویم. همچنین برخی مراسم‌ها مثل جشن‌های عروسی معمولاً بهانه‌ای برای تجدید دیدار با بستگان دور و نزدیک است.

احمدی‌نژاد در جواب به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری هم شرکت خواهید کرد یا نه، تصریح کرد: چیزی که امروز در عرصه مسئولیت مهم ریاست جمهوری برای من مهم است، استفاده از فرصت‌ها برای خدمت به ملت کشورم است. به آینده به آن شکلی که شما گفتید، فکر نمی‌کنم. اینکه دو سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد، من اطلاعی ندارم. وظیفه خود می‌دانم که امروز از فرصتی که مردم برعهده‌ام گذاشته‌اند در جهت خدمت بیشتر به آنها استفاده کنم. امروز من وظیفه دارم که برای حل مشکلات کشورم و پیشرفت آن برنامه و طرح داشته باشم و از لحظه به لحظه این روزها برای خدمت به مردم استفاده کنم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی دیگر در خصوص اینکه از نظر شما حکومت و قدرت چه طعمی دارد، گفت: در فرهنگ ما حکومت یک تعهد دوجانبه بین مردم و حاکمان است. هر کدام نسبت به هم حقوق، مسئولیت‌ها و تکالیفی دارند. از نگاه ما حکومت جز خدمت به مردم و برپایی عدالت نیست. اگر کسی بتواند به مردم خدمت کند و عدالت برپا کند، طعم حکومت شیرین است، اما اگر غیر از این باشد از زهر هم تلخ‌تر است. حکومت جز تعهدی به مردم برای دفاع از حقوق، امنیت و کرامت آنان، دفاع از تمامیت ارضی و رفع موانع پیشرفت یک کشور نیست و البته این را باید با کمک و همکاری خود مردم انجام داد. البته در کشورهای غربی نفس حکومت بر مردم لذت‌بخش است که به نظر من این موضوع یک انحطاط است.

کد خبر 33744

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز