یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از درگیری‌های سنگین در طول برگزاری تظاهرات بزرگ علیه نشست سران گروه 8 سرانجام شب هنگام، آرامش بر شهر روشتوک آلمان حکمفرما شد.

روزنامه دی ولت – چاپ آلمان – گزارش داد، یکی از سخنگویان پلیس اعلام کرد که شهر اکنون آرام گرفته است.

با این حال تا نیمه شب بالگردها بر فراز این شهر در گردش بودند. در همین حال اولین بازنگری‌ها درباره مجروحان و بازداشت‌شدگان صورت گرفت.

پلیس اعلام کرد که بخش بزرگی از این تظاهرات خشونت‌آمیز داخل شهر برگزار شد. پلیس از نیروهای ویژه خود برای مهار تظاهرات استفاده کرد. شمار دقیق این نیروها اعلام نشده است. با این حال هیچ اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای روی نداد. صبح امروز نیز اوضاع آرام بود.
بر اساس تازه‌ترین اخباری که صبح روز شنبه منتشر شد، درگیری‌هایی که در حاشیه تظاهرات مسالمت‌آمیز ده‌ها هزار تن علیه اجلاس سران گروه 8 در روشتوک روی داد، حدود 500 تن مجروح شدند.

بر این اساس، 433 پلیس نیز مجروح شدند که حال 30 تن از آنان وخیم اعلام شده است. یکی از سخنگویان پلیس گفت، سنگین‌ترین جراحات شکستگی استخوان بوده است.
شمار دقیق مجروحان تظاهرکننده هنوز مشخص نیست. حدود 60 تن برای مداوا به بیمارستان یا درمانگاه منتقل شده‌اند.

125 تن بازداشت شده‌ بودند که 52 تن از آنها دوباره آزاد شده‌اند. لورنس کافیر، وزیر امور داخلی مکلنبورگ – فورپومرن آلمان درگیری‌ها را محکوم کرد و گفت: تصویر هزاران تظاهرکننده آرام توسط 2000 مهاجم وحشی که صحنه را به آشوب و خشونت کشیدند، از بین رفت.
به گفته وی، آشوبگرانی که قصد مواجهه‌جویی داشتند، برنامه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز را به هم زدند.

پلیس اعلام کرده است که شمار کل شرکت‌کنندگان در تظاهرات روشتوک 30 هزار تن بوده است. این در حالی است که برگزار کنندگان این تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان را 80 هزار تن اعلام کرده‌اند. به گفته پلیس، در درگیری‌ها «چندین هزار شبه‌نظامی» شرکت داشتند
این گروه اندکی پس از شکل‌گیری تجمع، گروهی را با عنوان «بلوک سیاه» تشکیل داد که سپس مورد هدف نیروهای ویژه قرار گرفت.

به گفته پلیس، نیروهای ویژه با چوب، سنگ و سنگفرش‌های پیاده‌روها مورد حمله‌هایی قرار گرفتند که «تاکنون بدین سان خشن» نبوده است. هنوز تا صبح امروز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها نشده است. یکی از سخنگویان شهر روشتوک گفت احتمالا این خسارت‌ها بالغ بر یک میلیون یورو می‌شود.

در این شهر بسیاری از شیشه‌های منازل و درختان شکسته شده، خودروها واژگون یا طعمه شعله‌های آتش شدند. نمایندگان سازماندهی این تظاهرات و پلیس به صورت مشترک حملات افراد ناشناس را به خودرو نیروهای ویژه عامل بروز درگیری‌ها عنوان کردند.

مونتی شدل، یکی از سازماندهندگان تظاهرات پلیس را به باد انتقاد شدید گرفت و گفت: پلیس هیچ اقدامی برای رفع تنش‌ها نکرد. مقامات پس از حمله به خودرو پلیس خام و غیرحرفه‌ای برخورد کردند.

امروز نیز قرار است در روشتوک تظاهراتی برپا شود که مساله به کارگیری فن‌آوری ژن در کشاورزی محوری‌ترین موضوع آن است.

کد خبر 23554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز