جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدراعظم آلمان،در سخنرانی در برابر نمایندگان مجلس آلمان دستور کار انشست سال 2007 رهبران گروه ۸ را که در آلمان برگزار خواهدشد،اعلام کرد.

به گزارش دویچه وله،آنگلا مرکل روز پنجشنبه ۲۴مه در سخنرانی خود که به صورت یک بیانیه رسمی تنظیم شده بود اجلاس یادشده را محلی مناسب برای دادن چهره‌ای انسانی به روندهای جهانی‌شدن توصیف کرد.

به گفته صدراعظم آلمان، جهانی‌شدن آشکارا افزایش‌‌دهنده شانس‌های بشریت است و نه تشدیدکننده تهدیدها.

اجلاس امسال رهبران گروه ۸ در روزهای ۶ تا ۸ ژوئن در شهر ساحلی هایلیگن‌دام آلمان برگزار خواهد شد و ریاست آن را آلمان به عهده خواهد داشت.

مرکل در بخشی از سخنرانی خود در مجلس آلمان، با فراخواندن آمریکا و کشورهای بزرگ صنعتی دیگر به  تقویت تلاش‌های خود در جهت ممانعت از تغییر و تحولات جوی، گفت:"کشورهای بزرگ صنعتی باید در مورد حل این مسئله گام بردارند، وگرنه نخواهیم توانست با تغییرات اقلیمی زمین مقابله کنیم."

صدراعظم آلمان البته ابراز بدبینی کرد که در اجلاس آتی رهبران گروه ۸ در مورد اقدامات برای بهبود جو زمین در سال‌های پس از ۲۰۱۲ ، توافقی به دست آید.

در حال حاضر مهمترین توافق بین‌المللی برای بهسازی جو زمین، پیمان کیوتو است که کشورهای عضو آن موظف به انجام اقدامات معینی در راستای کاهش گازهای تخریب‌کننده جو زمین هستند. اعتبار این پیمان اما سال ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد. آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هنوز به این پیمان نپیوسته است.

 "گروه ۸، نه گروه ۱۳"

یکی از انتقاداتی که در سال‌های اخیر نسبت به گروه ۸ مطرح بوده عدم عضویت کشورهای مهم و تازه‌ قدرت یافته، مانند چین و هند و برزیل و اسپانیا در این گروه است. گروه ۸ که از سال ۱۹۷۷ اجلاس سالانه برگزار می‌‌کند تنها آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، انگلستان، آلمان ، فرانسه و روسیه را در برمی‌گیرد.

مرکل در سخنرانی خود با رد انتقادات یادشده، گفت:"قصد ما این نیست که گروه ۸ را به گروه ۱۳بدل کنیم." با این همه، وی اذعان کرد که بدون همکاری کشورهای یادشده پیشرفت در مسائلی همچون  بهبود اقلیم زمین، حصول توافق در مورد قوانین تجارت جهانی و حفاظت از حقوق معنوی ناممکن خواهد بود.

در همین راستا امسال برای اولین بار برزیل، چین ، هندوستان، مکزیک و آفریقای جنوبی نیز به عنوان مهمان به اجلاس گروه ۸ دعوت شده‌اند.

بحث با مخالفان

یکی از محورهای سخنرانی مرکل به مسئله مخالفت‌ها با اجلاس گروه ۸ در آلمان و نوع بروز آنها اختصاص داشت. در هفته‌های اخیر دولت تمهیدات گسترده‌ای را برای امنیت اجلاس تدارک دیده است.

 برخی اقدامات امنیتی و پلیسی و ایجاد محدودیت برای تظاهرات در حول و حوش محل اجلاس از جمله این تمهیدات هستند که  با مخالفت احزاب اپوزیسیون،شماری از سازمان‌ها منتقد جهانی‌شدن و گروه‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

مخالفان و منتقدان جهانی‌شدن از مدت‌ها پیش در حال کارزار و بسیج نیرو برای تظاهرات و اقدامات اعتراضی به اجلاس گروه ۸ هستند، چرا که از نظر آنها این اجلاس محلی است برای ساماندهی نئولیبرالی به روندهای جهانی شدن و افزودن بر بی‌عدالتی‌ها و شکاف‌های موجود در جهان.

مرکل در سخنرانی خود مخالفان اجلاس را از دستیازی به خشونت برحذر داشت و گفت:"کسی که صلح‌‌آمیز مخالفت می‌کند اقدامش نه تنها مشروع است که با توجه و التفات ما مواجه خواهد شد."

صدراعظم آلمان در ادامه گفت که دولتش نگرانی‌های مردم از روندهای جهانی‌شدن را جدی می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌، ولی این روندها باید در سطح بین‌المللی سمت و سو داده شوند. مرکل افزود:"ما می‌خواهیم که کشورهای گروه ۸ مسئولیت خود در قبال جهانی شدن را به طور واقعی درک کنند".

آفریقا و آبروی جامعه جهانی

یکی از محورهای اصلی اجلاس گروه ۸ به گفته مرکل شیوه کمک به توسعه آفریقا خواهد بود. وی گفت که در اجلاس هایلیگن‌دام، جامعه جهانی در برخوردش با  آفریقا و مسائل و مشکلات آن اعتبار و باورپذیری خویش را در بوته آزمایش خواهد گذاشت.

اجلاس گروه ۸ محورهای دیگری را نیز برای مذاکره خواهد داشت که خانم مرکل در سخنرانی خود آنها را چنین برشمرد: استمرار رونق کنونی در اقتصاد جهان، سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی و لیبرالیزه‌کردن تجارت جهانی.

واکنش احزاب مخالف به سخنان مرکل

سخنان مرکل در مجلس با واکنش متفاوت رهبران فراکسیون‌های مختلف اپوزیسیون روبرو شد.

فریتس کوهن، رهبر فراکسیون سبزها، محورهای مورد اشاره برای اجلاس گروه ۸ را شماری از تصمیمات غیرالزام‌آور توصیف کرد که به درد زمانه‌ای مانند سال ۲۰۰۷ نمی‌خورند.

گیدو وستروله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رئیس فراکسیون دمکرات‌های آزاد از مرکل خواست که برای یاری در جهت حفاظت از جو زمین تصمیم مربوط به وداع تدریجی آلمان با انرژی اتمی را معلق کند.

گرگور گیزی، رئیس فراکسیون حزب چپ در مجلس نیز گروه ۸ را متهم کرد که تصمیماتش به منزله دورزدن سازمان ملل و ضربه به اقتدار آن است. به گفته گیزی، به شیوه گروه ۸ نمی‌توان برای جهان سیاست‌هایی اتخاذ کرد که از مشروعیت دمکراتیک برخوردار باشند.

کد خبر 22874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز