شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

رضا سادات: در هوای شرجی شهر ساحلی باددوبران آلمان ده‌ها عضو ماسک زده گروه‌های مخالف جهانی‌سازی دور هم گرد آمده‌اند تا

روش‌هایی که قرار است از سوی آن‌ها و هزاران تن دیگر از مخالفان جهانی‌سازی مقارن با برگزاری نشست سالانه سران گروه هشت کشور صنعتی دنیا (G8) برای ایجاد اختلال در این نشست مورد استفاده قرار گیرد را تمرین کنند.

این جلسه تمرین یکی از دویست جلسه‌ای است که گروهی بیست نفره از مربیان طی آن‌ها مهارت‌هایی چون تخریب حفاظ‌های فلزی و مقابله با گاز اشک‌آور را به کارآموزان یاد می‌دهند.

این تلاش‌ها بخشی از برنامه‌ریزی گسترده‌ گروه‌های مخالف جهانی‌سازی برای فراهم‌آوردن زمینه برگزاری بزرگترین تظاهرات ضدجهانی‌سازی مقارن با نشست هفته جاری سران  G8 در اقامتگاه تفریحی هیلیندام در مجاورت شهر باددوبران است.

گمان می‌رود امسال نزدیک به یکصد هزار تن در تظاهرات اعتراض‌آمیز مخالفان جهانی‌سازی شرکت کنند و پلیس خود را برای مقابله با گردهم‌آیی‌های اعتراض‌آمیز و احتمال بروز خشونت در ضمن ‌آن‌ها آماده می‌کند.

آمادگی پلیس

در شهرهایی چون برلین و هامبورگ، معترضان که با این ایده که کشورهای ثروتمند اقداماتی که برای حفاظت از محیط زیست و کمک به فقرا لازم است را انجام نمی‌دهند به هم پیوند خورده‌اند از هفته گذشته برگزاری همایش‌های ضد جهانی‌سازی را آغاز کرده‌اند.

تنش‌ها روز دوشنبه گذشته و وقتی گروهی متشکل از پنج‌هزار نفر که در بین آن‌ها فعالان مذهبی، اعضای اتحادیه‌های کارگری و حتی کارگران میهمان از ترکیه حضور داشتند در یکی از میادین مرکزی هامبورگ تجمع کردند به نقطه اوج خود رسید.

رهبری این گروه را حدود هزار تن از چپگراها که ماسک‌هایی سیاه رنگ به صورت کشیده بودند و شعارهایی علیه پلیس سر می‌دادند، بر عهده داشتند.

در مقابل این عده 2800 افسر پلیس که به جدیدترین تجهیزات ضدشورش مجهز بودند، صف‌آرایی کردند. وقتی پلیس عصر آن روز سعی کرد تظاهر‌کنندگان را متوقف کند گروه ماسک‌دار اقدام به پرتاب سنگ و زباله به سوی پلیس کرده و سعی کردند با به آتش‌کشیدن لاستیک مانعی در برابر پلیس ایجاد کنند.

این اقدامات نقطه آغازین درگیری‌ای بود که نتیجه‌اش دستگیری 88 تن از تظاهرکنندگان و بر جای ماندن 179 مجروح از دو طرف درگیری بود.

چنین شروعی برای اعتراضات مخالفان جهانی‌سازی موجب شده نگرانی‌ها از احتمال شکل‌گیری شورش‌هایی به سان آنچه در حاشیه نشست سال 2001 سران G8 در جنوای ایتالیا به وقوع پیوست و مرگ یکی از تظاهر‌کنندگان را رقم زد، تشدید شود.

برای مقابله با چنین احتمالی نیرویی متشکل از 16 هزار پلیس، 1100 سرباز، 9 کشتی جنگی و چند فروند هواپیما شناسایی و هشدار سریع آواکس در عملیاتی که از آن تحت عنوان بزرگترین عملیات امنیتی درون‌مرزی در آلمان پس از اتحاد دو آلمان یاد شده است، بسیج شده‌اند.

اقامتگاه تفریحی هیلیندام در سواحل دریای بالتیک، جایی که قرار است نشست سران G8  در آن برگزار شود علاوه بر استقرار واحدهای پلیس و نیروهای امنیتی با حصاری فلزی به طول 10 کیلومتر که با هزینه‌ای بالغ بر 17 میلیون دلار ساخته شده است،‌محافظت می‌شود.

سواحل این اقامتگاه تفریحی با 4800 قطع بتونی، حسگر‌های فوق پیشرفته و حصار‌کشی در زیر آب با سیم خاردار محصور شده تا امکان انجام حملات احتمالی از دریا به حداقل برسد.

مقامات ارشد آلمان همچنین سعی کردند برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در شعاع 6 کیلومتری محل برگزاری نشست و در اطراف فرودگاه راستوک، جایی که قرار است هیأت‌های خارجی از طریق آن وارد آلمان شوند را ممنوع کنند اما این تلاش‌ها با احکام صادره از سوی دادگاه‌های آلمان ناکام ماند.

تاریخچه G8

گروه هشت که تا پیش از پیوستن روسیه به جمع اعضای این گروه با نام گروه هفت کشور صنعتی (G7) شناخته می‌شد در سال 1975 و به دنبال وقوع بحران نفتی سال 1973 و رکود جهانی پس از آن شکل گرفت.
این گروه متشکل از هشت کشور کانادا، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و ایالات‌متحده است که مجموعا 65 درصد کل اقتصاد جهان را تحت سیطره خود دارند.نشست‌های این گروه با حضور نمایندگان کشورهای عضو به علاوه فرستاده کمیسیون اروپا برگزار می‌شود.
 نشست جاری که 6 تا 8 ژوئن(18-16خرداد) برگزار می‌شود سی‌وسومین نشست‌ G8 است. این نشست‌ها معمولا در دو بخش مجزا ‌برگزار می‌شود. در نشست‌های مقدماتی که در سطح وزرا برگزار می‌شود دستورکار نشست سران تعیین می‌شود.
اولین نشست سران در  نوامبر سال 1975 به میزبانی والری ژیسکار دستن، رئیس جمهور وقت فرانسه برگزار شد. ریاست نشست جاری را آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان بر عهده دارد.

کد خبر 23507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز